Wat doen jullie met je oldie als de MRB weer terugkomt?
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Re: Wat doen jullie met je oldie als de MRB weer terugkomt?
Als het zo ongeveer blijft, kan mijn grote wagen blijven.
LPG moet er dan wel uit, gezien het aantal km. wat ik toef.
Maar altijd beter dan niets.
Die drie maanden zijn wel wat onhandig.
Eentje kwam in de winter toch al niet buiten.
Ik ben blij dat ik die andere 3 al eerder de deur uit gedaan heb.
LPG moet er dan wel uit, gezien het aantal km. wat ik toef.
Maar altijd beter dan niets.
Die drie maanden zijn wel wat onhandig.
Eentje kwam in de winter toch al niet buiten.
Ik ben blij dat ik die andere 3 al eerder de deur uit gedaan heb.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Tja misschien mis ik even iets, die regeling is toch bedoelt om 1!!! leuk oud 2e hobby auto te hebben?
Niet om goedkoop (semi) dagelijks in een oude, toch wel iets milieu onvriendelijkere, auto rond te rijden.
Dat men dat toch doet is begrijpelijk, maar die hebben het dus voor de eerste categorie verpest want voor optie 2 is het nooit bedoelt en ik denk dat daar ook geen democratisch draagvlak voor is.
Ben gek op oude auto's en begrijp de aantrekkings kracht.
Maar dan af en toe rondrijden, knutselen. En niet onder een kleedje op de openbare weg parkeren.
Als het niet anders kan, dan heet dat pech.
Niet om goedkoop (semi) dagelijks in een oude, toch wel iets milieu onvriendelijkere, auto rond te rijden.
Dat men dat toch doet is begrijpelijk, maar die hebben het dus voor de eerste categorie verpest want voor optie 2 is het nooit bedoelt en ik denk dat daar ook geen democratisch draagvlak voor is.
Ben gek op oude auto's en begrijp de aantrekkings kracht.
Maar dan af en toe rondrijden, knutselen. En niet onder een kleedje op de openbare weg parkeren.
Als het niet anders kan, dan heet dat pech.
-
Alexander
- Geregistreerd lid
Wat ik ga doen: lekker karren die paar € maakt mij niet uit. Tot 4 jaar terug betaalde ik ook gewoon wegenbelasting. Jammer dat de regeling wordt aangepast, maar hiermee raken we hopelijk die ouwe stinkdiesels kwijt.
-
op
- Donateur (4x)

1.200 euro per jaar dokken voor een belastingvrije auto waar ik LPI in heb gezet?
Ik zal hem maar op de zaak zetten dan, kan Weekers het gedeeltelijk zelf betalen
Ik zal hem maar op de zaak zetten dan, kan Weekers het gedeeltelijk zelf betalen
-
windekind
- Donateur

Mijn idee!Alexander schreef:Wat ik ga doen: lekker karren die paar € maakt mij niet uit. Tot 4 jaar terug betaalde ik ook gewoon wegenbelasting. Jammer dat de regeling wordt aangepast, maar hiermee raken we hopelijk die ouwe stinkdiesels kwijt.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
De regeling was bedoelt om het automobiel erfgoed te bewaren.ZSR schreef:Tja misschien mis ik even iets, die regeling is toch bedoelt om 1!!! leuk oud 2e hobby auto te hebben?
Dit land stikt van de subsidies en dan is het prettig dat je zelf er ook eens wat aan hebt.
Ik vind het op zich wel grappig dat er door sommige opeens nu wat heftig gereageerd wordt, op sommige
forums gaan ze helemaal los wie de schuld heeft
De regeling wordt nu omgezet, niet omdat er zoveel oude auto's nu rond rijden want dat heeft
er ook mede mee te maken dat op dat gebied Nederland gewoonweg te duur is.
Er is gewoon geld te kort en de overheid is aan het krabben, de crisis is niet veroorzaakt door mensen
die dagelijks in een oldtimer reden.
De regeling was namelijk al beter geweest als er bv ook een dagelijkse auto op naam moest staan, idem
systeem als bij de verzekeraars.
Ik heb altijd veel oldtimers gehad en daar zat ook meestal een daily tussen.
