Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?

Bericht door Orphy » zo 10 dec, 2023 12:32

Ik snap het punt dat je wil maken wel, echter is dat bij auto’s met verbrandingsmotoren natuurlijk ook het geval. Suzuki Alto 1.0 tegen Saab 9-5 3.0 bv scheelt al snel een vat olie bij de stoplichten.

Edit: was reactie op turbopilot, ben beetje sloom vandaag.

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » zo 10 dec, 2023 17:32

jelger schreef:
zo 10 dec, 2023 12:26
Ik stel voor om een concrete vergelijkingsrekensom hierop los te laten. Want op gevoelswaarde praten is weliswaar legitiem, maar niet altijd juist.

Wat ik zoal lees is dat EV obv hun energieverbruik fors zuiniger zijn. Ook als je dit KWh verbruik omzet naar wat dat in brandstof zou betekenen, met een groot verschil tov een vergelijkbare verbrandingsmotor auto ondanks het extra gewicht.
EV’s zijn niet alleen zuiniger op basis van energieverbruik, ook de uitstoot (een belangrijk ijkpunt in ons klimaatbeleid) is een heel stuk lager dan fossiele motoren. Alleen worden ze met grote diesel- of stookolie gestookte schepen naar Europa getransporteerd. 😉😉

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 dec, 2023 17:44

Snel een tesla kopen, die worden in Duitsland gemaakt en komen met de trein:-)

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 10 dec, 2023 18:03

Dieseltrein zeker.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 dec, 2023 18:07

Dan nog

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 10 dec, 2023 18:30

Fredje65 schreef:
zo 10 dec, 2023 17:32
EV’s zijn niet alleen zuiniger op basis van energieverbruik, ook de uitstoot (een belangrijk ijkpunt in ons klimaatbeleid) is een heel stuk lager dan fossiele motoren. Alleen worden ze met grote diesel- of stookolie gestookte schepen naar Europa getransporteerd. 😉😉
Het is volgens mij van belang om ook even te kijken hoe de stroom wordt opgewekt.
Dar gebeurt bij onze oosterburen bijv. op grote schaal met ouderwetse bruinkoolcentrales.

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » zo 10 dec, 2023 21:45

Orphy schreef:
zo 10 dec, 2023 17:44
Snel een tesla kopen, die worden in Duitsland gemaakt en komen met de trein:-)
Dat eitje wel, mijn toekomstige (begin januari 2024), ranke en aerodynamische model 3 komt uit Shanghai. :roll:

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 10 dec, 2023 22:29

Een Tesla zou ik enkel kopen als die geproduceerd werd vóór 2015 en gekocht bij een particulier.
De batterij is dan mogelijk al vervangen en vooral de onbeperkte gratis tankbeurten aan een Tesla zuil maken wel het verschil tegenover een jongere waar je wel de hoofdprijs voor het laden moet betalen.

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » zo 10 dec, 2023 22:39

phanot schreef:
zo 10 dec, 2023 22:29
Een Tesla zou ik enkel kopen als die geproduceerd werd vóór 2015 en gekocht bij een particulier.
De batterij is dan mogelijk al vervangen en vooral de onbeperkte gratis tankbeurten aan een Tesla zuil maken wel het verschil tegenover een jongere waar je wel de hoofdprijs voor het laden moet betalen.
Wat een wijsheid!
Ik lease ‘m.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 11 dec, 2023 10:10

Verschillende onderzoekers hebben geprobeerd om een berekening te maken van hoe vervuilend het
productieproces (incl het over de wereld slepen van allerlei spulletjes) van een ev tov een fossiele brandstof auto is:
niet gelukt.

Daarnaast is dat gedoe met stroom opwekken in een brandstofcentrale een extra factor.
Maar ja uiteindelijk hoeveel doet het er toe? Over 30 jaar zijn onze fossiele brandstoffen op en
hebben we geen keus.

Tenzij China onder de Noordpool de enorme voorraden gas en olie daar gaat ophalen.
Hoe dan ook stevenen we af op een zonnige toekomst en hoeven straks alleen de welvaart nog maar
ietjes eerlijker te verdelen, radicale regimes op te ruimen en nog een paar andere off topic bijzaken regelen.

Ik ga zo fietsen in de storm: nu het nog kan 8)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 dec, 2023 11:36

nu ja, laat maar :O:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 11 dec, 2023 12:34

Er komt non-fossiele brandstof met minder uitstoot. Zo eenvoudig kan het zijn.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 11 dec, 2023 12:52

Ik leef vandaag, vandaag kan ik met zonnepanelen iets en met n warmtepomp, wat er over 10 jaar uitgevonden blijkt voor mobiliteit zie ik dan wel..

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 17 dec, 2023 22:28

De Duitse regering heeft besloten om per direct te stoppen met het verstrekken van een aankooppremie bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto.

Het schrappen van de aankooppremie bij een elektrische auto is één van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland is ontstaan.
Dat gebeurde nadat het constitutioneel hof in november de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de 'groene transitie' had geannuleerd.
Dus in Duitsland geen aankooppremie bij aankoop van een nieuwe elektrische auto.

Bron: https://www.nu.nl/economie/6294504/duit ... -auto.html

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 17 dec, 2023 23:30

De subidie bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto mag wat mij betreft ook in ons land per direct worden afgeschaft.
De capaciteit van het stroomnetwerk in ons land is immers nu al te beperkt om iedereen van stroom te voorzien.

In Almere worden om die reden nieuwbouw woningen opgeleverd zonder stroomaansluiting.
Ook worden in verschillende regio's in ons land nieuwe bedrijfsgebouwen opgeleverd zonder stroomaansluiting.

Plaats reactie