Theo van Gogh RIP

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Erik
Lid van verdienste

Re: Theo van Gogh RIP

Bericht door Erik » wo 03 nov, 2004 0:39

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar laten we het er alleen nou eens over eens worden dat er teveel mensen zijn die hier niet mee om kunnen gaan.

Persoonlijk denk ik dat we al jaren veel te tolerant zijn naar elkaar (niet alleen in nederland). "ach als ik er maar geen last van heb" hoor je te vaak. Het resultaat hiervan zie en hoor je overal. Als je iets zegt krijg je meer dan eens een grote bek (als je mazzel hebt). Dit is alleen zoals veel beweerd wordt niet alleen een probleem van allachtonen maar ook van een aantal hele witte nederlanders.

Wat een kutdag :cry:

rubendelange
Geregistreerd lid

Bericht door rubendelange » wo 03 nov, 2004 1:27

Wat ik niet snap is dat er uberhaupt gepraat wordt over de nationaliteit van de moordenaar.

Het is gewoon een gek. Daar hebben we een hoop varianten van in Nederland.

Theo van Gogh is dood. Dat is erg genoeg. Niet meer van maken dan dat zou ik zo zeggen.

Groeten!

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 03 nov, 2004 10:39

Zelfs marktplaats heeft een stukje tekst aan Theo van Gogh gewijd. Erg bijzonder, want bij mijn weten heeft marktplaats zich nooit eerder met de actualiteit bezig gehouden. Zo denk ik ook dat het saabforum niet de juiste plaats is om discussies over dit onderwerp op te starten, daarvoor bestaan honderden andere internetfora. Slechts een steunbetuiging lijkt mij op deze plaats gepast, die ik bij deze dan ook geef.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 03 nov, 2004 11:13

waarom zou dat niet mogen... het is toch iets wat ons bezighoudt? Saabforum is een forum van personen met sowieso 1 ding gemeen... saab. Als dit onderwerp binnen deze 'saabcommunity' leeft mag t ook best besproken worden dunkt me. Zie ook de aanwezigheid van topic titel; 'niet saab'.

Maar... we krijgen m er niet mee terug dus wellicht volstaat het inderdaad om medeleven en afkeur te betuigen en de zaak verder weer onder een sluier van stilzwijgen te bedekken en door te gaan met de waan van alle dag... zoals trivialiteiten mbt Saab automobielen.

PS Theo had niet eens een rijbewijs!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 03 nov, 2004 18:51

PS Theo had niet eens een rijbewijs
tja in amsterdam kan je ook perfect zonder - al zijn er vele "hippe" mensen die daar anders over denken..

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 03 nov, 2004 22:45

Wouter schreef:Zelfs marktplaats heeft een stukje tekst aan Theo van Gogh gewijd. Erg bijzonder, want bij mijn weten heeft marktplaats zich nooit eerder met de actualiteit bezig gehouden. Zo denk ik ook dat het saabforum niet de juiste plaats is om discussies over dit onderwerp op te starten, daarvoor bestaan honderden andere internetfora. Slechts een steunbetuiging lijkt mij op deze plaats gepast, die ik bij deze dan ook geef.
Na het openen van dit onderwerp hebben we het er met de moderators over gehad of we dit moesten toelaten of niet.
Wij zijn van mening dat een ieder hier zijn persoonlijke mag en kan uiten, en wij zullen het tolereren mits men niet te ver gaat.
Een onderwerp sluiten en verbieden wat zo nauw gelinkt is met het onderwerp "vrijheid van meningsuiting" leek ons niet zo verstandig :wink: .

