Belastingplan 2009: vrijstelling MRB voor oldtimers mogelijk

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 09 dec, 2008 14:16

Bestaande rechten worden niet aangetast: iedereen die nu een vrijstelling heeft houdt deze. Maar nieuwe voertuigen of nieuw ingevoerde voertuigen, waarvoor men op de Nederlandse markt ook te kust en te keur kan vinden, zullen gewoon onder het normale regiem dienen te vallen.
Hopelijk bedoelt hij niet dat ingevoerde '86-ers of ouder geen aanspraak meer kunnen maken op de oude regeling bij invoer. En hopelijk komt de mogelijkheid tot de aanvraag van een historisch kenteken ook niet te vervallen. Het wordt er niet duidelijker op.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » wo 10 dec, 2008 12:05

Tja, daar heeft ie wel een punt.

De 'beste' auto's zijn toch wel in de jaren '80 gebouwd, gezien hun eerste technische eis.

Vervoeren van A naar B.

Tegenwoordig wil men dit ook veilig en milieu vriendelijker, wat de auto's zeker niet (altijd) beter gemaakt heeft.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 15 dec, 2008 2:05

willeme 1 schreef:it is maar de vraag of het goedkoper rijd de onderhoudskosten zijn meestal vele malen hoger bij een oude auto dan bij een wat jongere
die paar tientjes per maand belastingvoordeel wegen daar niet tegen op
juist, eindelijk iemand die het snapt. mijn auto (99 '83) is wb vrij, maar ik ben veel meer aan onderhoud kwijt dan mijn broertje, die een auto uit '07 heeft. bovendien is het een hobby auto en niet een vervoers auto, ik rij misschien 6.000 km per jaar dus. nu is onderhoudskosten vergelijken met wb natuurlijk niet correct, maar het ontkracht wel het argument van de overheid dat mensen met een oude(re) auto rijden omdat het goedkoper is. behalve meer onderhoudskosten verbruiken oude auto's ook vaak (veel) meer, dus hoe groot dat voordeel is weet ik nog niet.

maarja, het is natuurlijk gewoon zoals Alex B zegt, het is straks helemaal niet goedkoper voor mensen die weinig rijden, laat me niet lachen. ken de overheid ondertussen goed genoeg om zulke dingen per definitie voor onwaar aan te nemen. allemaal gelul om bij de burger sympatie voor hun plannen te ontlokken. het wordt gewoon weer eens een stuk duurder, de wb gaat ook weer 7,8% omhoog ondanks er niet 7,8% meer km's gereden zijn dan in 2007 maar er moet ergens gemolken worden.

als ze nou gewoon eens het geld dat verdiend wordt aan de automobilist in het wegennet staken (in plaats van <10% daarvan) dan was er helemaal geen file/spits probleem en dan hoefden we ook niet dit soort achterlijke regeltjes te bedenken om het milieu te sparen. geloof je het zelf, de burger is al jaren gehersenspoeld met behulp van het verdrag van kyoto om maar wat te noemen. tegenwoordig hoor je op elke tv zender en in elke krant/radio uitzending hoe slecht het met het milieu gaat en de CO2 uitstoot moet omlaag bladiebla.

jelger zei het heel mooi op de eerste pagina:
jelger schreef:Het begint er mee dat we het onszelf vrij ingewikkeld willen maken.
Dat ingewikkelde zit em niet alleen in een systeem an sich, maar ook in het uitzonderingsgedrag waar we in NL nogal verzot op zijn.
En dan heb ik het niet over uitzondering van de oldtimer uit de MRB, maar dat we als enige land ter wereld zo ongeveer allerlei van dit soort flauwekul maatregeltjes in aan het voeren zijn. het moet allemaal zo ingewikkeld mogelijk, met allerlei ONZINNIGE taxes op alles die totaal niet relevant zijn en alleen maar bedoeld om het begrotingstekort op te vullen :roll: nu is je er over opwinden uiteraard zinloos want de overheid doet (in tegenstelling tot wat ze zouden moeten doen, naar de burger luisteren) toch precies waar ze zelf zin in hebben tegenwoordig. :roll: :roll: :roll:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 15 dec, 2008 13:15

Sapphire schreef: juist, eindelijk iemand die het snapt. mijn auto (99 '83) is wb vrij, maar ik ben veel meer aan onderhoud kwijt dan mijn broertje, die een auto uit '07 heeft.
Gemakshalve wordt hier wel de aanschaffingsprijs weggelaten.

Je kunt op dit moment niet (luxer) goedkoper rijden in een netjes onderhouden oldtimer op LPG.

Koop een nette MB, 900 of 740, gooi er LPG in and the road is yours.

Maar het aantal goede oldtimers wordt steeds minder, aangezien de betere jaren, nu niet meer wegenbelasting vrij worden.

Daarbij kun je wel een luxe oldie op LPG hebben, maar dat is al vaak een verbruik van 1:8.
Moderne kleinauto's doen al snel 1:20.

De vraag is echter, waarom de overheid zo moeilijk doet (voor dat jaartje of 3), aangezien in 2012 er een geheel ander belastingsysteem komt.

Dus auto's van 1987 worden in 2011 niet meer belastingvrij maar zullen (Fehac zit ook niet stil) hoogstwaarschijnlijk wel kort daarop in een aparte categorie vallen.

Eerlijk zou ik vinden de eerste 5.000 km voor de helft en na de 5.000 dubbele belasting ... :wink:
Of zoiets.

Plaats reactie