Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Robbert » zo 17 aug, 2014 22:50

Het lijkt alletwee te kunnen:

Het handvest werd oorspronkelijk opgesteld in het Engels, Frans en Russisch. Zowel het Engelse humanity als het Franse humanité kan op twee manieren vertaald worden: zowel met menselijkheid als met mensheid.

Hoewel ik zelf de voorkeur zou hebben voor "menselijkheid". Tegen de mensheid zou betekenen tegen alle mensen, terwijl menselijkheid verwijst (m.i.) naar het menselijk handelen.

Maar ja ik ben geen jurist.

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door sveba » zo 17 aug, 2014 23:02

kan ik mijn huiswerk sturen? :facts:

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Robbert » zo 17 aug, 2014 23:06

Natuurlijk!

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Knientje » ma 18 aug, 2014 1:16

Onder de mensheid versta ik het wezen de mens. Menselijkheid slaat op de fatsoensmoraal. Althans dat vind ik.
Om het nog wat taalkundiger te maken: je kun het wezen de mens wel iets aandoen, maar je kunt niks doen tegen een abstract begrip, laat staan er een misdaad tegen plegen.
Dus is het mijns inziens uitvoerbaarder om een misdaad tegen de mensheid te plegen dan tegen de menselijkheid.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door 72sonett3 » ma 18 aug, 2014 18:27

Als ik met de ´!´ knop een bericht wil melden, krijg ik de keuze;
Informeer me als de melding wordt behandelt.

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Knientje » ma 18 aug, 2014 20:32

En die puntkomma moet natuurlijk een dubbele punt zijn. :-P+. En dat is geen keuze, maar een melding. :wink:

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door odin1899 » ma 18 aug, 2014 20:57

Dramaties. Die hippie voorkeursspelling is eigenlijk best geinig. Voorkeurs-spelling?

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door 72sonett3 » ma 18 aug, 2014 21:10

Knientje schreef:... dat is geen keuze, maar een melding.
Keuze voor wel of niet een melding.

; of : weet ik nooit zeker :oops: ik gebruik meestal ; want dat is maar één toets, : is twee toetsen.

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Knientje » wo 22 okt, 2014 17:27

Het kan altijd erger.

Afdruikprek

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door Knientje » wo 22 okt, 2014 19:38

Gij zult geen insecten met een steeksnuit filteren. :O:

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door martinphili » zo 21 dec, 2014 11:24

Iets waar ik me de laatste tijd ook zo over verbaas is het gebruik van het woordje matig.
Handmatig ,softwarematig: okay maar kindmatig?
Quote: We zouden dit jaar best weer naar IJsland op vakantie gaan maar kindmatig is dat een beetje lastig.
Ik zal wel een ouderwetse lummel zijn :shock:

Gebruikersavatar
nove mille
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door nove mille » wo 21 jan, 2015 14:00

Lummelmatig ? :?

gunar
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door gunar » wo 21 jan, 2015 18:49

Knientje schreef:Het kan altijd erger.
Veel erger nog:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... up59hIjGBm" onclick="window.open(this.href);return false;


Zoekresultaat bij: Rob Oudkerk + afwerkplek.

Zo erg......verschrikkelijk :love: (forummer ? Heel misschien, dat kan toch met een Saab zo zijn......min of meer :wow:
(min of meer wat een opmerking....wat is het nou ? Ja, nee of :-S+ Min of meer. :evil: )

Afdruiprek.....washandje......woord waar ik mijn vingers niet aan ga branden ! Min of meer. :-P+

gunar
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door gunar » wo 21 jan, 2015 19:03

Matig.......ziemlich cool ! Cool ? Nein, ziemlich cool ! :green_spider: Ik kan me daar zo over ;-|+ ....ach was !

https://www.youtube.com/watch?v=GBnYTz4ZRqI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziemlich cool................aan de overzijde, rechts van die grijze Mini, beige cap, ja ganz geil....richtig cool/ :x ziemlich coole caab ! :P

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door 72sonett3 » vr 30 jan, 2015 18:32

martinphili schreef:...Het valt me op dat veel Belgen schrijven zoals ze spreken.
Niet alleen Belgen, deze Spanjaard ook...
Uit viewtopic.php?f=107&t=144008 en milanuncios.com

Plaats reactie