De besparing zit vooral in de papieren (on)werkelijkheid op basis waarvan berekeningen worden losgelaten. Overigens is wel bekend hoe hard er op trajecten door de bank genomen gereden wordt en wat een reductie van snelheidslimiet betekent in reductie uitstoot. Dat die gering is, is ook bij "Den Haag" bekend, maar de nood zit em ook in de kleine marges op dit moment. Een kleine winst is het enige dat op de korte termijn nodig is, zelfs als het merendeel een papieren 'winst' is.Sonab schreef: ↑wo 20 nov, 2019 10:55Als zoveel mensen reeds (al dan niet vrijwillig) regelmatig 100 rijden (waaronder ik zelf ook, wanneer ik genoeg tijd heb), dan is de vraag dubbel relevant hoeveel besparing het in de praktijk gaat opleveren.
Dat veel automobilisten de 130 limiet sowieso niet volledig benutten betekent ook dat veel burgers zich door deze maatregel niet direct of slechts gering geraakt voelen. Zelfs hier tussen petrolheads lijkt er wel een acceptatie te zijn omdat de directe (dagelijkse) impact redelijk gering zou zijn. Zie het verhaal van turbopilot.
Dit geeft maar eens te meer aan waarom dit een gouden greep is voor het kabinet om het acute normatieve probleem dat nu speelt te addresseren en de economische schade snel te beperken, ondanks luide ketel muziek van een kleine kern. Zelfs vroem-vroem VVD kan hier mee weg komen ondanks het toneelspel dat het allemaal zoveel pijn in het hart doet.
Als je minder brandstof verstookt, wat je op dezelfde afstand met een dergelijke lagere snelheid doet, stoot je minder uit (je verbrandt immers minder) ongeacht de tijd die de motor draait. Het ideale verbruik zit ergens rond de 90 km / u, afhankelijk van de bak/motor karakteristieken. Dus een lage snelheid vertaalt zich niet perse naar een lager verbruik, maar met topsnelheid rijden omdat de motor dan korter draait genereert juist meer verbruik en dus meer emissie (ook in totaal).Nog andere vraag: Stel, ik zit redelijk veel op de weg, zeg 1500 km per week. Als ik nu over elke 100 km 5 minuten langer doe, is dat 75 minuten per week extra. Dat betekent dus dat mijn motor de hele week iets minder uitstoot, maar wel 75 minuten langer draait. Hoeveel stoot hij in die 75 minuten extra uit?