lap, weeral kosten (in België)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » za 13 jan, 2007 15:10

verde900 schreef:
Bigivan schreef:Tsss....

Ik meen nochtans begrepen te hebben dat er in de toekomst in Nederland ook een systeem zal in voege gebracht worden, nl. rekeningrijden. Dit heb ik gisteren vernomen op Canvas tv, door de minister zelf uitgesproken. Alleen gaat het in Olland wat langer duren, dan bij ons. Het zal ook onder een andere vorm zijn maar het blijft toch ook betalen.
De bpm en de houderschapsbelasting zouden gaan verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een heffing naar gebruik van de weg mogelijk gecombineerd met accijnzen in de brandstof, daarbij betaal je naar rato voor het gebruik dat je pleegt, ik mis iedere mogelijke nuance is de Belgische heffing van € 60,-- het is gewoon een platvloerse grensverhogende belasting voor mensen die Belgie zouden willen bezoeken.
Alleen voor de mensen in Zeeuws-Vlaanderen vind ik het zuur, de rest moet maar dokken. Net zoals wij als we naar Zwitserland of Oostenrijk willen. Voor mij geen verschil. En als het je niet zint, blijf dan thuis. Wij betalen al meer dan genoeg aan Vadertje Staat.

timpie
Geregistreerd lid

Bericht door timpie » za 13 jan, 2007 15:13

Een reactievan een Belg hier....

Ik rij dagelijks op de E17 (verbinding Frankrijk -Nederland) en wat valt mij nu net op...Wagens met Nederlands en Frans) kenteken razen mij voorbij (ik rij 130-140)...en dit op zogenaamde slechte wegen, zeuren jullie toch niet..... Kennelijk zijn de Nederlanders en de Fransen veeeeel gedisciplineerder in eigen land....

Tijdens de vakantieperiode wordt de E 17 voor 2/3 bereden door wagens zonder Belgisch kenteken...

Vergeet niet, België is een transitland, en eventueel kapotte wegen worden evenzeer veroorzaakt door buitenlandse chauffeurs. Moeten de Belgen hier dan alleen voor opdraaien (jawel, ook ik betaal jaarlijks onnoemelijk veel euris aan verkeersbelasting...).

Ik zou zeggen, lang leve het wegenvignet, en ik heb er geen bezwaar tegen dat dergelijke beslissing in Nederland ook wordt genomen :wink:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 13 jan, 2007 15:34

Bigivan schreef:
Alleen voor de mensen in Zeeuws-Vlaanderen vind ik het zuur, de rest moet maar dokken. Net zoals wij als we naar Zwitserland of Oostenrijk willen. Voor mij geen verschil. En als het je niet zint, blijf dan thuis. Wij betalen al meer dan genoeg aan Vadertje Staat.
Heb jij soms Nederlandse voorouders? Voor een Belg vind ik je knap ongenuanceerd.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 13 jan, 2007 15:49

timpie schreef:Een reactievan een Belg hier....

Ik rij dagelijks op de E17 (verbinding Frankrijk -Nederland) en wat valt mij nu net op...Wagens met Nederlands en Frans) kenteken razen mij voorbij (ik rij 130-140)...en dit op zogenaamde slechte wegen, zeuren jullie toch niet....

Tijdens de vakantieperiode wordt de E 17 voor 2/3 bereden door wagens zonder Belgisch kenteken...

Vergeet niet, België is een transitland, en eventueel kapotte wegen worden evenzeer veroorzaakt door buitenlandse chauffeurs. Moeten de Belgen hier dan alleen voor opdraaien (jawel, ook ik betaal jaarlijks onnoemelijk veel euris aan verkeersbelasting...).

Ik zou zeggen, lang leve het wegenvignet, en ik heb er geen bezwaar tegen dat dergelijke beslissing in Nederland ook wordt genomen :wink:
Da's grappig, ik dacht dat we redelijk objectief met elkaar (de belgen hier en de Ollanders) hadden geconcludeerd dat het Belgische wegennet op zijn minst een opfrissertje kan gebruiken. Laat dat 'zogenaamd' er dus maar af.

Het hele vignet is niets anders dan een extra bron van inkomsten waar de belgen zelf niets van merken. Het is een onzalig idee waarbij buitenlanders moeten opdraaien voor het failliet van België. Het is een achterlijk idee om je buurlanden hiermee te belasten. Stel je voor dat alle Europeesche landen elkaar rekeningen gaat sturen voor gemaakte kosten.

timpie
Geregistreerd lid

Bericht door timpie » za 13 jan, 2007 16:04

marq101 schreef:
Da's grappig, ik dacht dat we redelijk objectief met elkaar (de belgen hier en de Ollanders) hadden geconcludeerd dat het Belgische wegennet op zijn minst een opfrissertje kan gebruiken. Laat dat 'zogenaamd' er dus maar af.
De E 17, van Antwerpen tot aan de Franse Grens ligt er, objectief gezien, uitstekend bij hoor. Jaarlijks worden er uitgebreide werkzaamheden, met de gekende files tot gevolg uitgevoerd...Alle verkeersaders in Oost en West Vlaanderen zijn in perfecte staat van onderhoud...Toegegeven, verbindingen zoals A'pen-Hasselt en A'pen-Turnhout zijn voor verbetering vatbaar (valt buiten voornoemde provincies), maar dan nog, de toestand van het wegdek laat ruimschoots de maximum toegelaten snelheid van 120 km/u toe....

