Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Nee, het is van tweeën een. Wij in ons kleine landje kunnen prima zonder grote jongens ons ding doen, en die grote jongens doen ook mee. Ja, zij het schoorvoetend maar ze zijn ook om. De missie is niet onze taak af te zwakken maar de grote jongens verder aan te sporen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Taken hoef je niet af te zwakken, maar wel zinvol inrichten. Collateral damage kunnen we ons niet permitteren. Dus eerst de situatie op de kruising analyseren, kijken wie voorang heeft, je SAAB in de goeie versnelling zetten, wachten tot het groen is en dan pas gas geven.
Je moet niet aansporen wat fout is, alleen wat goed is.
Je moet niet aansporen wat fout is, alleen wat goed is.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Ik heb het hele topic niet door geakkerd maar je kunt ook elektrisch rijden met waterstof en brandstofcellen. Dat lijkt me in tegenstelling tot die elektrische accu-stekkerauto's wel positief (en de toekomst van elektrisch rijden). Gewoon tanken, ongeveer zelfde actieradius als benzine en niet die zware accutroepbelasting voor het milieu. Waterstof kun je maken met zonne- energie of met aardgas.
Simpel uitgelegd bij de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -werkt-het
Simpel uitgelegd bij de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -werkt-het
-
Orphy
- Donateur (5x)

Zijn we in Slochteren weer de #@$ 
-
Guido900T
- Donateur (3x)

hehe
Ik ben het verder ook wel eens met Steve O: er wordt klakkeloos (enorm veel) natuur geslacht op het offerblok van de energietransitie.
-
ReinO
- Donateur (2x)

kostenvergelijking: oprijden benzineauto to EV.
- aanleg kabels overal
- laadpalen plaatsen en onderhouden
Wij rijden nog geen 7000 per jaar ...... ok, en geen geld voor een ev ook:)
Ook niet berekend in de uitstoot:Elke kilometer loopt een nieuwe e-auto dus 166 gram CO2 in op zijn fossiele tegenvoeter. Maar de e-auto begint zijn leven met een ‘klimaatschuld’ van ongeveer elf ton. Een snelle rekensom leert dat vanaf 66 duizend kilometer het verschil is ingelopen, als we de CO2-uitstoot voor de productie van de bestaande gezinswagen buiten het klimaathuishoudboekje laten.
- aanleg kabels overal
- laadpalen plaatsen en onderhouden
Wij rijden nog geen 7000 per jaar ...... ok, en geen geld voor een ev ook:)
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Wacht ik koop een tesla van 2200 kg
kan ook lekker snel optrekken.
En dan met een setje 22 banden, goed voor het milieu
Ik woon buitenaf (lees best wel stil) en ik verbaas mij er altijd over hoeveel lawaai aan rolgeluid die dingen produceren als ze langs komen.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als deze winter hier en daar de stroom uit gaan vallen.
Een Laadverbod zoals waar ze in Zwitserland naar toe willen.
Overigens ik heb een vracht aan PV op mijn dak, vol op het zuiden zonder schaduw, maar de laatste 2 weken was er nagenoeg geen opbrengst.
Dus ook niet bij al die grote zonneparken
Die EV jongens lopen nu al zeker 2 weken grijs te tanken.
Wat doet de gemiddelde EV met dit weer 20-25 kWh per 100 km?
kan ook lekker snel optrekken.
En dan met een setje 22 banden, goed voor het milieu
Ik woon buitenaf (lees best wel stil) en ik verbaas mij er altijd over hoeveel lawaai aan rolgeluid die dingen produceren als ze langs komen.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als deze winter hier en daar de stroom uit gaan vallen.
Een Laadverbod zoals waar ze in Zwitserland naar toe willen.
Overigens ik heb een vracht aan PV op mijn dak, vol op het zuiden zonder schaduw, maar de laatste 2 weken was er nagenoeg geen opbrengst.
Dus ook niet bij al die grote zonneparken
Die EV jongens lopen nu al zeker 2 weken grijs te tanken.
Wat doet de gemiddelde EV met dit weer 20-25 kWh per 100 km?
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Dat is nu echt vloeken in de kerk. Bouw gewoon je polyester Sonett om! EV in stijlturbopilot schreef: ↑vr 09 dec, 2022 20:16Wacht ik koop een tesla van 2200 kg
-
phanot
- Donateur (2x)

Net zoals in de jaren 70 en 80 alle initiatieven rond electrisch rijden (ja, die waren er) in de kiem gesmoord werden, worden nu alle niet electrische alternatieven doodgezwegen, zoals bijvoorbeeld waterstof verbrandingsmotoren (anders als de brandstofcelvariant) en persluchtmotoren. Bij laatste twee zouden bestaande benzinemotoren omgebouwd kunnen worden, zodat de nu naar schatting 1,2 miljard brandstofauto's wereldwijd niet eerst door de schredder moet en weer door nieuwe voertuigen vervangen moeten worden.
Alle verschillende technieken gelijke politieke kansen geven, kan alleen maar voordelig werken.
https://detransformisten.be/artikel/rijden-op-perslucht
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een of andere vloeistof die ik in 5 minuten kan tanken of meenemen in een jerrycan.
Alle verschillende technieken gelijke politieke kansen geven, kan alleen maar voordelig werken.
https://detransformisten.be/artikel/rijden-op-perslucht
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een of andere vloeistof die ik in 5 minuten kan tanken of meenemen in een jerrycan.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Waterstof verbranden in een omgebouwde brandstofmotor heeft als nadeel dat nog steeds stikstofoxiden worden uitgestoot. Waarschijnlijk nog meer dan een benzinemotor, vanwege de hogere verbrandingstemperatuur. Brandstofcellen en elektromotoren doen dat niet.
Om over het rendement maar niet te spreken.
Om over het rendement maar niet te spreken.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ben gekke Henkie niet om een tesla te gaan kopen.Bummer schreef: ↑zo 11 dec, 2022 13:59Dat is nu echt vloeken in de kerk. Bouw gewoon je polyester Sonett om! EV in stijl![]()
Rij nu lpg en kom uit op € 0,07/ km gaat met een EV privé al niet meer lukken.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Onderhoud etc. ook meegenomen in de berekening ?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Dat is de kale brandstofprijs
Anders Komt er een cent per km bij
Oude 99 zonder afschrijving , wa verzekering , geen bijtelling en wat al niet meer
Anders Komt er een cent per km bij
Oude 99 zonder afschrijving , wa verzekering , geen bijtelling en wat al niet meer
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ah ok. Maar dat is natuurlijk putdeksels met koffiemelk vergelijken , dan moet je ook twee gelijkwaardige auto’s vergelijken. Maar ik jouw geval snap ik dat je gewoon lekker doorstuurt in je 99
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Een 99 wint het altijd van een @sleT in elke vergelijking, ook al is dat als tussen een putdeksel en een pakje koffiemelk.
Ook dit is maar een mening
Ook dit is maar een mening