Elektrisch rijden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Elektrisch rijden

Bericht door ReinO » wo 09 aug, 2023 9:09

autoweek:
De wegen slijten volgens hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft Sandra Erkens met dezelfde verhouding. Dat is dus bijna het dubbele of zelfs het drievoudige.
AD: veel fabrikanten zijn niet transparant over de kosten van het vervangen van een accu. Garantietermijnen verschillen enorm. van 250 km tot 8 jaar maar wat er daarna
moet gebeuren. Van alles tussen de 6000 (kleine auto s) en 37.500 voor een volvo. Nog grotere ev s staan er niet bij en zouden alleen modules te hoeven worden
vervangen.

Autoweek heeft een hele pagina gewijd aan de gemakken en ongemakken van een ev. Tesla zegt zelfs helemaal niets over accu s maar daar schijnt de pret vanaf 10.000 euro te beginnen. Hoe het ook zij, de toekomst zal het leren.

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » ma 18 sep, 2023 8:05

Wat linkjes
- Nationaal laadonderzoek 2023
https://www.evrijders.nl/magazine/natio ... -2023.html

- Artikel in Trouw dd 230917 over de stagnerende verkoop van EV's in ons kikkerlandje
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... 031qYI7y6c

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 01 okt, 2023 13:07

Frans Timmermans...ach, wat zullen we van hem zeggen. te lang in Europa gezeten en daar teveel geld naar binnen gegraaid, en daardoor wereldvreemd geworden.

uit de praktijk van het elektrisch rijden moet ik zeggen dat een elektrische bus best een aardig actieradius heeft. en het is dat een of ander Europees mobiliteits-investeringsfonds meebetaalt aan de 6 ton per stuk die 'onze' bussen moeten kosten, anders had het financieel niet gekund.

en dan nog mankeert er van alles aan, als ik naar de Ebusco's kijk. het voelt niet aan als een bus in de betekenis zoals VDL die met zijn Ambassador en Citea eraan geeft. nou kan je zeggen: 'ja, maar dat is een nieuw model en je rijdt in een voorserie'. okee, maar waarom is geen van de 12 bussen die we nu geleverd hebben gehad 95% foutloos? ;-) en we krijgen er nog 25 voor het eind van december.

we rijden met 3 soorten, van 2 fabrikanten (VDL en Ebusco), en nog wat oude Diesels van VDL omdat de Ebusco's er niet allemaal zijn. en het verbaast me: de Diesel-VDL's zijn met hun 1,5mln km beter dan de E-VDL's, al zijn die dan wel weer stukken beter dan de Ebusco's. te bedenken dat de Diesels er al in 2019 uit hadden gemoeten...gelukkig hebben we ze nog, zeg maar.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 01 okt, 2023 14:53

[]
Ik ben benieuwd of die e-bussen het ook 15 tot 20 jaar uithouden zoals hun diesel voorgangers.
De Hybride bussen en aardgasbussen zijn in ieder geval zeer snel vervangen (minder dan 5 jaar)
Ik neem regelmatig de bus, maar geef als passagier toch de voorkeur aan een diesel bus. Zeer goede airco in de zomer en lekker warm in de winter.
Op de e-bussen naar Schiphol zit je in de winter te rillen van de kou.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 02 okt, 2023 13:06

het reiscomfort voor de reiziger is afhankelijk van het onderhoud dat er aan bussen gedaan wordt. 't is een open deur, ik weet het.
bij onze bussen werd indertijd in het voorjaar de airco nagekeken zodat we koel de zomer door kwamen, en in september werden de Webasto's nagekeken, zodat we warm de winter door konden. maar dat is op enig moment wegbezuinigd (waarschijnlijk met het einde van de vorige concessie in het achterhoofd), met gevolg dat we de afgelopen zomer, met 30 graden, in een bus zonder airco reden.

onze Dieselbussen halen de 15 jaar niet eens. ze staan nu op ongeveer 1.5mln kilometers elk. voor de lijn 320 (Hilversum - Huizen - Amsterdam Amstel) hebben we in 2011 15 VDL Citea's gekregen. aan het eind van de vorige concessie vertrokken er 7 van onze onder-aannemer. van de resterende 8 rijden er nu nog 3 en die staan ook op instorten. de Dieselvloot zou in 2019 afgevoerd worden, bij het einde van de voorgaande concessie. de opdrachtgever gaf ons er 2 jaar bij (dat is dus al 2 jaar en 200.000km per bus in bonustijd en -kilometers). vervolgens werd de huidige concessie aan mijn werkgever gegund, echter moesten wij vanaf dag 1 volledig electrisch rijden. door Corona ging dat niet en kwamen vorig jaar pas de eerste electrische bussen van VDL. de Ebusco's zouden er dan ook zijn, ware het niet dat een of andere lijpe Rus het nodig vond zijn buurland binnen te wandelen, waar een fabriek voor Ebusco-bekabeling stond, en waar hij een bommetje op liet vallen. daarom kwamen die Ebusco's pas afgelopen voorjaar. als gevolg van Corona en die lijpe Rus, staat het Dieselpark nu dus op 4 jaar bonustijd en 400.000km per bus in bonuskilometers. aan de andere kant wel bijzonder dat ze het met het huidige (marginale) onderhoud nog doen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 03 okt, 2023 8:16

dit is toch niet ok om zo in een bus te moeten zitten. Het regent dan ook klachten neem ik aan? Die dingen
kunnen toch ook op waterstof rijden dat was toch de betere toepassing?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 03 okt, 2023 15:12

Ik rij, denk ik, 1x per maand naar en van Hilversum in Jungleman z'n lijn 320, in de laatste 10-11 jaar. Niet frequent, maar weg geregeld. Ik heb dan nou niet het idee dat ik in een sleets wrak wordt rond gereden. Uiteraard rammelt er van alles. 'T is dan ook een grote schoenendoos die niet erg stijf zal zijn. Ik herinner me niet dat ik het ooit snikheet of steenkoud heb gehad. Heb ook niet het gevoel dat ik op een half uitelkaar vallende stoel zit
Of wel, het maakt een groot verschil of je 15~30 per rit in een bus zit, of, zoals een chauffeur, de hele dag.
Het wordt wel ergerlijk als de bus geregeld stil valt. Maar ook dat heb ik nog niet meegemaakt.
Als scholier, +30 jaar geleden reden we rond in die CN half automatische DAF's(?). Nou dat waren bij die tijd echt wel versleten hokken!

Plaats reactie