Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
-
Robbert
- Donateur (6x)

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Het lijkt alletwee te kunnen:
Het handvest werd oorspronkelijk opgesteld in het Engels, Frans en Russisch. Zowel het Engelse humanity als het Franse humanité kan op twee manieren vertaald worden: zowel met menselijkheid als met mensheid.
Hoewel ik zelf de voorkeur zou hebben voor "menselijkheid". Tegen de mensheid zou betekenen tegen alle mensen, terwijl menselijkheid verwijst (m.i.) naar het menselijk handelen.
Maar ja ik ben geen jurist.
Het handvest werd oorspronkelijk opgesteld in het Engels, Frans en Russisch. Zowel het Engelse humanity als het Franse humanité kan op twee manieren vertaald worden: zowel met menselijkheid als met mensheid.
Hoewel ik zelf de voorkeur zou hebben voor "menselijkheid". Tegen de mensheid zou betekenen tegen alle mensen, terwijl menselijkheid verwijst (m.i.) naar het menselijk handelen.
Maar ja ik ben geen jurist.
-
sveba
- Donateur (3x)

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
kan ik mijn huiswerk sturen? 
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Onder de mensheid versta ik het wezen de mens. Menselijkheid slaat op de fatsoensmoraal. Althans dat vind ik.
Om het nog wat taalkundiger te maken: je kun het wezen de mens wel iets aandoen, maar je kunt niks doen tegen een abstract begrip, laat staan er een misdaad tegen plegen.
Dus is het mijns inziens uitvoerbaarder om een misdaad tegen de mensheid te plegen dan tegen de menselijkheid.
Om het nog wat taalkundiger te maken: je kun het wezen de mens wel iets aandoen, maar je kunt niks doen tegen een abstract begrip, laat staan er een misdaad tegen plegen.
Dus is het mijns inziens uitvoerbaarder om een misdaad tegen de mensheid te plegen dan tegen de menselijkheid.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Als ik met de ´!´ knop een bericht wil melden, krijg ik de keuze;
Informeer me als de melding wordt behandelt.
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
En die puntkomma moet natuurlijk een dubbele punt zijn.
. En dat is geen keuze, maar een melding. 
-
odin1899
- Donateur

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Dramaties. Die hippie voorkeursspelling is eigenlijk best geinig. Voorkeurs-spelling?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Keuze voor wel of niet een melding.Knientje schreef:... dat is geen keuze, maar een melding.
; of : weet ik nooit zeker
-
Knientje
- Geregistreerd lid
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Gij zult geen insecten met een steeksnuit filteren. 
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Iets waar ik me de laatste tijd ook zo over verbaas is het gebruik van het woordje matig.
Handmatig ,softwarematig: okay maar kindmatig?
Quote: We zouden dit jaar best weer naar IJsland op vakantie gaan maar kindmatig is dat een beetje lastig.
Ik zal wel een ouderwetse lummel zijn
Handmatig ,softwarematig: okay maar kindmatig?
Quote: We zouden dit jaar best weer naar IJsland op vakantie gaan maar kindmatig is dat een beetje lastig.
Ik zal wel een ouderwetse lummel zijn
-
gunar
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Veel erger nog:Knientje schreef:Het kan altijd erger.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... up59hIjGBm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoekresultaat bij: Rob Oudkerk + afwerkplek.
Zo erg......verschrikkelijk
(min of meer wat een opmerking....wat is het nou ? Ja, nee of
Afdruiprek.....washandje......woord waar ik mijn vingers niet aan ga branden ! Min of meer.
-
gunar
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Matig.......ziemlich cool ! Cool ? Nein, ziemlich cool !
Ik kan me daar zo over
....ach was !
https://www.youtube.com/watch?v=GBnYTz4ZRqI" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziemlich cool................aan de overzijde, rechts van die grijze Mini, beige cap, ja ganz geil....richtig cool/
ziemlich coole caab ! 
Ik kan me daar zo over https://www.youtube.com/watch?v=GBnYTz4ZRqI" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziemlich cool................aan de overzijde, rechts van die grijze Mini, beige cap, ja ganz geil....richtig cool/
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch
Niet alleen Belgen, deze Spanjaard ook...martinphili schreef:...Het valt me op dat veel Belgen schrijven zoals ze spreken.
Uit viewtopic.php?f=107&t=144008 en milanuncios.com