Voor al dat geld had ik toentertijd ook een nieuwere kunnen kopen, maar dat was in die tijd technisch
en gevoelsmatig een stap terug.
Daarbij had ik één wagen al voordat hij mrb vrij werd, je kreeg een brief thuis dat je nu niet
meer hoefde te betalen.
Let wel niet iedereen 'krijgt' een auto van zijn baas, over milieu gesproken via dat systeem worden
wat onnodige km gereden.
Tja, voor alles is dan wel wat te zeggen.
Het belasting voordeel om naar je werk te rijden was ook niet bedoelt om verder weg een huis te
gaan kopen omdat dat goedkoper was. Is daar dan ook massaal 'misbruik' van gemaakt.
Het is jammer dat de overheid zich verlaagd tot deze propaganda.
De overheid is er voor de burger, niet andersom.
Ik maak niet veel km, ja ik woon waar ik werk.
Voor een grote auto is dan kosten per km niet handig, een nieuwer type wordt ook nog eens onnodig
duur. In de jaren 80 en 90 zijn nu eenmaal hele goede auto's gebouwd.
Voor het dagelijkse korte vervoer hebben we een modernere auto, voor vervoer met het hele gezin is
een grotere auto fijner, tja die is ooit 'oldtimer' geworden en aangezien er daarna geen betere zijn
gebouwd.
Op zich is deze regeling beter dan niets en veel zullen hun verlies moeten nemen.
Uiteindelijk denk ik dat deze hele actie niet veel netto in de schatkist zal brengen.
Oldtimers hebben het LPG netwerk jaren ondersteund, dat zakt in.
Er zullen dus ook heel wat pompen gaan verdwijnen.
Mensen gooien hun hobby er grotendeels uit en kopen een kleine flitser die
de helft aan verbruik heeft.
De overheid is weer met kort termijn denken bezig. Zet 'leuke' bedragen in de boeken en
creëren weer een groot tekort voor de volgende bups miniïsters.
Over een paar jaar krijgen we dit hele gedoe waarschijnlijk weer.
Maar nu zijn eerst de bootjes aan de beurt, over diesels gesproken!
-
ZSR
- Donateur (3x)

Oldtimer zonder mrb op lpg zetten? Dat is geen behoud erfgoed dat is vooral goedkoper rijden. Heel begrijpelijk, maar ook begrijpelijk dat het wordt aangepakt. Afschaffen misschien niet eerder zoals gezegd alleen als tweede auto, geen lpg en geen diesels.
190d op de weg noem ik ook geen behoud erfgoed. Ja een handvol is leuk, geen wijken vol.
190d op de weg noem ik ook geen behoud erfgoed. Ja een handvol is leuk, geen wijken vol.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Je ziet het allemaal wel een beetje zwart wit. Een oldtimer die belastingvrij is op LPG zetten is niet voor iedereen puur om goedkoop te sjezen hoor. Je zou ook kunnen zeggen dat de tankkosten die je bespaart worden teruggeleid in het onderhoud en dat je op die manier voor evenveel geld een leuke oldtimer kunt rijden als een moderne auto. Daarbij is diezelfde auto op LPG vaak minder belastend voor het milieu dan op benzine en deze oudjes kunnen nog gewoon starten op LPG. Zo ver geen 'vuiltje aan de lucht' dus. Persoonlijk hou ik meer van de wat oudere auto's met wat patina, aan nieuwe auto's moet ik eerst een tijdje wennen, zoals bijvoorbeeld de 9-5 Dame Edna.
Ik kan er dus prima mee leven dat je met een oude auto (weer) op benzine zult moeten gaan rijden, ik heb zelf ook geen oldtimers op LPG. Echter het is wel balen voor mensen die net een gastank in hun oude Volvo e.d. hebben laten leggen en die nu de gastank weer kunnen uitbouwen of onevenredig veel mrb gaan betalen. Net als mensen met Amerikanen, die zijn zo zwaar en zuipen zoveel dat je die mensen gewoon LPG gunt om zo'n auto te bewaren. Dat zijn vaak genoeg prachtig gerestaureerde auto's waar kosten noch moeite zijn gespaard, dus niks geen afrijders of goedkooprijders.
