Gas in oldtimer = niet oldtimer?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Gelukkig is er de lobby van de FEHAC nog.
Verde, ga jij mijn verzekeraar dan ook even uitleggen dat-ie de nieuwwaarde moet uitkeren als iemand mijn wagen total loss rijdt? Uitgaande van het gelijkheidsbeginsel zou dat dan moeten gebeuren.
De dagwaardebijtelling-regeling afschaffen treft aantoonbaar bijna alleen kleine zelfstandigen, mensen die zich de ballen uit hun broek werken en kwetsbaarder zijn dan grotere bedrijven. Ik vraag me af of de overheid zich een dergelijke regeling in deze tijd kan veroorloven, al was het maar vanwege de mogelijke problemen.
Het rijk zal er per saldo weinig mee op schieten qua belasting-inkomsten omdat niemand bereid zal zijn een bijtelling af te dragen die hoger is dan de dagwaarde van zijn of haar wagen. Daarnaast is de groep niet echt groot. Het zou gaan om maximaal 10.000 auto's. De bestuurders zullen óf een vervangende wagen zoeken die wél 25 jaar of ouder is, óf ze zullen er een dergelijke wagen bij nemen als zijnde privé-auto.
Vanuit milieu-oogpunt is er geen verbetering want sloop is vervuiling, nieuwbouw van auto's ook. Goeie youngtimers slopen staat bovendien gelijk aan kapitaalvernietiging.
Kortom, de voorgenomen regeling spant het paard enorm achter de wagen, en de indiener van het wetsvoorstel begint dat nu ook zelf in te zien.
Verde, ga jij mijn verzekeraar dan ook even uitleggen dat-ie de nieuwwaarde moet uitkeren als iemand mijn wagen total loss rijdt? Uitgaande van het gelijkheidsbeginsel zou dat dan moeten gebeuren.
De dagwaardebijtelling-regeling afschaffen treft aantoonbaar bijna alleen kleine zelfstandigen, mensen die zich de ballen uit hun broek werken en kwetsbaarder zijn dan grotere bedrijven. Ik vraag me af of de overheid zich een dergelijke regeling in deze tijd kan veroorloven, al was het maar vanwege de mogelijke problemen.
Het rijk zal er per saldo weinig mee op schieten qua belasting-inkomsten omdat niemand bereid zal zijn een bijtelling af te dragen die hoger is dan de dagwaarde van zijn of haar wagen. Daarnaast is de groep niet echt groot. Het zou gaan om maximaal 10.000 auto's. De bestuurders zullen óf een vervangende wagen zoeken die wél 25 jaar of ouder is, óf ze zullen er een dergelijke wagen bij nemen als zijnde privé-auto.
Vanuit milieu-oogpunt is er geen verbetering want sloop is vervuiling, nieuwbouw van auto's ook. Goeie youngtimers slopen staat bovendien gelijk aan kapitaalvernietiging.
Kortom, de voorgenomen regeling spant het paard enorm achter de wagen, en de indiener van het wetsvoorstel begint dat nu ook zelf in te zien.
-
Kraanen
- Geregistreerd lid
Dank je JanWessel, voor deze heldere uitleg. (Ik zou zowaar denken dat je ook een zzp-er bentJanWessel schreef: De dagwaardebijtelling-regeling afschaffen treft aantoonbaar bijna alleen kleine zelfstandigen, mensen die zich de ballen uit hun broek werken en kwetsbaarder zijn dan grotere bedrijven. Ik vraag me af of de overheid zich een dergelijke regeling in deze tijd kan veroorloven, al was het maar vanwege de mogelijke problemen.
Ik hoor niemand over het feit dat de kleine zelfstandige rijder die alle zakelijke kosten mag afschrijven, dit wel doet van zij eigen winst, dus zijn eigen inkomen (weliswaar voor belasting, maar evengoed een koekje uit eigen doos)! Natuurlijk is dit een voordeel, maar niet als hij ook nog eens een keer de kosten prive voor zijn rekening krijgt, dat is dus 2x betalen voor dezelfde auto.
Wat vooral steekt aan dit soort overheidsacties is dat deze eerst de situatue (cq. legale mogelijkheid, kans, ongelijkheid) creëert, en vervolgens snoeihard weer onderuithaalt, zodat uiteindelijk iedereen verliest.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
Kraanen
- Geregistreerd lid
Mijn Volvo kostte in 1989 HFL 134.500, dus >€60.000. Geen idee wat de inflatie is geweest, maar voor dat geld kun je vandaag bijna een XC90 voor de deur zetten. Is dat de gelijkheid waar je het over hebt?verde900 schreef:...die auto's groep die > 15 jaar is, was ooit qua aanschaf ook veel goedkoper, een C900 was nw +/- € 24.000,--, daar ga je vandaag de dag geen SAAB voor vinden, ...
-
jelger
- Geregistreerd lid
Nog los van de welvaartsstijging - vooral tijdens de 'hongerjaren' van Paars.
om terug te komen op het "tig duizenden kilometers voor nop rijden" - je weet zelf heel goed verde dat een oude auto meer onderhoud behoeft. Dat geld dat "cheap ass" bespaard wordt op accijns cq mrb, gaat rechtstreeks de garage goot in. Voor degene die 2 linkerhanden heeft betekent dat dus een bijdrage aan de economie. Je zou kunnen beargumenteren dat dat in deze tijden beter is dan afdracht van wat belastingen aan de staat.
om terug te komen op het "tig duizenden kilometers voor nop rijden" - je weet zelf heel goed verde dat een oude auto meer onderhoud behoeft. Dat geld dat "cheap ass" bespaard wordt op accijns cq mrb, gaat rechtstreeks de garage goot in. Voor degene die 2 linkerhanden heeft betekent dat dus een bijdrage aan de economie. Je zou kunnen beargumenteren dat dat in deze tijden beter is dan afdracht van wat belastingen aan de staat.
-
verde900
- Donateur

