Elektrisch rijden
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Elektrisch rijden
Er wordt hier gezegd dat zo n accu zo maar een paar ton meegaat: maar zijn daar werkelijke cijfers al over bekend?
Wat we wel weten is dat de manier waarop we met een accu omgaan nogal bepalend is voor de levensduur:
geldt dat ook voor auto s? 20.000 euro voor een nieuwe accu: is dat normaal? Na 8 jaar zal zo n ding toch
wel een keer vervangen moeten worden.
Wel een leuke discussie by the way.
Wat we wel weten is dat de manier waarop we met een accu omgaan nogal bepalend is voor de levensduur:
geldt dat ook voor auto s? 20.000 euro voor een nieuwe accu: is dat normaal? Na 8 jaar zal zo n ding toch
-
9000-95
- Donateur

Zeker. Zijn uitgebreide databases van inmiddels, per merk en type. Dit is er eentje bijvoorbeeld
https://www.geotab.com/fleet-management ... tion-tool/
Zoekterm ev battery degradation data
-
schuimkraag
- Donateur

Dan is het niks voor jou op dit moment…phanot schreef: ↑di 28 mar, 2023 13:45Voor mij is het in ieder geval geen alternatief.
Werken ga ik met de trein, mijn Saab 900 staat vaak 3 weken of langer stil, als ik de auto dan gebruik heb ik een heel gevulde dag van 's morgens heel vroeg tot een stuk in de nacht, waar we dan ca 1000 km op 1 dag rijden. 1x benzine tanken kost me dan al tijd genoeg, ik moet er niet aan denken om aan te laadpaal te blijven wachten en ook een hotel te moeten nemen (die tijd heb ik gewoonweg niet). Mijn partner heeft een woning in Perros-Guirec, 998 km van mijn woning. We wisselen ook van chauffeur als we wat vermoeid worden, maar de auto hoeft van mij niet te rusten.
Electrisch zou me een extra dag verlof kosten, ik zie voor mij enkel optie in vloeibare brandstoffen, van welke aard dan ook.
Bovendien is mijn 900 met 34 jaar en 512.000 km op de teller super betrouwbaar zonder echt grote kosten. De indianenverhalen dat een e-auto gemakkelijk een miljoen km haalt met quasi onderhoudsvrij, zal zich toch nog moeten bewijzen.
En ja, als je niet op een appartement woont en je maar 50 km woon-werkverkeer moet doen iedere dag, daar zal een Nissan Leaf ook wel prima voor zijn.
-
schuimkraag
- Donateur

En een volwassen discussie ook,altijd fijn…ReinO schreef: ↑di 28 mar, 2023 15:21Er wordt hier gezegd dat zo n accu zo maar een paar ton meegaat: maar zijn daar werkelijke cijfers al over bekend?
-
ReinO
- Donateur (2x)

die degradatie site vraagt eerst om je naw / registratie gegevens.... .
-
Henk-Jan
- Donateur

Juist een forum als deze vind ik een prachtige plaats voor een goed onderbouwde, feitelijke discussie. Welke plek leent zich er beter voor om met een brede groep mensen (dus geen vakgroep) een discussie te hebben die qua tijd onbeperkt is (je kan dagen broeden op een reactie), en waar je een zo uitgebreid/diepgaand betoog kan houden als je wil (en anderen willen lezen)?Gele aero schreef: ↑di 28 mar, 2023 8:54Iedereen zijn mening en iemand is nog nooit overtuigd van het voordeel op basis van een post op dit forum volgens mij....
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Heb al een tijdje op mijn handen gezeten in dit topicSteve-O schreef: ↑ma 27 mar, 2023 22:53Mercedes Benz is ondertussen op de markt gekomen met dieselmotorblokken die maar 4,5 liter per 100km verbranden.
Als je alles meetelt van ontwikkeling, delven grondstoffen, productie, levensduur, verbruik, integrale uitstoot en afterlife recycling dan is een diesel nog steeds de schoonste auto die je kunt kiezen. Niemand die me nog van het tegendeel heeft kunnen overtuigen
Wat me nu nog tegenstaat aan EV's is hoe en waar de batterijen nu gemaakt worden, de kostprijs en het gewicht van het accupakket, brandgevaarlijkheid, kostprijs en gewicht van de auto, beperkte laadpaal infrastructuur in Europa, stroomnetwerk dat de toenemende behoefte (nog) niet aankan, stroom wat grotendeels nog bruin & grijs wordt opgewekt en de enorme component subsidies die EV's kosten om de verkoop/lease te stimuleren
Onderzoek in NL heeft aangetoond dat wanneer de subsidies eraf gaan dat een heel groot deel van de EV rijders weer overstappen op een brandstofauto. Iets dergelijks zie je ook al in Duitsland en Zweden gebeuren (wellicht in meer landen maar dit is wat ik meekrijg).
Een EV is niet dé oplossing voor alles. Ik denk dat het een prima mobiliteit is voor dagelijks verkeer in een straal van 100 km (heen en weer 200 km... dat is 1x per 2 dagen laden, als je geluk hebt). Rijdt men meer kms dan zijn fossiele of alternatieve brandstoffen beter. E-fuels zijn nu nog kostbaar per liter maar als die straks op grote schaal worden geproduceerd dan zal de prijs wel zakken. Waterstof is ook een optie... maar dan moet de dure productie daarvan in de daluren van kerncentrales gedaan moeten worden, dat is de meest schone manier
Volgens mij is het allerschoonste nog om een auto totaal op te rijden. Er gewoon een half miljoen kms mee rijden in 20 jaar. Daarmee worden 4 nieuwe autos bespaard (om te produceren). Dat vergt wel een omslag bij veel rijders... men moet letterlijk 'kentekenhouder' worden (met de klemtoon op het werkwoord houden)
-
Saapie
- Donateur (2x)

Helemaal mee eens.
Ik rijd nu dagelijks in twee 9000s uit 1988. Toen was Reagan nog president van de VS, en Lubbers hier PM. Oranje won het EK….
In die ruim 35 jaar hebben mijn 9000s geen aanslag gedaan meer op grondstoffen anders dan brandstof, en hun eigenaren veilig van A naar B gebracht.
We slopen veel te snel, omdat we verslaafd zijn geraakt aan “nieuw”.
Hier in Haren rijden de dikste EV s rond. Puur voor de status. Sommige van de eigenaren die nu een stekker Audi of BMW rijden, reden een half jaar geleden nog in een dikke V6 of V8 suv. Over twee jaar zoeken ze weer wat nieuws…om er op de golfclub over op te kunnen scheppen…
Das pas een aanslag op ons milieu. En deze vastgoedjongens maar zeiken op de boeren, dat die zorgen dat het land op slot gaat.
Hypocrisie ten top!
Ik rijd nu dagelijks in twee 9000s uit 1988. Toen was Reagan nog president van de VS, en Lubbers hier PM. Oranje won het EK….
In die ruim 35 jaar hebben mijn 9000s geen aanslag gedaan meer op grondstoffen anders dan brandstof, en hun eigenaren veilig van A naar B gebracht.
We slopen veel te snel, omdat we verslaafd zijn geraakt aan “nieuw”.
Hier in Haren rijden de dikste EV s rond. Puur voor de status. Sommige van de eigenaren die nu een stekker Audi of BMW rijden, reden een half jaar geleden nog in een dikke V6 of V8 suv. Over twee jaar zoeken ze weer wat nieuws…om er op de golfclub over op te kunnen scheppen…
Das pas een aanslag op ons milieu. En deze vastgoedjongens maar zeiken op de boeren, dat die zorgen dat het land op slot gaat.
Hypocrisie ten top!
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dit is geen "open" database, maar een ondoorzichtig systeem waar volgens eigen zeggen 6300 auto's de steekproef vormen.9000-95 schreef: ↑di 28 mar, 2023 15:35Zeker. Zijn uitgebreide databases van inmiddels, per merk en type. Dit is er eentje bijvoorbeeld
Er wordt niet gespecificeerd hoeveel van welk model en welk modeljaar of bouwjaar aan de visuele resultaten van de mooie strakke gekleurde grafiekjes schuilgaan.
Ik zeg niet dat het per definitie niet klopt. Maar als de achterliggende feiten kloppen, deugt de presentatie niet. Bovendien zou je per automerk/-model een beknopt verslagje verwachten waarin anomaliteiten en hun oorzaken worden beschreven.
Ik durf wel te veronderstellen dat niet elk exemplaar van elk model zo'n strak grafiekje op zou leveren. Het ziet er haast te mooi uit om waar te zijn.
De gegevens gaan niet verder terug dan voor 2015. Maar .. bij een enkel model dat al sinds die tijd geleverd wordt (Tesla Model S) De meeste andere modellen zitten er relatief veel korter in. Het is ook niet bekend of alle (blijf even bij het voorbeeld van de Model S) exemplaren die in de database meedoen, nog steeds op de weg zijn of dat er ook exemplaren zijn uitgevallen en hoe die data in de resultaten verwerkt wordt. Als simpelweg de invoer voor die auto stopt en hij nier meer in de totalen meedoet, is het nogal wiedus dat de data stabiel blijft.
NB: Ik plaats dit soort kritische noten niet om alle onderzoek af te wijzen, maar we hebben er met zijn allen niks aan als een of meer commerciëele partijen ons zand in de ogen strooit t.b.v. de ene of de andere agenda.
We zouden een statisticus eens moeten vragen welke hoeveelheden data per model er nodig zijn om zinnige gegevens uit te halen. en hoe een model ter evaluatie eruit zou moeten zien.
-
phanot
- Donateur (2x)

Ik ben momenteel bezig met een deelrestauratie van een Peugeot 203 familiale. Motorisch poepsimpel en goedkoop.
Dit model werd al in 1942 voorgesteld was te koop vanaf 1949
Deze +70 jarige wagen werd o.a. geroemd om zijn zuinigheid en budgetvriendelijke aankoopprijs. Heeft na 67 jaar nog steeds een actieradius van ruim 900 km op een benzinetank van 50 liter.
Welke electrische auto is, 70 jaar later, qua prijs en actieradius vergelijkbaar ?
Dit model werd al in 1942 voorgesteld was te koop vanaf 1949
Deze +70 jarige wagen werd o.a. geroemd om zijn zuinigheid en budgetvriendelijke aankoopprijs. Heeft na 67 jaar nog steeds een actieradius van ruim 900 km op een benzinetank van 50 liter.
Welke electrische auto is, 70 jaar later, qua prijs en actieradius vergelijkbaar ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

geeneenphanot schreef: ↑di 28 mar, 2023 20:33
-
jelger
- Geregistreerd lid
Fixed that for youphanot schreef: ↑di 28 mar, 2023 20:33Heeft na 67 jaar nog steeds een actieradius van ruim 900 km op een benzinetank van 50 liter.
Welkeelectrische autolaatste benzine Saab is, 70jaar later,quaprijs enactieradius vergelijkbaar ?
Geen een.
Vooruitgang noemt men dat.
-
gudmundje
- Donateur

amaai wat een topic.
om het op zn Urbanus te zeggen: "t was maar om te lachen eh mannen
om het op zn Urbanus te zeggen: "t was maar om te lachen eh mannen
-
Barten
- Donateur (12x)

Deze week mijn onderschrift aangepast.
Van een Audi op benzine overgestapt op een vol elektrische BMW. Het betreft een auto van de zaak en de transitie was een “moetje”.
Ik had het niet verwacht, maar ik ben heel erg enthousiast.
De Saab blijft uiteraard!
Van een Audi op benzine overgestapt op een vol elektrische BMW. Het betreft een auto van de zaak en de transitie was een “moetje”.
Ik had het niet verwacht, maar ik ben heel erg enthousiast.
De Saab blijft uiteraard!
-
rosalietideman89
- Geregistreerd lid
Hoi mede-SAABliefhebbers/elektrische rijders!
Ik haal binnenkort mijn nieuwe auto op en ik zat te denken aan een laadpas. Ik zit namelijk veel met bonnetjes van het tanken te klooien en ben toe aan een verandering. Ik had meerdere artikelen over de beste laadpas gelezen en heb steeds meer de neiging gekregen om er eentje aan te schaffen. In dit gelezen artikel https://top-x.nl/beste-laadpas/ vond ik een paar opties, alleen ben ik er zelf nog niet over uit. Is dit artikel een beetje betrouwbaar of hebben jullie enige tips voor een laadpas? Ik hoor het graag.
Groetjes,
Rosalie
Ik haal binnenkort mijn nieuwe auto op en ik zat te denken aan een laadpas. Ik zit namelijk veel met bonnetjes van het tanken te klooien en ben toe aan een verandering. Ik had meerdere artikelen over de beste laadpas gelezen en heb steeds meer de neiging gekregen om er eentje aan te schaffen. In dit gelezen artikel https://top-x.nl/beste-laadpas/ vond ik een paar opties, alleen ben ik er zelf nog niet over uit. Is dit artikel een beetje betrouwbaar of hebben jullie enige tips voor een laadpas? Ik hoor het graag.
Groetjes,
Rosalie