Met de veerboot Groningen Noorwegen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
MvR
Geregistreerd lid

Re: Met de veerboot Groningen Noorwegen

Bericht door MvR » vr 17 feb, 2023 10:18

el-barro schreef:
do 16 feb, 2023 12:42
wij hebben deze oversteek voornamelijk gekozen zodat onze tweeling van dan 4 jaar niet zo lang in de auto hoeven te zitten. We gaan via de westkant van Zweden zuidelijker, terugweg staat nog niet vast dus waarschijnlijk een korte oversteek naar Denemarken. Dus uiteindelijk een rondje.

De boot is een knap tweedehandsje, en zeker nog niet elektrisch. Als ik de eerste forummer wordt, zal ik de foto's maken, sowieso van de auto voor en na!
Iemand die ik ken vanuit een andere interesse (zeilboten) gaat regelmatig met zijn bus-camper via Eemshaven naar Noorwegen. Blijkbaar bevalt het hem goed; hij heeft deze oversteek meerdere keren gedaan en zou dat écht niet doen wanneer zijn auto gebutst en gedeukt van de ferry zou komen.

Echter, de route kan behoorlijk ruw zijn; wind vanuit het ZW kan behoorlijke zeegang veroorzaken voor de westkust van Duitsland en Denemarken. Hoewel dat in de zomer natuurlijk vaak rustiger is. De beste periode om over te steken qua wind is eind april/begin mei. Historisch gezien hebben we dan heel vaak oostelijke wind waarbij de landmassa van Denemarken en Duitsland voor een soort van 'wind-schaduw' zorgt.

Dit ziet er wel leuk uit, maar lees het aandachtig.

https://www.byaranka.nl/ervaring-veerbo ... noorwegen/

Uit ervaring (ik heb als student een half jaar in Londen gewerkt en reisde vanaf H.v.H.) weet ik dat een hut/bed zoveel mogelijk in het midden van het schip het meeste comfort geeft. Dat was in de herfst en winter. Dus serieuze stormen meegemaakt op de Noordzee. Ondanks zelf 40+ jaar klooien met bootjes, word ik op de eerste dag nog steeds zeeziek wanneer ik onderdeks ga. Daarna ben ik ingeslingerd. Maar zo'n boottocht duurt niet lang genoeg om mijn lichaam te laten wennen. Probeer zoveel mogelijk buiten te blijven als je daar gevoelig voor bent.

Met mijn kinderen, toen ze klein waren, ook een paar keer op zo'n ferry geweest. We benadrukten het 'achtbaan-gevoel' als het ging deinen. Vonden ze leuk. Geen angst voor zeeziekte. Net als bij autoritten die lang duren: zorg voor vermaak. Als kind woonde ik in Breskens en mijn ouders namen me regelmatig mee op de boot, juist wanneer het hard woei. Westerschelde op, naar 'buiten' en in de Scheldemond staan bijna altijd hoge golven. Wind of geen wind. Nooit last als kind. Dat is pas later begonnen. Grote kans dus dat je kinderen ook nergens last van hebben!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 17 feb, 2023 16:16

Wij hebben in september 2022 ook geboekt voor een overtocht via de Eemshaven voor juli 2023. Auto met hut en ontbijt voor 3 personen ongeveer € 1200 retour. Hoogseizoensprijs. De boot die vaart is een oudje en voer vroeger tussen Kiel en Oslo. Prima ding verder. Prijzen voor een retour tussen Kiel en Oslo liggen onderhand een stuk hoger

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 17 feb, 2023 16:45

De boot die vaart is een oudje en voer vroeger tussen Kiel en Oslo
Bijna, hij voer vroeger op de oostzee oa Helsinki - Tallinn en Stockholm Tallinn. En 1200 retour is inderdaad een schappelijke prijs, daar vaar je tegenwoordig niet meer voor van Kiel naar Oslo in het hoogseizoen en misschien net aan vanuit Kiel naar Goteborg.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 17 feb, 2023 17:02

Ok. Ik meende mij te herinneren dat de ms romantica was begonnen was bij de stenaline, later is overgekocht door de coulourline en toen pas naar de eemshaven ging. Enfin, doet er niet toe verder

