BMW 3 serie Coupé

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » ma 24 apr, 2006 20:00

baastiaan schreef:
Wouter schreef:Is dit ontwerp nog steeds van die Chris Bangle?
Zijn de huidge ontwerpen van BMW niet afkomstig van de hand van onze Nederlandse vriend Adrian van Hoydonk?
Adrian von Hoydonk, Director of Design BMW Automobiles :

Afbeelding

Chris Bangle, Director of Design of BMW Group (dus ook Rolls Royce en Mini) :

Afbeelding

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 25 apr, 2006 13:18

Achterkanten nooit sterkste kant van BMW's. En die zul je (zal ik in mijn senioren 90) het vaakst zien. Achterkant van nieuwe 3 sedan sterk lijkend op die van de.... Nissan Primera.... Zoek maar op.

De 3 coupe kont helemaal zeeeeerrrrr behoudend. Saaimans is schraalmeester. Ze hadden moeten kijken hoe Alfa dat oplost: oude 156 en 166 konten prachtig.

En als de verbeelding dan toeslaat, zoals bij de Z4's, dan is die meteen weer overdreven 'geornamenteerd'. Met name bij de Z4 coupe zijn er veel teveel 'intersecting lines'... Jammer. Daarvoor had Van Hooydink naar de Aston V8 moeten kijken. Wondertje van krachtige eenvoud.

Afgezien van konten hebben de BMW stilisten het wel erg goed voor mekaar. 3 sedan en touring van voren en opzij bijna italiaans mooi. Dan is zo'n Audi A4 gewoon lomp.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » di 25 apr, 2006 17:14

Ze zijn in ieder geval gelukkig teruggekomen van dat rare opgelegde kofferdeksel van de 7 en 6 serie. Hoe het zo fout is gegaan met die 7 serie is mij een raadsel. Wat een geboggeld en lelijk ding. Ook met de 5 is het - met die afgrijselijke "Dame Edna" look niet goedgekomen. Je zou toch verwachten dat BMW weet dat de geachte cliëntèle in die klasse vooral van conservatief houdt. Experimenteren doe je met modellen als de Z serie (vind persoonlijk die Z8 erg mooi)

Wat me nog meer verbaast is dat Mercedes met de S-klasse de 7 kennelijk gaat kopieëren! Is er dan niets heilig? (zucht...)

Met deze 3 lijken ze gelukkig een beetje op aarde terug te komen. Jammer dat juist de 3 vaak fout publiek aantrekt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 25 apr, 2006 17:34

het enige dat heilig is, is dat lomp en aggressief nu ook in die klasse de toon zet :cry:

zeitgeist

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 25 apr, 2006 17:40

bobkoppert schreef: Wat me nog meer verbaast is dat Mercedes met de S-klasse de 7 kennelijk gaat kopieëren! Is er dan niets heilig? (zucht...)
je hebt helemaal gelijk, ze hadden hem beter geheel kunnen overtrekken van een papiertje.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 25 apr, 2006 19:52

Beter goed gejat dan slecht verzonnen.... :roll:
Feit is wel dat de nieuwe S klasse wel weer hoogwaardiger aan doet dan de BMW 7 serie.

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 25 apr, 2006 19:52

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 25 apr, 2006 19:54

Dit is natuurlijk erg offtopic... :)
Terug naar de 3 serie Coupé!
0-100 in 5.5 seconden voor de 335i is niet verkeerd dacht ik zo 8)

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » di 25 apr, 2006 21:00

Zwaktebod in het ontwerp vind ik die op het kofferdeksel verspringende achterlichten. Audi A4/A3 sportback begon hiermee en helaas heeft ons eigen merk met de opgepoetste 9/5 dit ook overgenomen. Ziet eruit alsof je je kofferbak niet goed hebt gesloten.
Kennelijk is het vrij geaccepteerd van elkaar over en weer te jatten.
Met dit zwalkende beleid geeft BMW aan de weg kwijt te zijn. Wat mij verbaast is dat zich dit niet in dalende verkoopcijfers lijkt te vertalen. Kennelijk zijn de overige waarden van het merk zo sterk dat dit de klanten niet uitmaakt. Of BMW rijders hebben geen smaak.....

Het lijkt erop dat ze bij BMW zelf ook de conclusie hebben getrokken dat die achterkant bij de 3 sedan mislukt is; bij de 2 vorige series was de achterkant van de Coupé vrijwel identiek aan de sedan.

Ook bij Ford heb je dit zwalkende beleid gehad; hadden ze de prachtige Taunus Badewanne in de jaren '60, die werd vervolgens opgevolgd door een hele rits oer- en oersaaie 12/15/17/20m en opvolgers, tot in '82 Ford de wereld verbaasde met de Sierra; kennelijk waren ze hier zelf ook van geschrokken want vervolgens kwam er weer een intens burgerlijke en saaie Mondeo (n.b. Auto van het jaar geweest!). Hetzelfde gebeurde met de Granada en Scorpio. Van die Scorpio hebben ze toen maar weer een sedan getracht te maken, die zo stuitend lelijk bleek dat ze niet meer na durfden te denken over een opvolger en er maar helemaal mee gestopt zijn. Ik dwaal een beetje af geloof ik.

Wat ik begrijp is dat tegenwoordig een nieuw ontwerp niet meer uit de pen van één ontwerper komt maar dat deze een team van ontwerpers aanstuurt. Degene wiens naam het design draagt is daarmee hoogstens leidinggevende, die de grote lijnen aangeeft; je kunt je afvragen of dit de juiste weg is naar een karakteristiek en homogeen ontwerp.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 25 apr, 2006 22:44

verspringende achterlichten zaten op oa Mitsubishi Carisma (maar dan andersom), alfa 155, seat cordoba, mazda 626 hatchback van een hele poos terug. deze laatsten met een reflector band als verbinding tussen linker en rechterzijde. BMW doet het zelf ook al best een poos. (dus hoe die kritiek nu weer kan zijn dat het bmw zou zijn die iets van audi overneemt??)

ongetwijfeld zijn er meerdere voorbeelden te vinden.

maar goed,, audi is HET wereldmerk, en heeft een patent op hippe vormen... :roll:
Kennelijk is het vrij geaccepteerd van elkaar over en weer te jatten.
iets dat het goed doet doet volgen.. lijkt me niet een menselijke rocket science wijsheid... dat gebeurt al eeuwen... het verbaast me keer op keer dat mensen er eigenlijk een 'probleem' mee hebben.

nog nooit gehoort van "trends" ??

Plaats reactie