Hybride auto's

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
martinphili
Geregistreerd lid

Re: Hybride auto's

Bericht door martinphili » zo 15 mar, 2015 12:34

Leuke topic kick :)
Ik had dit topic niet eerder gelezen maar wat me vooral op valt is de gretigheid waarop we als automobilisten naar een ander wijzen.
Niet wij zijn schuldig maar bromfietsers, Poolse vrachtwagenbestuurders, mensen met geitenwollensokken, belastingambtenaren......
Dat is overigens niet alleen hier hoor, ik zie dat in de hele samenleving gebeuren. Zo wil men hier voor de kust een windmolenpark aanleggen om stroom te genereren. Stroom voor al die hybride auto's die hier besproken worden ;) Heel Noordwijk en Zandvoort staan op de kop: groene stroom is geweldig maar niet voor onze kust want dat kost (misschien) wel badgasten.

Of hybride / elektrisch rijden voordelig is durf ik niet te zeggen, ik heb geen objectief vergelijkingsmateriaal bij de hand. Nevs heeft nog geen elektrische Saab geproduceerd. De enige maatstaf die ik heb is een ritje in een Tesla. Wie ooit in ongeveer vier seconden naar de 100 km/h geschoten is lult niet meer over de zuinigheid van elektrisch rijden. Die gaat op zoek naar een goeie gebruikte tweedehands 8)

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 14:27

Ik heb dit topic een paar jaar geleden geopend, omdat ik niet zo vrolijk werd van de 16,1 liter per 100 km van mijn Saab 9000.
Ik reed toen voornamelijk korte stukjes en de motor werd niet echt warm.
Ik rijd graag in grote(re) auto's, omdat ik me daar veiliger in voel

(mede ingegeven door dat mijn hart besloot er op de A58 mee te stoppen en mijn Saabje zichzelf richting middengeleider gestuurd heeft om daar tot stilstand te komen en waardoor ik dus nog uit de auto getild kon worden, wat overigens ook niet meeviel aldus mijn redders, maar reanimeren in verticale stand ging niet en ik er vrij goed uitgekomen ben, ik had in elk geval op dat moment niet graag in een Micra van hetzelfde bouwjaar gereden).

Het nadeel van die dingen is, dat ze behoorlijk aan het gewicht zijn en aangezien je voor de Nederlandse wegenbelasting afgerekend wordt op gewicht èn brandstofsoort, ben ik me eens gaan verdiepen in die hybrides.
Wat ik niet wist, toen ik dit topic opende, is dat die dingen bij een koudstart gebruik maken van de benzinemotor tot de bedrijfstemperatuur bereikt is.
Wat natuurlijk weer logisch is als je wilt dat de kachel of de airco het doet.
Op de 500 meter van mijn huis naar het winkelcentrum, schiet ik er dus weinig mee op. Niet zozeer omdat het niet warm of koud genoeg wordt (in een gewone auto heb je op zo'n korte afstand dat probleem ook).
Ik ga zoveel mogelijk te voet, maar overlaad mezelf daar wel eens mee, wat wil zeggen dat ik onderweg drie keer moet stoppen om op adem te komen. :(
En dan is een auto wel handig.
Ga dan in een klein benzineautootje rijden zul je zeggen. Eh, na al die luxe van een Saab (met name climate control en cruise control) :?: Dacht het niet :-P+
Ten tweede zijn die kleine rotauto's veel te duur op de tweedehandsmarkt (voor een klein beetje meer heb je een lelijke, maar veel jongere Prius II, maar daar zit wei alles op en aan. En die kofferbak is best groot (wat een probleem is bij de Civic als ik het zo lees).
Die enkele keer dat ik gebruik moet maken van een trekhaak, is wel op te lossen met een leen- of huurauto.
Zo verplaats ik me nu ook. Een kennis met een garage hebben is altijd makkelijk :wink: . Vooral als die dan ook nog zo vrijgevig is. dat ik alleen maar hoef te tanken met dat ding, waar ik overigens geen misbruik van maak. Ik leen dat ding eens in de drie maanden of zo

Echter ben ik te afhankelijk van een auto en vind ik het vrij vervelend om van de goodwill van een ander af te hangen.
Om er toch achter te komen of een hybride auto iets voor mij is, moet ik er eigenlijk een huren voor minimaal een week (zodat ik een simulatie kan doen, van wat ik normaal zou rijden als ik een auto voor de deur had staan), want met een proefrit van 30 minuten weet je dat niet.

