Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » do 20 mar, 2008 14:47
S@@bman schreef:
Ik dacht eigenlijk dat dat terugdraaien in Nederland al lang strafbaar was.
Op dit moment is het terugdraaien van de kilometerteller nog niet strafbaar, omdat dat apparaat geen wettelijk onderdeel is van de auto. Wel moet een gewijzigde kilometerstand worden gemeld bij verkoop van een auto. Maar als dat niet is gebeurd, valt dat moeilijk te bewijzen bij de rechter.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Bericht
door S@@bman » do 20 mar, 2008 15:05
jelger schreef:S@@bman schreef:
Ik dacht eigenlijk dat dat terugdraaien in Nederland al lang strafbaar was.
Op dit moment is het terugdraaien van de kilometerteller nog niet strafbaar, omdat dat apparaat geen wettelijk onderdeel is van de auto. Wel moet een gewijzigde kilometerstand worden gemeld bij verkoop van een auto. Maar als dat niet is gebeurd, valt dat moeilijk te bewijzen bij de rechter.
Ja, dat had ik wel gelezen, hoor.
Maar voor ik deze topic las, dacht ik dat dat dus anders was.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Bericht
door Reub » do 20 mar, 2008 15:21
Ik zie het nog niet zo. In autobussen en vrachtauto's zit apparatuur (tachograaf) die elke keer bij een APK gecontroleerd en herijkt wordt.
Zou dat nou niet voor personenauto's kunnen? Voor mij, als particulier consument en met het technisch vernuft van een deurkruk, is de km. stand een graadmeter voor de aanschaf van een auto.
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Bericht
door jonatas 900s » do 20 mar, 2008 15:29
Theoretisch, zou iemand die 15000 km p/j rijdt, na 12000 km de kilometerstand terug kunnen zetten (technisch een eitje). zodat hij elk jaar netjes 3000 km heeft gereden en er een logisch verloop is. Geen haan die er naar kraait.
Omdat dit slecht te controleren valt, is de handhaving van deze evt. wet, het grootste probleem tegen deze fraude.
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
Bericht
door Jacco K. » do 20 mar, 2008 15:43
marq101 schreef:willeme 1 schreef:Jacco K. schreef:Zo lang er nog smerige autohandel is, zal er niet veel veranderen vrees ik.
het komt anders ook in de beste kringen voor
Je bedoelt.....?
Wat ik bedoel is dat er lieden zijn in de autohandel die het niet zo nauw nemen met de kilometerstanden en zo de tellers terugdraaien.
Het zijn er gelukkig maar een handjevol maar toch.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Bericht
door Reub » do 20 mar, 2008 15:44
jonatas 900s schreef:Theoretisch, zou iemand die 15000 km p/j rijdt, na 12000 km de kilometerstand terug kunnen zetten (technisch een eitje). zodat hij elk jaar netjes 3000 km heeft gereden en er een logisch verloop is. Geen haan die er naar kraait.
Omdat dit slecht te controleren valt, is de handhaving van deze evt. wet, het grootste probleem tegen deze fraude.
Het is dus niet onmogelijk om te controleren begrijp ik?

Dan zou ik zeggen: begin maar!
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » do 20 mar, 2008 15:46
Reub schreef:
Het is dus niet onmogelijk om te controleren begrijp ik?

Dan zou ik zeggen: begin maar!
je hebt tegenwoordig van die TomTom's etc die de snelheid geven. daar heb je je km-teller niet voor nodig. een slimmerd haalt de kabel los en klaar is klara.
de nietsvermoedende consument die bij een blauwogige particulier een auto wil kopen, heeft dus niks aan zulke schijneerlijkheid - waarbij er feitelijk niet "teruggedraaid" is.
alles valt te "controleren", maar alleen met een totaal electronische 24/7 registratie van een auto et een niet uitwisselbare "tag"/chip valt eea daadwerkelijk serieus aan te pakken, tegen de particuliere lease sjoemelaar, of de louche handelaar.
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Bericht
door jonatas 900s » do 20 mar, 2008 15:48
Bij een aantal moderne auto's zit de echte stand in de computer opgeslagen en is uit te lezen met de juiste uitleesapparatuur. Daar kan de gemiddelde fraudeur niet bij.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Bericht
door Reub » do 20 mar, 2008 15:59
jonatas 900s schreef:Bij een aantal moderne auto's zit de echte stand in de computer opgeslagen en is uit te lezen met de juiste uitleesapparatuur. Daar kan de gemiddelde fraudeur niet bij.
Dus.... Zijn we al zowat halverwege!

-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Bericht
door jonatas 900s » do 20 mar, 2008 16:00
Halverwege nog lang niet, dat duurt nog jaaaaren.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Bericht
door Reub » do 20 mar, 2008 17:09
Mijn optimisme wordt gelukkig gedeeld!

-
Robbert
- Donateur (6x)

Bericht
door Robbert » do 20 mar, 2008 19:11
Reub schreef:Mijn optimisme wordt gelukkig gedeeld!

Zeker.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Bericht
door Reub » do 20 mar, 2008 23:47
RobbertS schreef:Reub schreef:Mijn optimisme wordt gelukkig gedeeld!

Zeker.
Dat maakt al 2!