Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
Ik snap het punt dat je wil maken wel, echter is dat bij auto’s met verbrandingsmotoren natuurlijk ook het geval. Suzuki Alto 1.0 tegen Saab 9-5 3.0 bv scheelt al snel een vat olie bij de stoplichten.
Edit: was reactie op turbopilot, ben beetje sloom vandaag.
Edit: was reactie op turbopilot, ben beetje sloom vandaag.
-
Fredje65
- Donateur (5x)

EV’s zijn niet alleen zuiniger op basis van energieverbruik, ook de uitstoot (een belangrijk ijkpunt in ons klimaatbeleid) is een heel stuk lager dan fossiele motoren. Alleen worden ze met grote diesel- of stookolie gestookte schepen naar Europa getransporteerd.jelger schreef: ↑zo 10 dec, 2023 12:26Ik stel voor om een concrete vergelijkingsrekensom hierop los te laten. Want op gevoelswaarde praten is weliswaar legitiem, maar niet altijd juist.
Wat ik zoal lees is dat EV obv hun energieverbruik fors zuiniger zijn. Ook als je dit KWh verbruik omzet naar wat dat in brandstof zou betekenen, met een groot verschil tov een vergelijkbare verbrandingsmotor auto ondanks het extra gewicht.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Snel een tesla kopen, die worden in Duitsland gemaakt en komen met de trein:-)
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Dieseltrein zeker.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Het is volgens mij van belang om ook even te kijken hoe de stroom wordt opgewekt.Fredje65 schreef: ↑zo 10 dec, 2023 17:32EV’s zijn niet alleen zuiniger op basis van energieverbruik, ook de uitstoot (een belangrijk ijkpunt in ons klimaatbeleid) is een heel stuk lager dan fossiele motoren. Alleen worden ze met grote diesel- of stookolie gestookte schepen naar Europa getransporteerd.
Dar gebeurt bij onze oosterburen bijv. op grote schaal met ouderwetse bruinkoolcentrales.
-
Fredje65
- Donateur (5x)

Dat eitje wel, mijn toekomstige (begin januari 2024), ranke en aerodynamische model 3 komt uit Shanghai.Orphy schreef: ↑zo 10 dec, 2023 17:44Snel een tesla kopen, die worden in Duitsland gemaakt en komen met de trein:-)
-
phanot
- Donateur (2x)

Een Tesla zou ik enkel kopen als die geproduceerd werd vóór 2015 en gekocht bij een particulier.
De batterij is dan mogelijk al vervangen en vooral de onbeperkte gratis tankbeurten aan een Tesla zuil maken wel het verschil tegenover een jongere waar je wel de hoofdprijs voor het laden moet betalen.
De batterij is dan mogelijk al vervangen en vooral de onbeperkte gratis tankbeurten aan een Tesla zuil maken wel het verschil tegenover een jongere waar je wel de hoofdprijs voor het laden moet betalen.
-
Fredje65
- Donateur (5x)

Wat een wijsheid!phanot schreef: ↑zo 10 dec, 2023 22:29Een Tesla zou ik enkel kopen als die geproduceerd werd vóór 2015 en gekocht bij een particulier.
Ik lease ‘m.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Verschillende onderzoekers hebben geprobeerd om een berekening te maken van hoe vervuilend het
productieproces (incl het over de wereld slepen van allerlei spulletjes) van een ev tov een fossiele brandstof auto is:
niet gelukt.
Daarnaast is dat gedoe met stroom opwekken in een brandstofcentrale een extra factor.
Maar ja uiteindelijk hoeveel doet het er toe? Over 30 jaar zijn onze fossiele brandstoffen op en
hebben we geen keus.
Tenzij China onder de Noordpool de enorme voorraden gas en olie daar gaat ophalen.
Hoe dan ook stevenen we af op een zonnige toekomst en hoeven straks alleen de welvaart nog maar
ietjes eerlijker te verdelen, radicale regimes op te ruimen en nog een paar andere off topic bijzaken regelen.
Ik ga zo fietsen in de storm: nu het nog kan
productieproces (incl het over de wereld slepen van allerlei spulletjes) van een ev tov een fossiele brandstof auto is:
niet gelukt.
Daarnaast is dat gedoe met stroom opwekken in een brandstofcentrale een extra factor.
Maar ja uiteindelijk hoeveel doet het er toe? Over 30 jaar zijn onze fossiele brandstoffen op en
hebben we geen keus.
Tenzij China onder de Noordpool de enorme voorraden gas en olie daar gaat ophalen.
Hoe dan ook stevenen we af op een zonnige toekomst en hoeven straks alleen de welvaart nog maar
ietjes eerlijker te verdelen, radicale regimes op te ruimen en nog een paar andere off topic bijzaken regelen.
Ik ga zo fietsen in de storm: nu het nog kan
-
jelger
- Geregistreerd lid
nu ja, laat maar 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Er komt non-fossiele brandstof met minder uitstoot. Zo eenvoudig kan het zijn.
-
verde900
- Donateur

Ik leef vandaag, vandaag kan ik met zonnepanelen iets en met n warmtepomp, wat er over 10 jaar uitgevonden blijkt voor mobiliteit zie ik dan wel..
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De Duitse regering heeft besloten om per direct te stoppen met het verstrekken van een aankooppremie bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto.
Het schrappen van de aankooppremie bij een elektrische auto is één van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland is ontstaan.
Dat gebeurde nadat het constitutioneel hof in november de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de 'groene transitie' had geannuleerd.
Dus in Duitsland geen aankooppremie bij aankoop van een nieuwe elektrische auto.
Bron: https://www.nu.nl/economie/6294504/duit ... -auto.html
Het schrappen van de aankooppremie bij een elektrische auto is één van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland is ontstaan.
Dat gebeurde nadat het constitutioneel hof in november de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de 'groene transitie' had geannuleerd.
Dus in Duitsland geen aankooppremie bij aankoop van een nieuwe elektrische auto.
Bron: https://www.nu.nl/economie/6294504/duit ... -auto.html
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De subidie bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto mag wat mij betreft ook in ons land per direct worden afgeschaft.
De capaciteit van het stroomnetwerk in ons land is immers nu al te beperkt om iedereen van stroom te voorzien.
In Almere worden om die reden nieuwbouw woningen opgeleverd zonder stroomaansluiting.
Ook worden in verschillende regio's in ons land nieuwe bedrijfsgebouwen opgeleverd zonder stroomaansluiting.
De capaciteit van het stroomnetwerk in ons land is immers nu al te beperkt om iedereen van stroom te voorzien.
In Almere worden om die reden nieuwbouw woningen opgeleverd zonder stroomaansluiting.
Ook worden in verschillende regio's in ons land nieuwe bedrijfsgebouwen opgeleverd zonder stroomaansluiting.