En dat is dus ook makkelijker gezegd dan gedaan. Bij reguliere verhuurbedrijven vind je ze haast niet en anders zijn het splinternieuwe, wat het ook niet nuttiger maakt als je wilt "proefrijden" met oudere modellen.
Op de deelautosites (Snappcar, Myweels) vind ik ze wel. helaas niet in de buurt.
Hoewel de fabrieksopgave van de Prius 1 op 23 voorspiegelt, ga ik uit van een pessimistische 1 op 18 en ik ken geen enkele gewone benzine-auto van dat formaat (en alle gewenste luxe aan boord) die dat haalt.
Omdat zakelijk rijden op mij niet van toepassing is, kunnen kilometerkosten me gestolen worden.
Wat dat ding per maand kost, vind ik interessanter (brandstof+verzekering+wegenbelasting).
Voor wat ik nu uitgerekend heb, komt zo'n Prius ongeveer gelijk uit met een klein benzineautootje (waarvan je al blij mag wezen dat er stuurbekrachtiging op zit) van rond de 900 kg. Geef mij dan maar een echte auto. Ook al is-ie lelijk...
En dat is punt twee, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 mar, 2015 17:31

Ocin1979 schreef:Mijn vriendin en ik hebben ongeveer een half jaar een Toyota Auris Hybrid gehad.
Wat opviel was ....... en de loeiende motor op het moment dat je optrekt. Met name bij het invoegen op de snelweg vond ik dit zeer hinderlijk. Het was de meest uitgebreide uitvoering, dus veel leuke gadgets. De automaat zorgde er echter voor een zeer matige rijbeveleving: Veel lawaai, weinig snelheid(sbeleving)..
vd week, collega heeft zo'n geval mee gehad naar Frankfurt, kwam met dezelfde conclusie terug.
kwam nog bij; als je gaat doorrijden ging het ding ook nog eens zuipen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 mar, 2015 17:39

nog eentje dan

klant komt op bezoek met een ampera (ca 75 km afgelegd), vraagt naar een laadpaal omdat ie anders op benzine terug moet :-S+

nu zijn we zo klantvriendelijk, dat je gratis bij ons mag laden, maar er ging dus (volgens zeggen) ff 12 kw aan stroom in 11x 0,22 = € 2,60
die afstand kan ik bijna ook halen met een belastingvrije 99 op lpg

overigens, nieuwe ampera of volts zie je eigenlijk niet meer.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 mar, 2015 17:43

voorruit nog eentje

collega heeft een mitsubishi outlander (mag ook gratis stekkeren) hoe die beviel?
niet voor 100% maar wel voor 80%. wat 80% :?: dat hem de auto tegen viel :-S+

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 mar, 2015 17:45

nog eentje meer

tja er staat ook een tesla te stekkeren en ja dat is gewoon andere koek :wow:
maar die hoefde hem dan weer niet te betalen

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » zo 15 mar, 2015 19:21

Herkenbaar turbopilot. Twee vrienden van mij hebben beiden een Mitsubishi Outlander PHEV. Beiden hebben een iegen bedrijf en kochten hem vanwege de fiscale voordelen. Een van hen (reed al Mitsubishi) rijdt over het algemeen korte stukken en dus veel elektrisch. Hijis dik tevreden.
De ander rijdt juist vaak grotere afstanden en is eigenlijk totaal niet te spreken (reed hiervoor een MB C-klasse diesel). De MB was volgens hem zuiniger dan de Mitsu... Hij geeft dan ook grif toe dat hij zonder de fiscale voordelen nooit de PHEV zou hebben aangeschaft.

