Benzineverbruik van een auto als je helling afrijdt.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Afgelopen week had ik een “discussie”met en vriend van mij over hoe je zuiniger kan rijden.
Hij vroeg zich af of het nu uitmaakte om de auto in vrij te zetten als je een flinke helling afrijdt. Let op: niet een berg met veel bochten want dan moet je teveel gaan remmen, maar een flinke overzichtelijke helling op de Duitse Autobahn of iets dergelijks.
Ik denk dat dit om verschillende redenen niet verstandig is dan wel niet werkt.
In de eerste plaats heb ik altijd begrepen dat het niet werkt als je de auto uit de versnelling zet als je een stoplicht nadert: het benzineverbruik is lager als je gewoon afremt op de motor. Dus waarom zou het dan wel werken op een helling?
In de tweede plaats lijkt het mij niet verstandig op een helling in vrij te rijden: je hebt geen aandrijving meer dus in noodgevallen verlies je kostbare tijd.om die opnieuw in te schakelen,
In de derde plaats neemt het toerental af en dat lijkt mij niet goed voor de koeling: dan gaat toch immers de waterpomp minder hard draaien (dacht ik).
Kortom: het lijkt mij niet verstandig: gewoon in de versnelling laten staan
Kunnen andere forummers nog hun licht laten schijnen over dit onderwerp.
Afgelopen week had ik een “discussie”met en vriend van mij over hoe je zuiniger kan rijden.
Hij vroeg zich af of het nu uitmaakte om de auto in vrij te zetten als je een flinke helling afrijdt. Let op: niet een berg met veel bochten want dan moet je teveel gaan remmen, maar een flinke overzichtelijke helling op de Duitse Autobahn of iets dergelijks.
Ik denk dat dit om verschillende redenen niet verstandig is dan wel niet werkt.
In de eerste plaats heb ik altijd begrepen dat het niet werkt als je de auto uit de versnelling zet als je een stoplicht nadert: het benzineverbruik is lager als je gewoon afremt op de motor. Dus waarom zou het dan wel werken op een helling?
In de tweede plaats lijkt het mij niet verstandig op een helling in vrij te rijden: je hebt geen aandrijving meer dus in noodgevallen verlies je kostbare tijd.om die opnieuw in te schakelen,
In de derde plaats neemt het toerental af en dat lijkt mij niet goed voor de koeling: dan gaat toch immers de waterpomp minder hard draaien (dacht ik).
Kortom: het lijkt mij niet verstandig: gewoon in de versnelling laten staan
Kunnen andere forummers nog hun licht laten schijnen over dit onderwerp.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Wat zuinig rijden betreft maakt het niet uit. Moderne injectiemotoren zijn zo afgesteld dat de brandstofinspuiting wordt stopgezet wanneer er op de motor wordt afgeremd.
Voor de veiligheid is het ook niet een erg goed plan, want de karakteristiek van de ophanging verandert meteen als je de auto in z`n vrij zet. Wel eens geprobeerd een lekker scherpe oprit van een snelweg in z`n vrij te nemen? Het weggedrag van de auto is dan totaal anders, die is namelijk afgesteld voor het rijden met aandrijving.
De koeling moet ertegen je hebt ook rijwind en in de file rijd je ook gewoon terwijl de motor niet veel meer draait dan verhoogt stationair.
Ik sluit me aan bij jouw mening en het lijkt mij verstandiger de auto in z`n versnelling te laten staan.
Groet Eelco
Voor de veiligheid is het ook niet een erg goed plan, want de karakteristiek van de ophanging verandert meteen als je de auto in z`n vrij zet. Wel eens geprobeerd een lekker scherpe oprit van een snelweg in z`n vrij te nemen? Het weggedrag van de auto is dan totaal anders, die is namelijk afgesteld voor het rijden met aandrijving.
De koeling moet ertegen je hebt ook rijwind en in de file rijd je ook gewoon terwijl de motor niet veel meer draait dan verhoogt stationair.
Ik sluit me aan bij jouw mening en het lijkt mij verstandiger de auto in z`n versnelling te laten staan.
Groet Eelco
-
Erik
- Lid van verdienste
Dan maakt het dus wel uitWat zuinig rijden betreft maakt het niet uit. Moderne injectiemotoren zijn zo afgesteld dat de brandstofinspuiting wordt stopgezet wanneer er op de motor wordt afgeremd.
Idd bij het op de motorafremmen zal er geen brandstof ingespoten worden. Bij stationair draaien wel. In vrij de berg af is behoorlijk slecht voor de remmen. Stelregel blijft in dezelfde versnelling de berg af, als waarmee je diezelfde berg op zou rijden.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Volledig mee eens met beide reacties. Nu is eigenlijk nog de academische vraag hoeveel het scheelt in benzineverbruik. Ik persoonlijk denk zeer weinig.erik schreef:Dan maakt het dus wel uitWat zuinig rijden betreft maakt het niet uit. Moderne injectiemotoren zijn zo afgesteld dat de brandstofinspuiting wordt stopgezet wanneer er op de motor wordt afgeremd..
Idd bij het op de motorafremmen zal er geen brandstof ingespoten worden. Bij stationair draaien wel. In vrij de berg af is behoorlijk slecht voor de remmen. Stelregel blijft in dezelfde versnelling de berg af, als waarmee je diezelfde berg op zou rijden.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: Benzineverbruik van een auto als je helling afrijdt.
Ik denk ook zeer weinig. Het stationaire brandstofverbruik is het verschil.
Dat de waterpomp gaat minder hard gaat draaien klopt, maar de motor heeft ook minder verbrandingen per minuut, dus ontstaat er minder warmte, dus hoeft er minder gekoeld te worden.Robberts schreef: In de derde plaats neemt het toerental af en dat lijkt mij niet goed voor de koeling: dan gaat toch immers de waterpomp minder hard draaien (dacht ik).
-
MXL
- Geregistreerd lid
-
hitcham
- Geregistreerd lid
Even terzijde, over het verbruik bij stationair toerental:
De golf tdi met boardcomputer waarmee ik zakelijk vaak rij verbruikt stationair 0.7 l/hr. Dit is dus vrijwel niets. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die beweren dat je een motor moet afzetten als je langer dan 15 seconden stilstaat. Tenminste niet als je het benzineverbruik als reden hiervoor opgeeft.
De golf tdi met boardcomputer waarmee ik zakelijk vaak rij verbruikt stationair 0.7 l/hr. Dit is dus vrijwel niets. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die beweren dat je een motor moet afzetten als je langer dan 15 seconden stilstaat. Tenminste niet als je het benzineverbruik als reden hiervoor opgeeft.
-
Robbert
- Donateur (6x)

vrijwel niets misschien maar bij de huidige brandstofprijs toch meegenomen lijkt mij.hitcham schreef:Even terzijde, over het verbruik bij stationair toerental: