Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
martinphili
Geregistreerd lid

Re: Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?

Bericht door martinphili » ma 02 sep, 2019 20:34

tja, ik lig er niet wakker van.
Op verjaardagen hoor ik al genoeg dat mij auto eigenlijk een Opel Vectra is. Daar wen je aan en je denkt: 'ach, je weet niet beter'
En nu dus weer hetzelfde geneuzel over Modeo. Dat ding rijdt en voelt als een Jaguar. En er zit een chromen beeldje op de motorkap. Dus is het een Jaguar :)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 02 sep, 2019 20:58

:lol: en zo is het: en met dat beeldje in zicht van achter het stuur is het nog meer genieten.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 02 sep, 2019 21:01

martinphili schreef:
ma 02 sep, 2019 20:34
tja, ik lig er niet wakker van.
Op verjaardagen hoor ik al genoeg dat mij auto eigenlijk een Opel Vectra is. Daar wen je aan en je denkt: 'ach, je weet niet beter'
En nu dus weer hetzelfde geneuzel over Modeo. Dat ding rijdt en voelt als een Jaguar. En er zit een chromen beeldje op de motorkap. Dus is het een Jaguar :)
Heb er in mijn tijd bij de RAC altijd graag mee gereden, zeker de 2.0 V6 is smooth as silk en het interieur was altijd een prettige werkplek. ;)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 02 sep, 2019 21:23

Ik heb me serieus in deze Jag verdiept omdat ik het echt een optie vind om mee te rijden.
Als je er wat over leest, lees je dat het een fijne en ook best goede auto is. En vooral (ingetogen) stijlvol.
Zolang je maar van de 4wd versies afblijft, die geven regelmatig lelijke kosten.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 02 sep, 2019 21:25

Dit is een 2.5 met automaat. Vooral dat laatste is even wennen, ik ben eigenlijk veel meer een man van de schakelpook. En vierwielaandrijving zal in de winter zijn nut wel gaan opbrengen denk ik.

GuidoS
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door GuidoS » ma 02 sep, 2019 22:52

Dat het nut heeft, zal zeker zo zijn. Maar bij de vierwielversies van de Jaguar X-type gaan bijna exact op 150.000 km het centrale differentieel nogal stuk, wat een heel prijzige revisie tot gevolg heeft. Dus een tweewiel aangedreven versie is toch wel te prefereren.

Overigens is de kritiek: tis een gerebadgde Mondeo, wel echt veel schreeuwen en weinig wol. Tis inderdaad op basis van de Mondeo, maar daar heeft Jaguar toch wel een heel eigen versie van gemaakt. Inderdaad eigenlijk hetzelfde als bij de Vectra en de Saab.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 03 sep, 2019 10:37

Merk dat ik na alle malheur met de 9-5 steeds weer kijk naar het aanbod aan VW Phaeton’s. Enorm ruime auto met toch wat vw degelijkheid. Absurd voor wat voor prijzen die weggaan tegenwoordig. Enige waar ik altijd achterdochtig van word is de relatief lage km-standen waar ze mee worden aangeboden en alle verhalen rondom het terugdraaien van km-tellers bij vw-modellen. Enige betaalbare model qua rijkosten is eigenlijk de V6 benzine versie, zo’n w12 is leuk op papier maar met 1 op 5 a 6 natuurlijk volstrekt kansloos....
Maar gisteren reed er een tijdje een 9-5 DE achter me op de A1 en dan is het toch wel een mooie verschijning tussen het verder vormloze blik op de weg. Dus gok dat ik nog wel even in de 9-5 rijd :D

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 03 sep, 2019 17:24

Zonder vervelend te willen doen, maar VW degelijkheid in de 2000s? Bij zo'n gecompliceerde auto? Waar destijds VW dealers speciaal voor moesten worden gecertificeerd?

Ik denk dat je op de lange termijn met de Dame Edna sowieso beter af bent, qua betrouwbaarheid. :wink:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 03 sep, 2019 17:45

Ik wilde ook al een opmerking maken over VW en degelijkheid, maar hield me nog even in haha.

Dit trof ik (ongeopend, dat dan weer wel) aan in de kofferbak van de Golf 7,5 1.5 TSI met 17.500km op de klok die ik mee heb gehad als vervangend vervoer toen mijn 900 ermee uit scheet. Eigenlijk had ik er al wel een hele ruime halve liter in kunnen gooien, maar aangezien het flesje nog dicht zat heb ik er niks mee gedaan. :lol:

Afbeelding

Overigens doen de Fransozen het anno 2019 niet heel veel beter. Ik had in eerste instantie een Cactus meegekregen met zo'n 28.000km op de klok. Toen ik die startte kreeg ik de melding 'motorolie bijvullen' in het display te zien. Ik heb maar vriendelijk verzocht om een andere auto, nadat ik zag dat het oliepeil onder minimum zat en het koelvloeistofpeil niet heel veel beter was. :roll:

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » di 03 sep, 2019 18:04

Dan zou ik Google nog eens goed raadplegen... want Volkswagen heeft heel veel mensen aan het huilen gemaakt de laatste jaren..

Als je betrouwbaar en dik wil, doe dan een Lexus of infinity ofzo.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 03 sep, 2019 18:11

Om mijzelf te citeren...
Henk-Jan schreef:
zo 03 feb, 2019 20:06
Wij rijden overigens naast de Cabrio een RAV4 uit 2001, die mijn schoonouders al een tijd in bezit hadden en ook al wat schrammen had opgedaan. Altijd prettig om naast een Saab een betrouwbare botsauto te hebben waar we niet naar om hoeven te kijken, die op vele vlakken zeer praktisch is en door de lichtblauwe kleur nog best smoelt ook. Rijden doet het ook niet onverdienstelijk, al zou een beetje zuinigere aandrijflijn niet gek zijn en cruise control mis ik op langere ritten.

Zouden we de RAV willen vervangen, dan graag voor een 9-3x of ... euhh ... Ja wat eigenlijk? We zijn er best tevreden mee als werkpaard. ;)
Dat is dus gebeurd, voor een lange update wordt het t.z.t. in mijn topic eens tijd, maar de RAV zal eind deze maand weer aan de schoonouders overgedragen worden en zelf gaan we naast de cabrio een 9-3x rijden, in Glacier Blue natuurlijk. 8)

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » di 03 sep, 2019 19:05

Fijne auto, zo’n 9-3X! Welke aandrijflijn?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 03 sep, 2019 19:45

Nou vooruit, ik houd de 9-5 nog maar een tijdje!
En die olie herken ik wel, collega van me rijdt in een superb diesel en kwam laatst in een overleg dat er een lampje aanging op zijn dashboard met zo’n kannetje (beste man heeft 0 kennis van auto’s). Ik loop met hem mee n er zit echt praktisch geen olie meer in zijn blok. Kijk hem wat raar aan en vraag hoeveel de auto heeft gelopen, hij zegt vrij veel dus ik verwacht 300.000km+ (Saab afwijking waarschijnlijk), maar nee het was 45.000km en gewoon zijn beurten gehad. Wonderlijk hoe zo’n blok dan zoveel olie verdampt bij die km-stand.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 03 sep, 2019 19:57

V6Aero schreef:
di 03 sep, 2019 19:05
Fijne auto, zo’n 9-3X! Welke aandrijflijn?
2.0t 163pk Biopower met XWD, zonder eLSD, handbak i.p.v. automaat. Huidige mapping is zeer terughoudend, maar de auto reed lekker.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 sep, 2019 20:01

Henk-Jan schreef:
di 03 sep, 2019 18:11
Dat is dus gebeurd, voor een lange update wordt het t.z.t. in mijn topic eens tijd, maar de RAV zal eind deze maand weer aan de schoonouders overgedragen worden en zelf gaan we naast de cabrio een 9-3x rijden, in Glacier Blue natuurlijk. 8)
Fijn! Ik heb een 9-3X ook overwogen, in een minder gangbare kleur zoals Glacier. Maar vanuit een 9-5 estate leek me het toch een stapje terug in ruimte. En de rij positie / dash deed wat gedateerd aan. Misschien futiliteit. Maar als ik er dan eentje zie rijden dan bekruipt me bijna een gevoel van spijt. Bijna. :lol:

Plaats reactie