Zo sta ik er ook een beetje in. Okee, met de 9-5 NG kom ik ook niet veel zuiniger dan 1:11 gemiddeld uit, als ik een tijdje vaken op de snelweg vertoef daalt het verbruik wel naar 1:13/1:14. Maar de hybride-/elektrische auto's zitten op dit moment nog in een ontwikkelingsfase en zolang de kinderziektes (actieradius, oplaadtijd, onzuinige hulpmotoren) er nog niet uit zijn waag ik me er niet aan.

Past ook niet in mijn motto: "zolang ik de auto kan betalen die ik wil rijden, zal ik die ook rijden".

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 19:33

Die actieradius is eigenlijk alleen een probleem van die volledig elektrisce gevallen en die moet ik voorlopig ook niet. Aldus de occasiontesten van de ANWB zijn zowel de Prius 2, de Prius 3 en de Civic Hybrid zeer betrouwbare auto's. Met die Prius zou je op 60 liter 1200 km ver komen. Zegt men. Een maat van mij heeft een Prius Wagon gehad en dat hij met goed doorrijden (140 km/u) makkelijk 1 op 23 haalde. Ik vind dat toch interessante cijfers. Zeker omdat België zo lekker dichtbij is voor mij. De Euro 95 is daar op dit moment 40 :!: cent per liter goedkoper dan hier.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 15 mar, 2015 19:51

Ik doe 1200km op een tank met een 20% volvo v70diesel, ik voor geen goud een 7% hybrid, kan ook niets met de beperkte ruimte

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 15 mar, 2015 20:00

'n hybride....is dat niet gewoon gesubsidieerd het milieu om zeep helpen doordat je 1:10 gemiddeld rijdt en geen belasting hoeft te betalen?

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 20:24

verde900 schreef:Ik doe 1200km op een tank met een 20% volvo v70diesel, ik voor geen goud een 7% hybrid, kan ook niets met de beperkte ruimte
Voor zo'n diesel betaal je ook een kwak wegenbelasting. Voor mij totaal niet interessant. Het is niet voor niks dat je een V70 Classic TDI al vanaf € 500 kan vinden. Zo'n ding kost mij stilstaand al 145 euro in de maand.
Verder heb ik geen baas die het onderhoud van mijn auto betaalt, dus ook het bijtellingsverhaal zal mij https://m.youtube.com/watch?v=q5Na-KGXZas" onclick="window.open(this.href);return false; wezen.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 15 mar, 2015 20:29

Dat laatste (van Jungleman) is weer zo'n heerlijk ongenuanceerde verjaardagsfeest uitspraak maar dat weet je zelf ook wel :wink:
Ik geloof zelf ook niet zo in een door de overheid gestuurd gebruik van hybride aandrijving. Geef mij maar marktwerking. Hybride en of elektrisch moet zichzelf kunnen bedruipen zonder subsidie.
Desondanks spreekt het concept mij ontzettend aan. Emissies kunnen beperkt worden tot zeer gecontroleerde energiecentrales (eventueel zelfs uit wind) en het rendement van fossiele brandstoffen kan hiermee nog eens omhoog ook. Ik geloof er wel in.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 20:41

En deze http://www.autowereld.com/nieuws/autoni ... ab-hybride" onclick="window.open(this.href);return false; kende ik nog niet. Het kan dus wel. Een hybride met (min of meer) normale looks. Maar in styling is Renault de laatste twintig jaar nooit echt slecht geweest.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 15 mar, 2015 20:41

er zit niks ongenuanceerds in, maar dat weet je zelf ook wel.

als jij nou met je 0%-bijtellingshybride-van-de-zaak het milieu spaart, doe ik het met mijn Euro5-lijnbus-van-de-zaak (CO2-uitstoot: ruim 1,5 pond per kilometer bij een gemiddeld Dieselverbruik van 1:3,5)

het gevoel voor humor is steeds verder te vinden, hier

:roll:

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 21:05

Wat voor ouderwets materieel is dat, Jungleman. Bij mijn ex- werkgever rijden de lijnbussen al jaren op aardgas....
In ieder geval die, die bij de Terneuzense stalling gestald staan.

Plaats reactie