Auto importeren

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
JS Jacobs
Geregistreerd lid

Auto importeren

Bericht door JS Jacobs » zo 16 sep, 2007 20:15

Als je een auto wil importeren naar NL (vanuit een EU land). Waar moet je dan precies rekening mee houden?

mvg
Jasper

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 sep, 2007 20:17

Invoerrechten, rest bpm, kenteken, misschien nog meer dingen.

midnight cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door midnight cabrio » zo 16 sep, 2007 23:42

Binnen de EU is vrij verkeer van goederen en personen, dus invoerrechten zijn niet aan de orde, dat is alleen als je van buiten de EU importeert. Je moet vervoer regelen uit het land van herkomst naar NL, dit kan vaak met een exportkenteken en een tijdelijke verzekering op basis van het chassisnummer. Gaat dit niet dan met een autoambulance vervoeren.
In NL bij de RDW een kentekenonderzoek aanvragen, hierbij wordt gekeken of de auto een typegoedkeuring heeft en of het chassisnummer klopt, tevens wordt gecontroleerd of de auto niet als gestolen geboekt staat in het land van herkomst. Na dit onderzoek volgt een aangifte BPM, die je zelf moet doen. Bij de grotere RDW stations zijn de aangiftepunten BPM vaak in het zelfde pand gevestigd.

De hoogte van de BPM is gebaseerd op de leeftijd van de auto, iedere maand ouder telt voor een procent met een restpercentage van 10 % als de auto ouder is dan 90 maanden. Vanaf een ouderdom van 25 jaar en ouder betaal je geen BPM.

Let op de verwijderingsbijdrage: deze moet betaald zijn anders geeft de RDW geen kenteken af. Normaal zou je na deze procedure na maximaal 6 werkdagen het kentekenbewijs moeten ontvangen. Met het kentekenbewijs kun je de nieuwe kentekenplaten laten maken, de auto verzekeren en rijden maar.

Succes.

Gert.

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » ma 17 sep, 2007 7:18

midnight cabrio schreef:Binnen de EU is vrij verkeer van goederen en personen, dus invoerrechten zijn niet aan de orde, dat is alleen als je van buiten de EU importeert. Je moet vervoer regelen uit het land van herkomst naar NL, dit kan vaak met een exportkenteken en een tijdelijke verzekering op basis van het chassisnummer. Gaat dit niet dan met een autoambulance vervoeren.
In NL bij de RDW een kentekenonderzoek aanvragen, hierbij wordt gekeken of de auto een typegoedkeuring heeft en of het chassisnummer klopt, tevens wordt gecontroleerd of de auto niet als gestolen geboekt staat in het land van herkomst. Na dit onderzoek volgt een aangifte BPM, die je zelf moet doen. Bij de grotere RDW stations zijn de aangiftepunten BPM vaak in het zelfde pand gevestigd.

De hoogte van de BPM is gebaseerd op de leeftijd van de auto, iedere maand ouder telt voor een procent met een restpercentage van 10 % als de auto ouder is dan 90 maanden. Vanaf een ouderdom van 25 jaar en ouder betaal je geen BPM.

Let op de verwijderingsbijdrage: deze moet betaald zijn anders geeft de RDW geen kenteken af. Normaal zou je na deze procedure na maximaal 6 werkdagen het kentekenbewijs moeten ontvangen. Met het kentekenbewijs kun je de nieuwe kentekenplaten laten maken, de auto verzekeren en rijden maar.

Succes.

Gert.
Hey,

weer een Saab-forummer bij mij in de buurt. En iemand met een Cobra 8) in aanbouw. Ik weet dat er nog iemand in de buurt van Zaamslag moet zijn die een Cobra met BMW V12 heeft gebouwd. Is wel knap, maar eigenlijk hoort er een brullende V8 in vind ik.

midnight cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door midnight cabrio » ma 17 sep, 2007 10:06

@ staggie;

Dat van die Cobra in Zaamslag met een V12 klopt. Dat is de auto die Cor Verlinde gebouwd heeft. Echt heel indrukwekkend. Maar troost je bij mij wordt het een V8 van Ford (zoals het hoort) met plusminus 450 pk!
Dat is echt genoeg voor een auto van amper 1000kg, ga maar na; een pk / ton verhouding van 410 pk per 1000kg. Dat halen een paar zichzelf als snel afficherende fabrikanten dus echt niet. :bullie: Wij noemen het "an eyeball sucking performance". Uiteindelijk is de acceleratie toch wel het leukst.
Je vindt mij in Kruispolderhaven.

Gert.

midnight cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door midnight cabrio » ma 17 sep, 2007 10:10

Nog even een kleine aanvulling op mijn eerdere post: indien de auto ouder is dan drie jaar moet hij ook APK gekeurd worden, deze plicht gaat in op het moment dat het kenteken wordt afgegeven.

Het is mogelijk om deze APK direct door de RDW uit te laten voeren dus gekoppeld aan het kentekenonderzoek maar het mag ook bij je eigen garage.

Gert.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » ma 17 sep, 2007 11:59

Wij zijn ook de mogelijkheid aan het bekijken om een auto te importeren en het advies van een andere forummer is om de auto bij de RDW alleen het kentekenonderzoek te laten verrichten en de APK bij een ander (vertrouwd) bedrijf te laten doen. Reden: als de RDW de auto afkeurt voor de APK wordt hij ook niet op kenteken gezet. De RDW is geen garage, dus eindig je dan met NIETS.
Bij een andere garage kunnen ze de eventuele afkeurpunten ook verhelpen en alsnog de auto goedkeuren.

Succes

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » ma 17 sep, 2007 12:12

N207 schreef:Wij zijn ook de mogelijkheid aan het bekijken om een auto te importeren en het advies van een andere forummer is om de auto bij de RDW alleen het kentekenonderzoek te laten verrichten en de APK bij een ander (vertrouwd) bedrijf te laten doen. Reden: als de RDW de auto afkeurt voor de APK wordt hij ook niet op kenteken gezet. De RDW is geen garage, dus eindig je dan met NIETS.
Bij een andere garage kunnen ze de eventuele afkeurpunten ook verhelpen en alsnog de auto goedkeuren.

Succes
Inderdaad de RDW repareert niet maar is misschien wel onafhankelijker, omdat ze niks aan reparaties kunnen verdienen dus misschien wel minder snel onnodige reparaties bedenken. Maar als je een garage/monteur kent die je vertrouwt dan kun je de auto natuurlijk daar APK laten keuren.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 17 sep, 2007 12:27

staggie schreef:
N207 schreef:Wij zijn ook de mogelijkheid aan het bekijken om een auto te importeren en het advies van een andere forummer is om de auto bij de RDW alleen het kentekenonderzoek te laten verrichten en de APK bij een ander (vertrouwd) bedrijf te laten doen. Reden: als de RDW de auto afkeurt voor de APK wordt hij ook niet op kenteken gezet. De RDW is geen garage, dus eindig je dan met NIETS.

Succes
Inderdaad de RDW repareert niet maar is misschien wel onafhankelijker, omdat ze niks aan reparaties kunnen verdienen dus misschien wel minder snel onnodige reparaties bedenken. Maar als je een garage/monteur kent die je vertrouwt dan kun je de auto natuurlijk daar APK laten keuren.

en niet zoals velen garagehouders bang voor een steekproef met zo`n oud wagentje , nee rdw daar heb ik goede ervaringen mee , wat de apk daar meerkost , verdien je terug door de eerlijke keuring
zo`n combikeuring is trouwens niet zo duur en als je vantevoren een afspraak maakt sturen ze je nog gratis een eendagskenteken op ook

mvg bert

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 17 sep, 2007 13:41

midnight cabrio schreef:De hoogte van de BPM is gebaseerd op de leeftijd van de auto, iedere maand ouder telt voor een procent met een restpercentage van 10 % als de auto ouder is dan 90 maanden. Vanaf een ouderdom van 25 jaar en ouder betaal je geen BPM.
Dit is een aardige indicatie van het verloop, maar het gaat niet helemaal op. In de eerste maanden gaat de BPM harder omlaag dan aan t eind. Zie voor het exacte verloop van de rest-BPM de site van de belastingdienst/douane

midnight cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door midnight cabrio » ma 17 sep, 2007 13:43

ahum, over de RDW gesproken en binnen de Cobraclub NL als technisch commissaris heb ik uit het verleden toch hele andere ervaringen, en met mij vele anderen die geprobeerd hebben een Cobra uit Engeland binnen te halen.
Ik ben de vele moeilijkheden met de individuele keurmeesters van de RDW nog absoluut niet vergeten. Ik keur dus altijd in zo een situatie bij een mij vertrouwd garagebedrijf en absoluut niet bij de RDW.
Overigens heb ik in het kader van mijn klassiekerhobby ook veel niet Cobra's geïmporteerd in het verleden en ook dat ging niet altijd vlekkeloos.
:evil: :evil: :evil:

Gert.

midnight cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door midnight cabrio » ma 17 sep, 2007 13:46

Dit is een aardige indicatie van het verloop, maar het gaat niet helemaal op. In de eerste maanden gaat de BPM harder omlaag dan aan t eind. Zie voor het exacte verloop van de rest-BPM de site van de belastingdienst/douane
Ook dit is een regeling die in de afgelopen jaren regelmatig veranderd is.
"makkelijker kunnen we het niet maken", wel lastiger voor degenen die er mee geconfronteerd worden.

Gert

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 17 sep, 2007 13:47

staggie schreef:weer een Saab-forummer bij mij in de buurt.
Er zijn er meer hoor :wink:

Sterker nog, mijn T8 staat (voorlopig) niet zo ver bij jou vandaan 8)

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » ma 17 sep, 2007 14:41

tgremlin schreef:
staggie schreef:weer een Saab-forummer bij mij in de buurt.
Er zijn er meer hoor :wink:

Sterker nog, mijn T8 staat (voorlopig) niet zo ver bij jou vandaan 8)
Ik weet het :wink: .

Plaats reactie