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 17 feb, 2023 21:15

Gele aero schreef:
vr 17 feb, 2023 16:45
Bijna, hij voer vroeger op de oostzee oa Helsinki - Tallinn en Stockholm Tallinn. En 1200 retour is inderdaad een schappelijke prijs, daar vaar je tegenwoordig niet meer voor van Kiel naar Oslo in het hoogseizoen en misschien net aan vanuit Kiel naar Goteborg.
Dat is dus als je driekwart jaar van te voren boekt. Afgelopen week (en vorige maand) kwam ik uit op de genoemde dikke 1500 voor 2 personen in juni. Het zal vast anno 2023 de norm zijn, ik vind het een hoop geld. Enfin, veel plezier aan hen die gaan dit jaar. Ik zal dit jaar waarschijnlijk geen 5000 kilometer autovakantie doen maar het verplichte jaarbezoek naar verwegistan. 😉

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 17 feb, 2023 21:29

Overtochten zijn schrikbarend duur geworden. Als je eerder Kiel-Gotenburg een beetje op tijd boekte was je eigenlijk goedkoper uit met de boot dan wanneer je over land ging. Ok, de reis duurt langer maar je komt wel uitgerust aan.
Ik betaal nu bijna altijd bijna het dubbele 😡

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 17 feb, 2023 21:32

Zo! Dat is fors geld! Da's een week vakantie in Zeeland rond die tijd. Dan is de keuze snel gemaakt! Wat kost het om van Groningen naar K'sand te rijden? Iemand een idee?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » vr 17 feb, 2023 21:36

Ik heb van borculo naar hirtshals voor een retour 140 liter benzine nodig. 2 overnachtingen hirtshals. Per nacht 50 euro voor 2 pers eenvoudige hut op camping. Overtocht kritiansand retour gunstig inkopen 200 euro voor auto met 2 personen. Ik rijd in 1 dag relaxed naar hirtshals. Slaap dan. En ga de volgende ochtend over

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 17 feb, 2023 21:49

MvR schreef:
vr 17 feb, 2023 21:32
Zo! Dat is fors geld! Da's een week vakantie in Zeeland rond die tijd. Dan is de keuze snel gemaakt! Wat kost het om van Groningen naar K'sand te rijden? Iemand een idee?
Op zich fors geld, maar Noorwegen is nog gigantisch groot. Als je Noorwegen wat dieper in wilt, moet je nog erg lang rijden en de wegen houden daar niet over (veel 80 km) Wij hebben bovendien een kind bij ons en dan is alles met de auto doen toch wel een beetje veel van het goede

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 17 feb, 2023 21:52

Dan kan die boot niet uit. Alleen te doen wanneer het een bewuste keuze is om niet het hele stuk kleine kinderen achterin de auto te hebben. Ik noemde Zeeland niet voor niks. Dat was met onze kinderen toen ze jong waren (nu volwassen) wel zo'n beetje de max haalbare afstand zonder alles onder te spugen vanwege wagenziekte.

'k Vraag me dan wel af hoe lang zo'n lijn nog rendabel is...

*Wagenziekte bij de kinderen was lange tijd een probleem in ons huishouden. Het verdween als sneeuw voor de zon toen we een auto in de lease hadden met een schuifdak. Dak op de kiep-stand en alle ellende was plotseling voorbij! Hadden we niet op gerekend! Sinds die tijd heeft iedere auto die we kochten/kopen een schuif-kaneeldak.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 17 feb, 2023 22:12

Schuifdak heb ik ook in de 9-5. Fijn voor kleine en grote mensen inderdaad! De Veerdienst naar Noorwegen schijnt best uit te kunnen trouwens

https://www.gic.nl/wonen/holland-norway ... anden-tijd

Op tijd boeken en buiten het hoogseizoen reizen is overigens een stuk goedkoper. Schijnen ook veel Noren van gebruik te maken die in Nederland dan weer vakantie vieren en die hebben vaak best wat te besteden

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 18 feb, 2023 13:19

Ik vond de gehele ervaring med "Holland" Norway Lines (alsof Groningen Holland is :roll: ) nogal amateuristisch. Wellicht dat het beter wordt als ze een nieuwe boot krijgen en een echte terminal in Eemshaven en passende terminal in Kristiansand krijgen. Voetgangerpassagiers via het autodek naar binnen en buiten? WTF?

