Ik heb dit topic een paar jaar geleden geopend, omdat ik niet zo vrolijk werd van de 16,1 liter per 100 km van mijn Saab 9000.
Ik reed toen voornamelijk korte stukjes en de motor werd niet echt warm.
Ik rijd graag in grote(re) auto's, omdat ik me daar veiliger in voel
(mede ingegeven door dat mijn hart besloot er op de A58 mee te stoppen en mijn Saabje zichzelf richting middengeleider gestuurd heeft om daar tot stilstand te komen en waardoor ik dus nog uit de auto getild kon worden, wat overigens ook niet meeviel aldus mijn redders, maar reanimeren in verticale stand ging niet en ik er vrij goed uitgekomen ben, ik had in elk geval op dat moment niet graag in een Micra van hetzelfde bouwjaar gereden).
Het nadeel van die dingen is, dat ze behoorlijk aan het gewicht zijn en aangezien je voor de Nederlandse wegenbelasting afgerekend wordt op gewicht èn brandstofsoort, ben ik me eens gaan verdiepen in die hybrides.
Wat ik niet wist, toen ik dit topic opende, is dat die dingen bij een koudstart gebruik maken van de benzinemotor tot de bedrijfstemperatuur bereikt is.
Wat natuurlijk weer logisch is als je wilt dat de kachel of de airco het doet.
Op de 500 meter van mijn huis naar het winkelcentrum, schiet ik er dus weinig mee op. Niet zozeer omdat het niet warm of koud genoeg wordt (in een gewone auto heb je op zo'n korte afstand dat probleem ook).
Ik ga zoveel mogelijk te voet, maar overlaad mezelf daar wel eens mee, wat wil zeggen dat ik onderweg drie keer moet stoppen om op adem te komen.
En dan is een auto wel handig.
Ga dan in een klein benzineautootje rijden zul je zeggen. Eh, na al die luxe van een Saab (met name climate control en cruise control)

Dacht het niet
Ten tweede zijn die kleine rotauto's veel te duur op de tweedehandsmarkt (voor een klein beetje meer heb je een lelijke, maar veel jongere Prius II, maar daar zit wei alles op en aan. En die kofferbak is best groot (wat een probleem is bij de Civic als ik het zo lees).
Die enkele keer dat ik gebruik moet maken van een trekhaak, is wel op te lossen met een leen- of huurauto.
Zo verplaats ik me nu ook. Een kennis met een garage hebben is altijd makkelijk

.
Vooral als die dan ook nog zo vrijgevig is. dat ik alleen maar hoef te tanken met dat ding, waar ik overigens geen misbruik van maak. Ik leen dat ding eens in de drie maanden of zo
Echter ben ik te afhankelijk van een auto en vind ik het vrij vervelend om van de goodwill van een ander af te hangen.
Om er toch achter te komen of een hybride auto iets voor mij is, moet ik er eigenlijk een huren voor minimaal een week (zodat ik een simulatie kan doen, van wat ik normaal zou rijden als ik een auto voor de deur had staan), want met een proefrit van 30 minuten weet je dat niet.
En dat is dus ook makkelijker gezegd dan gedaan. Bij reguliere verhuurbedrijven vind je ze haast niet en anders zijn het splinternieuwe, wat het ook niet nuttiger maakt als je wilt "proefrijden" met oudere modellen.
Op de deelautosites (Snappcar, Myweels) vind ik ze wel. helaas niet in de buurt.
Hoewel de fabrieksopgave van de Prius 1 op 23 voorspiegelt, ga ik uit van een pessimistische 1 op 18 en ik ken geen enkele gewone benzine-auto van dat formaat (en alle gewenste luxe aan boord) die dat haalt.
Omdat zakelijk rijden op mij niet van toepassing is, kunnen kilometerkosten me gestolen worden.
Wat dat ding per maand kost, vind ik interessanter (brandstof+verzekering+wegenbelasting).
Voor wat ik nu uitgerekend heb, komt zo'n Prius ongeveer gelijk uit met een klein benzineautootje (waarvan je al blij mag wezen dat er stuurbekrachtiging op zit) van rond de 900 kg. Geef mij dan maar een echte auto. Ook al is-ie lelijk...
En dat is punt twee, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan