Iemand die ik ken vanuit een andere interesse (zeilboten) gaat regelmatig met zijn bus-camper via Eemshaven naar Noorwegen. Blijkbaar bevalt het hem goed; hij heeft deze oversteek meerdere keren gedaan en zou dat écht niet doen wanneer zijn auto gebutst en gedeukt van de ferry zou komen.el-barro schreef: ↑do 16 feb, 2023 12:42wij hebben deze oversteek voornamelijk gekozen zodat onze tweeling van dan 4 jaar niet zo lang in de auto hoeven te zitten. We gaan via de westkant van Zweden zuidelijker, terugweg staat nog niet vast dus waarschijnlijk een korte oversteek naar Denemarken. Dus uiteindelijk een rondje.
De boot is een knap tweedehandsje, en zeker nog niet elektrisch. Als ik de eerste forummer wordt, zal ik de foto's maken, sowieso van de auto voor en na!
Echter, de route kan behoorlijk ruw zijn; wind vanuit het ZW kan behoorlijke zeegang veroorzaken voor de westkust van Duitsland en Denemarken. Hoewel dat in de zomer natuurlijk vaak rustiger is. De beste periode om over te steken qua wind is eind april/begin mei. Historisch gezien hebben we dan heel vaak oostelijke wind waarbij de landmassa van Denemarken en Duitsland voor een soort van 'wind-schaduw' zorgt.
Dit ziet er wel leuk uit, maar lees het aandachtig.
https://www.byaranka.nl/ervaring-veerbo ... noorwegen/
Uit ervaring (ik heb als student een half jaar in Londen gewerkt en reisde vanaf H.v.H.) weet ik dat een hut/bed zoveel mogelijk in het midden van het schip het meeste comfort geeft. Dat was in de herfst en winter. Dus serieuze stormen meegemaakt op de Noordzee. Ondanks zelf 40+ jaar klooien met bootjes, word ik op de eerste dag nog steeds zeeziek wanneer ik onderdeks ga. Daarna ben ik ingeslingerd. Maar zo'n boottocht duurt niet lang genoeg om mijn lichaam te laten wennen. Probeer zoveel mogelijk buiten te blijven als je daar gevoelig voor bent.
Met mijn kinderen, toen ze klein waren, ook een paar keer op zo'n ferry geweest. We benadrukten het 'achtbaan-gevoel' als het ging deinen. Vonden ze leuk. Geen angst voor zeeziekte. Net als bij autoritten die lang duren: zorg voor vermaak. Als kind woonde ik in Breskens en mijn ouders namen me regelmatig mee op de boot, juist wanneer het hard woei. Westerschelde op, naar 'buiten' en in de Scheldemond staan bijna altijd hoge golven. Wind of geen wind. Nooit last als kind. Dat is pas later begonnen. Grote kans dus dat je kinderen ook nergens last van hebben!