Dennis

(namens de moderators van Saabforum.nl)

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » wo 03 nov, 2004 23:10

Manic schreef:
Wouter schreef:Zelfs marktplaats heeft een stukje tekst aan Theo van Gogh gewijd. Erg bijzonder, want bij mijn weten heeft marktplaats zich nooit eerder met de actualiteit bezig gehouden. Zo denk ik ook dat het saabforum niet de juiste plaats is om discussies over dit onderwerp op te starten, daarvoor bestaan honderden andere internetfora. Slechts een steunbetuiging lijkt mij op deze plaats gepast, die ik bij deze dan ook geef.
Na het openen van dit onderwerp hebben we het er met de moderators over gehad of we dit moesten toelaten of niet.
Wij zijn van mening dat een ieder hier zijn persoonlijke mag en kan uiten, en wij zullen het tolereren mits men niet te ver gaat.
Een onderwerp sluiten en verbieden wat zo nauw gelinkt is met het onderwerp "vrijheid van meningsuiting" leek ons niet zo verstandig :wink: .

Dennis

(namens de moderators van Saabforum.nl)
Bedankt voor de ruimte die jullie hierin ons hebben gegeven!

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » wo 03 nov, 2004 23:24

Prima dat we ons hier kunnen uiten, het versterkt de community-feeling. Aan de andere kant: er wordt al ontzettend veel over geschreven op het web. Veel van die teksten verscherpen de tegenstellingen en roepen opnieuw negatieve gevoelens op.
Ik vind het triest voor de nabestaanden van TvG. Ik behoor niet tot zijn fans, maar zelfs zijn grofheden en slechte smaak vormen geen enkele vorm van excuus voor deze brute en wrede moordpartij. Ik vind het triest voor Marokkanen die onze seculiere rechtsstaat respecteren en er in participeren. En ik vind dat we beter moeten nadenken over het functioneren van politie en justitie - het lijkt me dat we, om met Zwagerman te spreken, de onschuld nu wel voorbij zijn en dat het tijd wordt om de naieviteit vaarwel te zeggen. We hebben een probleem met radicale en gewelddadige elementen die onze cultuur en rechtsstaat niet respecteren - doe daar wat aan, en doe het snel en goed.
Tot slot, gewaagd, maar why not? - en zijn ook Marokkanen op ons forum...wat denken jullie?
Moppersmurf

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 04 nov, 2004 9:45

Tot slot, gewaagd, maar why not? - en zijn ook Marokkanen op ons forum...wat denken jullie?
Moppersmurf
Waarom ontkracht je nu je schrijven? Wat doet dat er toe?
En wat stel jij, alwetende mopperslurf, voor om er aan te doen?
Je kan wel Zwagerman erbij halen, maar dat voegt ook niets toe.

Maak mij gek en kom eens met een oplossing / voorstel dat deze problemen doet oplossen als maagden tijdens een amerikaans examenfeest....

T.

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » do 04 nov, 2004 10:51

Euhm, bedoelt MS niet gewoon dat men misschien wat meer tact en respect aan de dag kan leggen voor de grote hoop Marokkanen die wel de "regels van het spel" aanvaarden en zich ernaar gedragen en dus alvorens hier ook moord en brand te gaan roepen en de brandstapels klaar te leggen ?

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » do 04 nov, 2004 11:01

Bijvoorbeeld Mario, inderdaad. Er was hier een topic 'Marok. en Saab'. Dus onder onze forummers zijn ook Marok. Vanuit een stukje betrokkenheid informeer ik gewoon naar hen, en naar hun visie, meer niet. Ik zou het jammer vinden als ze ons forum gingen mijden.
Waarom is dat nou zo lastig voor jou dr.Evil? Wat heeft dat met alwetendheid te maken? Ik pretendeer toch niet de oplossing te hebben? Ik uit gewoon mijn gedachten, meer niet. Dat mocht toch, of heb ik iets gemist?
Moppersmurf

Trouwens. Volgens mij heeft iemand de foto van jouw 900 gebruikt in een advertentie.... Hij lijkt er in ieder geval erg op. Bij speurders of marktplaats.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 04 nov, 2004 12:15

Dat is niet lastig. En dat mag. Ga gerust je gang. Graag zelfs :wink: .

