Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
-
Jaap900i
- Donateur

-
Robbert
- Donateur (6x)

Nee, dat vrees ik ook.Margreet schreef:http://www.nu.nl/news/1337052/70/%27Hun ... _jaar.html
-
Margreet
- Geregistreerd lid
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
Henk-Jan
- Donateur

-
Robbert
- Donateur (6x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
In het algemeen komt er voor 'en' inderdaad geen komma, dat klopt, maar soms wordt een zin duidelijker als je dat wel doet;Voor "en" mag je ook geen komma plaatsen, niet?
...
Je hebt gelijk. Dat was er doorheen geslipt.
"Sint en Piet ontmoetten de Kerstman en Kerstvrouw, en Sint vroeg hen mee te gaan naar Spanje".
Tussen twee werkwoorden komt meestal ook een komma;
"Toen ik naar huis ging, zag ik een Saab". De zin "Toen ik naar huis ging zag ik een Saab" loopt niet.
Geen komma vóór een voltooid deelwoord; "We hebben gekeken naar een Saab".
"...je ... adverteerd"... wat een drama dat je zo adverteerd met je spullen...
Ik zit ook vreemd tegen "je ... wilt" aan te kijken, ik zou denken "je wil", als in "je ben jong en je wil wat", maar het is gewoon "stam+t'; willen - stam = wil, dus "je wilt" (en "je bent"), maar als je die t's schrijft en uitspreekt, klinkt die zin te geforceerd.Als je snel wilt zijn ... en eigenlijk spreektaal najaagd...
Die garagehouder zal wel dyslectisch zijn of zow...
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Een soortgelijk onderzoek is in de hippe jaren '60 eens gedaan door van een normale tekst alleen de bovenste helft van de letters te laten zien, maar dan blijkt de tekst voor een normaal mens zo goed als onleesbaar/onbegrijpelijk. Het bleek gek genoeg ook dat als je onder invloed was van LSD die tekst wél begrijpelijk was.Kijk maar naar de volgende tekst:
"Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet ...
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Op aangeven van 72sonett3 dit oudere draadje als vertrekpunt. Betreft spelling, grammatica en syntax; de slordigheden en aperte fouten in de eerste twee c.q. het gebrek aan het laatste of - anders verwoord:
Aftrap in de volgende post.jelger schreef: .. gaat niet om de incidentele tikfout, maar eerder de enorme slordigheid en het gebrek aan aandacht voor de taal in structurele zin.
-
Henk-Jan
- Donateur