In het begin waren er problemen met dat de ramp te steil was voor sommige voertuigen, Wij hadden een cabine waar we verwelkomd werden met een drol in het toilet van de vorige bezoekers, plee was stuk. Hier waren dus kennelijk geen schoonmakers geweest tussen ons en de voorgaande passagiers.

De afgelopen tijd zijn er afvaarten gecancelled omdat HNL geen eigen terminal heeft in de Eemshaven. De boot is onlangs losgeslagen en heeft vrolijk rondgedobberd in de Eemshaven met afgeblazen afvaarten tot gevolg.

Nadeel van het hele stuk over de Noordzee is ook dat je niet in de luwte van Denemarken vaart. Mijn ouders zijn rond de kerst op bezoek gekomen en hadden op de terugreis zwaar weer, de gehele overtocht van NO naar NL. Ze waren kapot bij aankomst.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 18 feb, 2023 13:28

Nadeel van het hele stuk over de Noordzee is ook dat je niet in de luwte van Denemarken vaart. Mijn ouders zijn rond de kerst op bezoek gekomen en hadden op de terugreis zwaar weer, de gehele overtocht van NO naar NL. Ze waren kapot bij aankomst.
Die situatie beschreef ik hierboven al. En het klopt. Het stuk water heet Duitse Bocht en is berucht bij bootjes-volk. De Elbe af, vanaf Brunsbüttel ,als te met je jacht door het Noord-Oostzeekanaal bent gevaren is berucht! Lage wal, veel wind en golven daar. Je kunt er dagen verwaaid liggen. Precies het gebied waar de ferry van noord naar zuid (vv) doorheen stoomt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 18 feb, 2023 17:50

Apart, zo'n storm komt toch niet onaangekondigd. Er was kennelijk geen personeel met vaarbrevet aan boord die bij een losschietende trossen in actie zou kunnen komen.

Ik irriteerde me al van het begin af aan de vanaf € 89,- aanbieding die mensen de boot op moe(s)t lokken. Niet dat iedereen zelf wel kan verzinnen dat dat niet waar kan zijn, maar dat het werkelijke tarief meer dan 8 á 10 keer zo hoog is. Na de recencie van odin1899 vraag je je af of dit exemplarisch is vanwege het besparen op personeel in de aanloopfase, achterstallig onderhoud van de toiletafzuigsystemen of dom toeval.

De oplossing van klaasj via Hirtshals lijkt mij een heel goed alternatief voor wie naar het Westelijk deel van Noorwegen wil. En er is nog een alternatief: Een gedeelte van het jaar zijn er voordelige overtochten naar Oslo vanaf Fredrikshavn vanaf zo'n € 100,- inclusief auto. Kristiansand is vanuit Oslo zo'n 2-2,5 uur rijden, geloof ik. Die overtocht duurt een uur of 10.

Als je kosten en tijd tegenelkaar afzet dan begrijp je dat op het traject Eemshaven-Kristiansand men de "pioniers" de investeringen laat betalen. De andere rederijen kunnen ongeveer met de helft aan marge toe. Ik voorzie dat de ticketprijzen de komende tijd zelfs zullen stijgen vanwege het eigen risico van de schade dat nu bovenop de eigen aanlegplek zullen moeten worden bekostigd.
Als de verzekeraar nalatigheid of onvoldoende trossterke (al dan niet door ouderdom) kan aantonen, kan het wel het einde van de verbinding betekenen.

Maar goed, we gaan het zien.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 18 feb, 2023 21:10

Al die rederijen zijn een beetje hetzelfde. Ze adverteren allemaal met lage prijzen die in werkelijkheid veel hoger uitvallen. Of je nu naar Scandinavië vaart of naar de UK.

Verder is het vooral een kwestie van kosten drukken dat ze doen met laag betaald personeel uit lage lonenlanden. De winst pakken ze naar mijn idee vooral op de extra uitgaven die de mensen aan boord doen want zo'n boot vaart niet altijd vol heen en terug.

Qua prijs is de Holland Norway line redelijk concurrerend. Ik heb vorig jaar (toen ik ging boeken) ook de route Kiel Oslo bekeken en die was voor ons op dezelfd data en hetzelfde pakket ongeveer €350 duurder. Dan moet je ook nog helemaal naar Kiel rijden en voorbij Hamburg, dat notoire fileknelpunt.

Liever een goedkoper ouder schip en veel minder rijden dan. Van zeeziekte hebben wij doorgaans niet echt last.

Plaats reactie