Het is enkel dat ik tot op heden nog geen enkele zinvolle danwel structurele oplossing of opmerking heb. Misschien wel omdat deze er niet is door de ingewikkeldheid van het issue. Vergeef me mijn cynisme of pessimisme. En dat je geen oplossing hebt (wat overigens wel duidelijk is) vroeg ik me toch af of je eens een idee had van hoe zoiets aanpakt. Stuurmannen aan wal en zo...

Want hoe moeilijk is het als je een vrijheid hebt te verdedigen tegen een groep die daar niet in geinteresseert is? Zoals Max Pam gisteren in Nova vertelde, we hebben het erover hoe 'wij' dit probleem op moeten lossen. Maar er is nog een 'zij' en 'zij' wensen niet deel te nemen in deze dialoog of samenleving. Dus wat zijn de mogelijkheden? Verregaande beveiliging zoals in de Verenigde Staten? Vuur met vuur bestrijden? En welke afbreuk doet dat aan onze samenleving? Kun je een groep de vrijheid ontnemen om de andere zijn vrijheid te laten behouden? Is er dan nog sprake van vrijheid? Hoe verenig je een samenleving die zo uiteenloopt?

:cry:

On a different note:
Zit er iemand mijn foto te gebruiken? Is er dan een zwarte 4d sedan te koop? Weet je de link ? Ik heb misschien wel interesse :)

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » do 04 nov, 2004 13:02

Ik heb de afgelopen dagen de Vlaamse kranten er een beetje op nagekeken en wat me bij de moord op Van Gogh erg opvalt: iedereen vindt het een persoonlijk drama voor de man en zijn familie en een aanslag op de democratie en de vrije meningsuiting. Anderzijds leven wij in een regio waarin het Vlaams Blok bij iedere verkiezing groter wordt en hard op weg is om de grootste partij van vlaanderen te worden.
Dezelfde politici (zowel in Nederland als in Vlaanderen) die nu treuren om Van Gogh en zijn provocerende stijl om zijn mening te uiten, zijn ook de mensen die het Blok voor de rechter hebben gedaagd wegens discriminerende uitspraken.
Ik gruw van de waarden waar het Blok voor staat, en Van Gogh kende ik alleen als de man die op de Nederlandse tv het nogal vurig voor Fortyun opnam. Tegelijk vind ik Van Goghs uitspraken over met name de moslimcultuur vele malen verder gaan dan hetgeen waarvoor het Vlaams Blok bij ons veroordeeld is.
Ik vind het droevig wat er met Van Gogh gebeurd is, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Van Gogh de moslimwereld en zijn fundamentalistische excessen op één hoopje veegt. Vlaanderen schaamt zich om het Blok, Nederland lijkt trots op het (in mijn ogen) onverdraagzame discours van Van Gogh.

Pieter

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » do 04 nov, 2004 13:15

Ik kende de persoon in kwestie helemaal niet (en voel ook niet de behoefte me te verdiepen in zijn biografie of werk), Pieter, maar ik heb de indruk dat Nederland niet zozeer trots is op diens stellingen en de manier waarop hij ze verwoordde, maar louter op het feit dat hij/iemand dergelijke dingen mocht/mag zeggen/schrijven in Nederland.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » do 04 nov, 2004 13:21

Het is inderdaad waar dat ook ik walg van rechts-extremisten als het vlaams blok. Dat is niet waar onze normen en waarden voor staan en waar onze vaders en opa`s voor gevochten hebben. Er wordt nu wel door iedereen om een oplossing gevraagd voor het moslim-fundamentalisme wat steeds verder gekanaliseerd raakt in onze vrije samenleving. Begrijp me goed , ik propageer niets, maar wellicht is rechts-extreem op dit moment wel de oplossing waar wij toe "gedwongen"worden, en niet omdat wij dit nou zo leuk vinden. Wij hebben tot treurens toe een vrije samenleving voor ogen , echter, kwaadwillende individuen schijnen dit maar al te goed te begrijpen, met het gevaar dat deze groep van "kansloze medeburgers" steeds groter en groter wordt!

Gr,
Easy :cry:
(die de laatste paar dagen erg hard nadenkt over onze samenleving)

Plaats reactie