En ja dat is het risico allemaal, maar het maakt het er niet leuker op in dit land. Zeker niet omdat je al bijna zeker weet dat het volgende kabinet opnieuw de oldtimerregeling op de schop gaat nemen, zoals dat de afgelopen kabinetten steeds gebeurde. Een beetje vermoeiend en tevens is die aanhoudende onzekerheid erg slecht voor de bedrijfstak die er aan vasthangt.
Ik kan er dus prima mee leven dat je met een oude auto (weer) op benzine zult moeten gaan rijden, ik heb zelf ook geen oldtimers op LPG. Echter het is wel balen voor mensen die net een gastank in hun oude Volvo e.d. hebben laten leggen en die nu de gastank weer kunnen uitbouwen of onevenredig veel mrb gaan betalen. Net als mensen met Amerikanen, die zijn zo zwaar en zuipen zoveel dat je die mensen gewoon LPG gunt om zo'n auto te bewaren. Dat zijn vaak genoeg prachtig gerestaureerde auto's waar kosten noch moeite zijn gespaard, dus niks geen afrijders of goedkooprijders.
En ja dat is het risico allemaal, maar het maakt het er niet leuker op in dit land. Zeker niet omdat je al bijna zeker weet dat het volgende kabinet opnieuw de oldtimerregeling op de schop gaat nemen, zoals dat de afgelopen kabinetten steeds gebeurde. Een beetje vermoeiend en tevens is die aanhoudende onzekerheid erg slecht voor de bedrijfstak die er aan vasthangt.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Als je er zo weinig mee rijdt dan loont een lpg ook niet veel. En hobbies kosten helaas meestal geld.
De (goede) uitzonderingen zullen meestal lijden onder een algemeene regel.
Ik zou ook de uirzondering maken tussen 20, 30 en ouder. Denk niet dat de aanpassing om een 35 2cv of kever te doen is geweest (zolang het niet een daily driver is) maar om de import sloepen. Ik had de diesels er allang uitgegooid op de classic vrachtauto's
Je hebt classis en gewoon oude auto's. Hoe leuk ook hoeven er daar geen duizenden van bewaard te worden dmv subsidies.
De (goede) uitzonderingen zullen meestal lijden onder een algemeene regel.
Ik zou ook de uirzondering maken tussen 20, 30 en ouder. Denk niet dat de aanpassing om een 35 2cv of kever te doen is geweest (zolang het niet een daily driver is) maar om de import sloepen. Ik had de diesels er allang uitgegooid op de classic vrachtauto's
Je hebt classis en gewoon oude auto's. Hoe leuk ook hoeven er daar geen duizenden van bewaard te worden dmv subsidies.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Mij hoef je niet te overtuigen hoor, ik kan me echter wel verplaatsen in anderen en wat andere motieven dan supergoedkoop rijden (zoals het wordt voorgesteld, in de praktijk valt het nog tegen) om op LPG te gaan rijden.ZSR schreef:Als je er zo weinig mee rijdt dan loont een lpg ook niet veel. En hobbies kosten helaas meestal geld.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ik heb helemaal geen zin om verplicht een nieuw stuk blik aan te moeten schaffen (en heb er ook geen ruimte voor in het budget en elders) om in m'n oldtimer te kunnen rijden en heb aan 1 auto genoeg. Ik wil gewoon in een leuke auto kunnen en mogen rijden, hoeft niet elke dag te gebeuren maar, zeker bij onvoorziene omstandigheden, wel elke dag zonder rompslomp er gebruik van kunnen maken in vrijheid.GHIA schreef:De regeling was namelijk al beter geweest als er bv ook een dagelijkse auto op naam moest staan, idem systeem als bij de verzekeraars.
Ik heb jarenlang (milieu)bewust motor gereden, terwijl het gros van de mensen het grootste deel van hun autokilometers maken met de overige zitplaatsen leeg en daarbij ook nog eens veel meer verstookt.
Voor sparing van milieu én besparing op kosten zou het effectiever zijn als de massa voor die woon/werkkilometers vaker een tweewieler zou gebruiken.