Uiteraard dienen de inkomsten van het wegenvignet om de staatskas te spijzen, waarom anders??? Vergeet niet dat het onderhoud van het Belische Wegennet, veel duurder is dan dit van gelijk welk land ter wereld.....België heeft immers het dichtste wegennet ter Wereld!!! En dit allemaal nog eens uitstekend verlicht, of wordt dit ook al in vraag gesteld?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 jan, 2007 16:29

Bigivan schreef:
verde900 schreef:
Bigivan schreef:Tsss....

Ik meen nochtans begrepen te hebben dat er in de toekomst in Nederland ook een systeem zal in voege gebracht worden, nl. rekeningrijden. Dit heb ik gisteren vernomen op Canvas tv, door de minister zelf uitgesproken. Alleen gaat het in Olland wat langer duren, dan bij ons. Het zal ook onder een andere vorm zijn maar het blijft toch ook betalen.
De bpm en de houderschapsbelasting zouden gaan verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een heffing naar gebruik van de weg mogelijk gecombineerd met accijnzen in de brandstof, daarbij betaal je naar rato voor het gebruik dat je pleegt, ik mis iedere mogelijke nuance is de Belgische heffing van € 60,-- het is gewoon een platvloerse grensverhogende belasting voor mensen die Belgie zouden willen bezoeken.
In zowel Oostenrijk als Zwitserland staat er nog iets tegenover in de vorm van tunnels en snelwegen en als je daar geen gebruik maakt van faciliteiten betaal je (iig) in Zwitserland niets, wat staat er in Belgie dan tegenover?

Whodan
Geregistreerd lid

Bericht door Whodan » za 13 jan, 2007 16:48

Hallo,

Ik voel enige spanning tss de buurlanden :wink:
Heb het topic maar half gelezen maar eerst en vooral als iemand uit Nederland een dagje komt shoppen in Antwerpen moet die natuurlijk geen 60 euro betalen, want dat is voor een heel jaar. Ik geloof dat het dan iets van een 6-7 euro is. Voor de Belgen maakt het geen verschil want de taksen gaan iets omlaag. We gaan dus evenveel betalen. En idd ik vind het wel jammer voor de mensen uit Zeeuws-Vlaanderen. Om nog maar te zwijgen van Baarle-Hertog en Baarle Nassau. Lekker ingewikkeld daar :wink:

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » za 13 jan, 2007 16:53

marq101 schreef:
Bigivan schreef:
Heb jij soms Nederlandse voorouders? Voor een Belg vind ik je knap ongenuanceerd.
Neen, gelukkig niet. Ik ben al genoeg met de Kazen in aanraking gekomen om mijn mening ongezouten te verkondigen. Dat doen jullie trouwens ook. Bovendien denken jullie dan nog dat jullie zoveel beter zijn dan ons 'domme belgen'. Als eens achterom gekeken als jullie naar het toilet gaan? Denk dat het er net hetzelfde uitziet. ;-|+

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 jan, 2007 16:54

Whodan schreef:Hallo,

Ik voel enige spanning tss de buurlanden :wink:
Heb het topic maar half gelezen maar eerst en vooral als iemand uit Nederland een dagje komt shoppen in Antwerpen moet die natuurlijk geen 60 euro betalen, want dat is voor een heel jaar. Ik geloof dat het dan iets van een 6-7 euro is. Voor de Belgen maakt het geen verschil want de taksen gaan iets omlaag. We gaan dus evenveel betalen. En idd ik vind het wel jammer voor de mensen uit Zeeuws-Vlaanderen. Om nog maar te zwijgen van Baarle-Hertog en Baarle Nassau. Lekker ingewikkeld daar :wink:
"Wij" leggen voor onze zuiderburen een ontsluiting naar het noorden aan voor de TGV, naar ik begrijp wilde Belgie daar geen geld insteken (maar er uiteraard wel gebruik van maken) wij leggen een Betuwelijn aan voor vrachtverkeer naar het Duitse achterland waaraan onze oosterburen niets bijdragen, wij tolereren Belgisch scheepvaartverkeer in de westerschelde waaraan de Belgen niets bijdragen, wij Hollanders lijken wel gek...
Het invoeren van dit soort wilde heffingen bevordert vrij verkeer niet echt, niet in Europees verband niet in Benelux verband.

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » za 13 jan, 2007 16:59

verde900 schreef:wij Hollanders lijken wel gek...
Lijken of zijn? :lol: :wink:

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » za 13 jan, 2007 17:14

Zeg, zullen we op z'n Frans gaan reageren ?! Lekker met z'n allen de snelweg blokkeren bij Hazeldonk, autobanden in de fik steken, af en toe een politiebusje op zn kant gooien .. Gezellig! :wink: Maken we er meteen een grote NL/BE forum meeting van...