daarvoor ga je bij benadering geen XC90 voor je deur zetten.Kraanen schreef:Mijn Volvo kostte in 1989 HFL 134.500, dus >€60.000. Geen idee wat de inflatie is geweest, maar voor dat geld kun je vandaag bijna een XC90 voor de deur zetten. Is dat de gelijkheid waar je het over hebt?verde900 schreef:...die auto's groep die > 15 jaar is, was ooit qua aanschaf ook veel goedkoper, een C900 was nw +/- € 24.000,--, daar ga je vandaag de dag geen SAAB voor vinden, ...
-
verde900
- Donateur

is jouw premie ook gerelateerd aan de nieuwwaarde of is het een oldtimerdekking?JanWessel schreef:Gelukkig is er de lobby van de FEHAC nog.
-
Kraanen
- Geregistreerd lid
Dat is vechten met de beer, nietwaar Verde?verde900 schreef:daarvoor ga je bij benadering geen XC90 voor je deur zetten.
Ik beroep mij op de officiële site van Volvo, die toch meent voor €65.500 een XC90 te kunnen leveren.
http://www.volvocars.com/nl/Pages/default.aspx
Maar ik moet ook geen appels en peren vergelijken, dan maar een C30 (dat is ook een tweedeurs) vanaf €20.900. (kan ik er gelijk drie nemen!)
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Op het moment dat iemand tegen mijn auto zou aanknallen, schuld aan dat ongeval bekent en er een schadebedrag aan gehangen zou moeten worden, zal de verzekering van de tegenpartij eerst naar de dagwaarde kijken. Als ik alleen WA heb, dan krijgt ik van de tegenpartij de dagwaarde. Niets meer en niets minder. Dat ik ooit heb besloten de wagen casco te verzekeren doet niets af aan de stelling.verde900 schreef:is jouw premie ook gerelateerd aan de nieuwwaarde of is het een oldtimerdekking?
-
verde900
- Donateur

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ik heb 'm inderdaad op taxatiewaarde verzekerd, mede omdat er al zoveel kosten in zitten. Ik had voor het totaal geïnvesteerde geld een hele leuke C1 of Aygo kunnen kopen, maar dat terzijde.
Daarnaast zegt Jelger wel hele zinnige dingen. Mensen die een youngtimer zakelijk rijden zijn zelden pure profiteurs, omdat ze aan onderhoud meer kwijt zullen zijn dan bestuurders van moderne leasebakken. Als ze dat onderhoud niet of slecht (laten) uitvoeren, zullen ze ook niet heel lang 'profiteren'.
@kraanen: ik ben ook zzp'er, dus preek wel voor eigen parochie
Je zegt het heel treffend; het te investeren geld mag ik aftrekken, maar moet wel eerst verdiend worden.
Daarnaast zegt Jelger wel hele zinnige dingen. Mensen die een youngtimer zakelijk rijden zijn zelden pure profiteurs, omdat ze aan onderhoud meer kwijt zullen zijn dan bestuurders van moderne leasebakken. Als ze dat onderhoud niet of slecht (laten) uitvoeren, zullen ze ook niet heel lang 'profiteren'.
@kraanen: ik ben ook zzp'er, dus preek wel voor eigen parochie
-
verde900
- Donateur

-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Verde900,
Dat gelijkheidsbeginsel is maar een aspect, er zijn veel rechtsbeginselen die komen ook wel eens in strijd met elkaar.
In de politiek gaat het vaak om wie de juiste pressiegroepen voor zijn karr kan spannen.
Ik wel nog eens zien wanneer de kilometerheffing er in komt, dat wordt helaas steeds op de lange baan geschoven, maar is een redelijk evenwichtige regeling, vooral als vrachtwagens eens flink gingen betalen want die veroorzaken de meeste "schade".
Dat gelijkheidsbeginsel is maar een aspect, er zijn veel rechtsbeginselen die komen ook wel eens in strijd met elkaar.
In de politiek gaat het vaak om wie de juiste pressiegroepen voor zijn karr kan spannen.
Ik wel nog eens zien wanneer de kilometerheffing er in komt, dat wordt helaas steeds op de lange baan geschoven, maar is een redelijk evenwichtige regeling, vooral als vrachtwagens eens flink gingen betalen want die veroorzaken de meeste "schade".
-
carlsson
- Geregistreerd lid