"uw auto uit 1987 belastingvrij per 1-1-'12, ja het kan !!!"
-
evl
- Geregistreerd lid
Re: "uw auto uit 1987 belastingvrij per 1-1-'12, ja het kan
Jep, het feest is over....
-
Sonab
- Donateur (4x)

Welk feest en hoezo?
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

@esalet. Ik heb de auto geschorst in de stalling staan en heb nog steeds geen tijd gehad hem hier weer uit te halen. Moet het verzoek dus nog doen. Ik ga ervan uit dat ik een afwijzing krijg en dat er een soort mea culpa is geweest voor degene die gedurende het geharrewar rondom het totstand komen van de regeling hun aanvraag hadden gestart. Voor hun wordt dan de meest gunstige regeling toegepast wat zoveel betekent dat gebouwd voor 87 en op kenteken in 87 geen eventuele brandstoftoeslag hoeft te worden betaald.
Enfin die van mij wordt zowieso belastingvrij na 26 jaar. Ik hou echter die brandstoftoeslag op LPG. Voelt raar bij een auto die geleverd is in NL en vanaf de levering al op LPG reed.
Andy
Enfin die van mij wordt zowieso belastingvrij na 26 jaar. Ik hou echter die brandstoftoeslag op LPG. Voelt raar bij een auto die geleverd is in NL en vanaf de levering al op LPG reed.
Andy
-
esalet
- Donateur (8x)

@evl, thnx, en je stelligheid duidt er op dat je een poging hebt gewaagd of iemand kent die dat gedaan heeft?
@ammolenaar: bedankt voor je reactie, en laat aub even weten als en of je daadwerkelijk die afwijzing hebt gehad.
@ammolenaar: bedankt voor je reactie, en laat aub even weten als en of je daadwerkelijk die afwijzing hebt gehad.
-
evl
- Geregistreerd lid
De definitie in de wet is gewijzigd naar 'voor het eerst in gebruik genomen'
-
Nedwin
- Geregistreerd lid
Ik heb een exemplaar uit 1984 en overweeg een LPG installatie te laten inbouwen.
De regels zijn op zich helder, de auto is belastingvrij en er geldt geen brandstoftoeslag. Ik weet echter niet of de vrijstelling van de brandstoftoeslag ook geldt als de LPG pas in 2012, dus na de overgangsregeling, wordt ingebouwd. Ik heb de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (artikel 23 en 72) er op nageslagen en er zijn geen kleine lettertjes te vinden waarin dit is uitgezonderd.
Is iemand misschien bekend met een vergelijkbaar geval waarbij achteraf de LPG (dus ná 1 januari 2012) is ingebouwd en waarvoor de brandstoftoeslag is vrijgesteld door de belastingdienst?
Anders zou het inbouwen van LPG nauwelijks rendabel zijn namelijk...
De regels zijn op zich helder, de auto is belastingvrij en er geldt geen brandstoftoeslag. Ik weet echter niet of de vrijstelling van de brandstoftoeslag ook geldt als de LPG pas in 2012, dus na de overgangsregeling, wordt ingebouwd. Ik heb de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (artikel 23 en 72) er op nageslagen en er zijn geen kleine lettertjes te vinden waarin dit is uitgezonderd.
Is iemand misschien bekend met een vergelijkbaar geval waarbij achteraf de LPG (dus ná 1 januari 2012) is ingebouwd en waarvoor de brandstoftoeslag is vrijgesteld door de belastingdienst?
Anders zou het inbouwen van LPG nauwelijks rendabel zijn namelijk...
-
esalet
- Donateur (8x)