Overigens, over die opmerking dat er zo veel NLlanders over de belgische wegen zouden rijden .. wel eens in de ochtendspits over de A27 noordwaarts gereden? Jawel ... B borden te over. (waarvan de helft z'n mistachterlicht heeft branden, wat is dat toch? :? )

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 13 jan, 2007 17:18

Bigivan schreef:
marq101 schreef:
Neen, gelukkig niet. Ik ben al genoeg met de Kazen in aanraking gekomen om mijn mening ongezouten te verkondigen. Dat doen jullie trouwens ook. Bovendien denken jullie dan nog dat jullie zoveel beter zijn dan ons 'domme belgen'. Als eens achterom gekeken als jullie naar het toilet gaan? Denk dat het er net hetzelfde uitziet. ;-|+
Ah, daar komt de aap uit de mouw. Dat je iedere keer weer een bevestiging ziet van jou idee dat wij lomp zijn en dat wij zouden denken dat Belgen dom zijn is gewoon het resultaat van jouw vooroordeel. Want wat we ook doen, jij zal al het gedrag van ons Ollanders interpreteren vanuit hoe jij kennelijk tegen ze aankijkt. Je zal dus altijd je vooroordeel bevestigd zien ook al klopt het niet. Je denkt dat je net zo lomp kan reageren zoals jij denkt dat wij doen maar als je dat idee loslaat zul je zien dat dit erg meevalt en dat je eigen woordkeuze bepalend is voor hoe iemand op je reageert.

Nergens in deze discussie is naar voren gekomen dat wij Belgen dom vinden en dat we onszelf beter vinden. Ik denk dat wij Ollanders door de bank genomen de belgen aardiger vinden dan vice versa. Je zal hier op het forum weinig denigrerende of arrogante opmerkingen terugvinden die jou idee zullen bevestigen. Maar misschien vind je het wel prettig om vanuir die positie te schoppen tegen ons Ollanders en ben jij degene die de tegenstelling creeert.....

Ik zie regen aankomen...uit zuidelijke richting :wink:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 13 jan, 2007 17:29

timpie schreef:
marq101 schreef:
De E 17, van Antwerpen tot aan de Franse Grens ligt er, objectief gezien, uitstekend bij hoor. Jaarlijks worden er uitgebreide werkzaamheden, met de gekende files tot gevolg uitgevoerd...Alle verkeersaders in Oost en West Vlaanderen zijn in perfecte staat van onderhoud...Toegegeven, verbindingen zoals A'pen-Hasselt en A'pen-Turnhout zijn voor verbetering vatbaar (valt buiten voornoemde provincies), maar dan nog, de toestand van het wegdek laat ruimschoots de maximum toegelaten snelheid van 120 km/u toe....

Uiteraard dienen de inkomsten van het wegenvignet om de staatskas te spijzen, waarom anders??? Vergeet niet dat het onderhoud van het Belische Wegennet, veel duurder is dan dit van gelijk welk land ter wereld.....België heeft immers het dichtste wegennet ter Wereld!!! En dit allemaal nog eens uitstekend verlicht, of wordt dit ook al in vraag gesteld?
Sterker, Belgie was het eerste land met een geheel verlicht wegennet. Om heel eerlijk te zijn zal de staat van het Belgische wegennet mij jeuken. Ik rij graag door Belgie en stoor me allerminst aan de staat ervan. De manier waarop jullie het wegennet inrichten heeft wel iets. Ik moet iedere keer weer lachen als ik zo'n gemene belgische knijpende afrit te snel neem. Als er hier in NL 80 staat dan kan het ook met 120. Als in Belgie 80 staat dan neem je 'm beter met 70.

Ik vind ook de casseien een mooi straatbeeld geven. Het rijdt beroerd maar het staat prachtig.

Genuanceerd gedacht heb ik helemaal geen bezwaar om te betalen voor gebruik en onderhoud van wegen, dat doen we allemaal via onze wegenbelasting. Ik denk alleen dat het eind zoek is als je op deze manier het onderhoud wil bekostigen. Het idee is te kolderiek voor woorden. Stel dat we voor alle landen in Europa straks zo'n vignet op ons ruit moeten plakken. Als de Belgische regereing echt zuiver zou zijn dan zou ze het voortouw nemen om in Brussel te pleiten voor een eurpeesche wegenbelasting waaruit het onderhoud betaald kan worden.

Geert9000cse1997
Geregistreerd lid

Bericht door Geert9000cse1997 » za 13 jan, 2007 17:32

Bij alle landen kan je eventueel te keizen voor niet tolwegen of zoals in Zwitserland geen gebruik te maken van de snelwegen. In belgie moet je dus voor alle wegen betalen, de meeste wegen in Belgie zijn net het predikaat ontstegen van zandweg. :lol:

ps ik vind belgen een goed volk (en zeer goed bier kunnen ze brouwen)

Whodan
Geregistreerd lid

Bericht door Whodan » za 13 jan, 2007 17:39

Ah lekker bier. We doen dan toch nog iets goed :wink: :roll:

Plaats reactie