En om op de vraag uit de topictitel terug te komen:
Ik hoop er eindelijk écht mee te kunnen gaan rijden... zodat ik nog wat terugzie voor dat ene jaartje voltarief tot 2015.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Persoonlijk vind ik LPG een mooiere brandstof.
Mijn eerste auto reed zelfs op LPG.
Ik wilde het er eigenlijk uithalen, maar na een rekensommetje scheelde dat niet zoveel.
Daarna heb ik vaker LPG bakkies gehad.
Maar toen het gezin groter werd en ook de auto's, werden de kosten te hoog.
Kijk het is gewoon knoppen draaien.
LPG werd vroeger 'weggegooid' (en nog) en het was daardoor goedkoop.
Dit betekende dat sommige burgers 'Te Goedkoop' reden en dat kon natuurlijk niet.
Hup de mrb omhoog, waarom bv niet de accijnzen.
Nu moet je dus verplicht veel km rijden om iets aan het milieu te kunnen doen.
Nee, affakkelen heeft zin.
Eigenlijk was ik er al van uitgegaan dat mijn grote wagen er uit moest.
Nu hoeft dat misschien niet, voor het geval dat al een nieuwe carburateur
besteld. Hij zal er wat minder fijn op lopen, maar hij hoeft niet weg.
Als ik weet welke 'moderne' auto een beetje technisch voldoet dan kan onze
lichte 15 jaar oude dagelijkse bakkie eruit. Vanaf 2002 zijn er redelijke alternatieven
op de markt gekomen.
Dan ga ik op zoek naar een oldtimer van de toekomst ...
Mijn eerste auto reed zelfs op LPG.
Ik wilde het er eigenlijk uithalen, maar na een rekensommetje scheelde dat niet zoveel.
Daarna heb ik vaker LPG bakkies gehad.
Maar toen het gezin groter werd en ook de auto's, werden de kosten te hoog.
Kijk het is gewoon knoppen draaien.
LPG werd vroeger 'weggegooid' (en nog) en het was daardoor goedkoop.
Dit betekende dat sommige burgers 'Te Goedkoop' reden en dat kon natuurlijk niet.
Hup de mrb omhoog, waarom bv niet de accijnzen.
Nu moet je dus verplicht veel km rijden om iets aan het milieu te kunnen doen.
Nee, affakkelen heeft zin.
Eigenlijk was ik er al van uitgegaan dat mijn grote wagen er uit moest.
Nu hoeft dat misschien niet, voor het geval dat al een nieuwe carburateur
besteld. Hij zal er wat minder fijn op lopen, maar hij hoeft niet weg.
Als ik weet welke 'moderne' auto een beetje technisch voldoet dan kan onze
lichte 15 jaar oude dagelijkse bakkie eruit. Vanaf 2002 zijn er redelijke alternatieven
op de markt gekomen.
Dan ga ik op zoek naar een oldtimer van de toekomst ...
-
turbopilot
- Donateur (7x)

die ene wordt denk ik projectje E85 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

vooral druk zijn met wat wanneer geschorst moet worden denk ik
dat was nu net zo gemakkelijk van het oude systeem, apktje en oldie verzekering en afhankelijk van het weer en evenement meenemen wat je leuk vindt
dat was nu net zo gemakkelijk van het oude systeem, apktje en oldie verzekering en afhankelijk van het weer en evenement meenemen wat je leuk vindt
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Voor de lol mijn voertuigenmap er maar eens bij gepakt en kijken wat
andere doen met mijn exen ...
Volgende hebben geen APK:
KV bj 83
SV bj 88 is net doorverkocht
KK bj 84
Met APK:
25 bj 76 heeft nu weer een apk
JL bj 83
Motoren:
ZR bj 81 is net doorverkocht
MB bj 80
VU bj 66
Ben benieuwd hoe de lijst er na de regeling uit komt te zien.
andere doen met mijn exen ...
Volgende hebben geen APK:
KV bj 83
SV bj 88 is net doorverkocht
KK bj 84
Met APK:
25 bj 76 heeft nu weer een apk
JL bj 83
Motoren:
ZR bj 81 is net doorverkocht
MB bj 80
VU bj 66
Ben benieuwd hoe de lijst er na de regeling uit komt te zien.