Goeie vraag.
Aangezien je in een ander topic zelf ook het goeie antwoord er bij gaf (daar was dus later achter gekomen) zet ik het hier ook nog even bij, zodat deze topic mooi compleet blijft voor de meelezers!
"Voor voertuigen die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn en op grond van de oude regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking kwamen, is een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto's nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag."
Volgens de Rijksoverheid:
Vrijstelling oldtimers in MRB
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt gewijzigd. De huidige voorwaarde dat het motorrijtuig 25 jaar of ouder moet zijn wordt vervangen door de voorwaarde dat het motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud zijn - geldt de vrijstelling daarbij niet langer voor een eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn blijft de huidige vrijstelling van toepassing, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die in de jaren 1987-1990 voor het eerst in gebruik zijn genomen is er een overgangsregeling die inhoudt dat een motorrijtuig uit 1987 na 26 jaar gebruik kan maken van de nieuwe vrijstelling voor oldtimers, een motorrijtuig uit 1988 na 27 jaar, een motorrijtuig uit 1989 na 28 jaar en een motorrijtuig uit 1990 na 29 jaar.
Aangezien je in een ander topic zelf ook het goeie antwoord er bij gaf (daar was dus later achter gekomen) zet ik het hier ook nog even bij, zodat deze topic mooi compleet blijft voor de meelezers!
"Voor voertuigen die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn en op grond van de oude regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking kwamen, is een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto's nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag."
Volgens de Rijksoverheid:
Vrijstelling oldtimers in MRB
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt gewijzigd. De huidige voorwaarde dat het motorrijtuig 25 jaar of ouder moet zijn wordt vervangen door de voorwaarde dat het motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud zijn - geldt de vrijstelling daarbij niet langer voor een eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn blijft de huidige vrijstelling van toepassing, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die in de jaren 1987-1990 voor het eerst in gebruik zijn genomen is er een overgangsregeling die inhoudt dat een motorrijtuig uit 1987 na 26 jaar gebruik kan maken van de nieuwe vrijstelling voor oldtimers, een motorrijtuig uit 1988 na 27 jaar, een motorrijtuig uit 1989 na 28 jaar en een motorrijtuig uit 1990 na 29 jaar.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Heb jij de bron, zeg maar de overheidssite, waarop deze tekst m.b.t. oude regeling / brandstoftoeslagvrijstelling te lezen is?
-
Nedwin
- Geregistreerd lid
@ vanderzanden:
Zie artikel 23 en 72 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006324/g ... 12-09-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
En de toelichting bij de wijzigingswet van artikel 72:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 07-10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dichter bij de bron kun je niet komen. Er staat in de wet echter niets over het achteraf ná 1 januari 2012 inbouwen van LPG in een volledig vrijgesteld viertuig van vóór 1985, dus ik ga er van uit dat er geen addertje onder het gras zit...
Zie artikel 23 en 72 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006324/g ... 12-09-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
En de toelichting bij de wijzigingswet van artikel 72:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 07-10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dichter bij de bron kun je niet komen. Er staat in de wet echter niets over het achteraf ná 1 januari 2012 inbouwen van LPG in een volledig vrijgesteld viertuig van vóór 1985, dus ik ga er van uit dat er geen addertje onder het gras zit...
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat klopt, auto's die eerst in gebruik zijn genomen vóór 1-1-'87 behouden - ook bij LPG-inbouw ná 1-1-'12 - de volledige vrijstelling.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Ik neem aan dat het gaat om gebouwd voor 1/1/1987 en niet om eerste tenaamstelling (m.a.w. voor grensgevalletjes die pas in 1987 op naam gezet zijn maar aantoonbaar in 1986 gebouwd werden en op grond hiervan van de belastingdienst een vrijstelling wegenbelasting hebben gekregen bij 25 jaar leeftijd .... )Sapphire schreef:auto's die eerst in gebruik zijn genomen vóór 1-1-'87 ..
Ergo, voor mijn in 1987 op naam gezette '90' die op grond van bouwjaar 1986 per brief van de belastingdienst sinds eind 2011 onbelast van de weg gebruik mag maken, krijgt ik dus geen LPG - mocht ik dit laten inbouwen - toeslag te betalen.
-
francofiel
- Donateur

Nou.... de wetstekst is wél veranderd. Er staat nu écht "datum eerste toelating" ..
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Precies, de gevallen gebouwd in '86 maar toegelaten in '87 die inmiddels zijn goedgekeurd voor de volledige vrijstelling blijven hun voordeeltje behouden maar nieuwe verzoeken worden met deze wetswijziging niet meer behandeld. Het is nu inderdaad op basis van datum ingebruikname. Heb je dus een winkeldochter uit '86 die dus in '87 gekentekend is dan heb je domweg pech.
-
esalet
- Donateur (8x)

Dit is dus precies mijn vraag, Sapphire geeft het antwoord al (grotendeels) maar ik wil het ook nog weten voor eventuele latere LPG inbouw.
Volgens mij (of misschien is het vooral wishful thinking) heeft vanderzanden gelijk, MITS hij tijdig (vóór 1-1-2012) de vrijstelling rond had.
Als je er in dat geval later LPG inbouwt hou je de volledige vrijstelling.
MAAR als je ná 1-1-2012 de vrijstelling aanvraagt op grond van BOUWJAAR 1986 (en op naam gezet in 1987), dan zou het niet meer kunnen om er later LPG in te bouwen zonder brandstoftoeslag.
Ik krijg maar geen exact antwoord op deze vraag (die, toegegeven, ook wel heel specifiek is maar wel voor sommigen erg relevant....).
Volgens mij (of misschien is het vooral wishful thinking) heeft vanderzanden gelijk, MITS hij tijdig (vóór 1-1-2012) de vrijstelling rond had.
Als je er in dat geval later LPG inbouwt hou je de volledige vrijstelling.
MAAR als je ná 1-1-2012 de vrijstelling aanvraagt op grond van BOUWJAAR 1986 (en op naam gezet in 1987), dan zou het niet meer kunnen om er later LPG in te bouwen zonder brandstoftoeslag.
Ik krijg maar geen exact antwoord op deze vraag (die, toegegeven, ook wel heel specifiek is maar wel voor sommigen erg relevant....).
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
wat ik onlangs van een forummer, werkzaam bij een (saab-)dealer heb begrepen is dat er een foutje in de tekst van de belastingdienst zit. de belastingdienst heeft het namelijk over BOUWjaar en niet over 'datum eerste toelating'.
en als je kan aantonen wanneer (in welke week van welk jaar) jouw auto gebouwd is (bewijs van de fabriek is dus onmisbaar!!) kan het dus wel zo zijn dat een auto die in 1987 op kenteken is gezet op LPG WEL belastingvrij is. maar die vrijstelling krijg je dus niet zo maar, daar moet je wel wat voor doen...
en als je kan aantonen wanneer (in welke week van welk jaar) jouw auto gebouwd is (bewijs van de fabriek is dus onmisbaar!!) kan het dus wel zo zijn dat een auto die in 1987 op kenteken is gezet op LPG WEL belastingvrij is. maar die vrijstelling krijg je dus niet zo maar, daar moet je wel wat voor doen...