Wat betekent Max 100 km/u voor jou als automobilist?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jelger
Geregistreerd lid

Re: Wat betekent Max 100 km/u voor jou als automobilist?

Bericht door jelger » wo 20 nov, 2019 12:17

Sonab schreef:
wo 20 nov, 2019 10:55
Als zoveel mensen reeds (al dan niet vrijwillig) regelmatig 100 rijden (waaronder ik zelf ook, wanneer ik genoeg tijd heb), dan is de vraag dubbel relevant hoeveel besparing het in de praktijk gaat opleveren.
De besparing zit vooral in de papieren (on)werkelijkheid op basis waarvan berekeningen worden losgelaten. Overigens is wel bekend hoe hard er op trajecten door de bank genomen gereden wordt en wat een reductie van snelheidslimiet betekent in reductie uitstoot. Dat die gering is, is ook bij "Den Haag" bekend, maar de nood zit em ook in de kleine marges op dit moment. Een kleine winst is het enige dat op de korte termijn nodig is, zelfs als het merendeel een papieren 'winst' is.

Dat veel automobilisten de 130 limiet sowieso niet volledig benutten betekent ook dat veel burgers zich door deze maatregel niet direct of slechts gering geraakt voelen. Zelfs hier tussen petrolheads lijkt er wel een acceptatie te zijn omdat de directe (dagelijkse) impact redelijk gering zou zijn. Zie het verhaal van turbopilot.

Dit geeft maar eens te meer aan waarom dit een gouden greep is voor het kabinet om het acute normatieve probleem dat nu speelt te addresseren en de economische schade snel te beperken, ondanks luide ketel muziek van een kleine kern. Zelfs vroem-vroem VVD kan hier mee weg komen ondanks het toneelspel dat het allemaal zoveel pijn in het hart doet.
Nog andere vraag: Stel, ik zit redelijk veel op de weg, zeg 1500 km per week. Als ik nu over elke 100 km 5 minuten langer doe, is dat 75 minuten per week extra. Dat betekent dus dat mijn motor de hele week iets minder uitstoot, maar wel 75 minuten langer draait. Hoeveel stoot hij in die 75 minuten extra uit?
Als je minder brandstof verstookt, wat je op dezelfde afstand met een dergelijke lagere snelheid doet, stoot je minder uit (je verbrandt immers minder) ongeacht de tijd die de motor draait. Het ideale verbruik zit ergens rond de 90 km / u, afhankelijk van de bak/motor karakteristieken. Dus een lage snelheid vertaalt zich niet perse naar een lager verbruik, maar met topsnelheid rijden omdat de motor dan korter draait genereert juist meer verbruik en dus meer emissie (ook in totaal).

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 20 nov, 2019 12:19

Man, zoveel discussie over het terugdraaien van een cadeau maatregel uit 2012 voor electoraal gewin.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 20 nov, 2019 12:20

Mooi hè.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 20 nov, 2019 13:22

Theun49 schreef:
wo 20 nov, 2019 12:19
Man, zoveel discussie over het terugdraaien van een cadeau maatregel uit 2012 voor electoraal gewin.
Niet helemaal correct, Theun:
Al heel lang: 120
2012: 120->130
2020: 130->100

Maar evengoed heeft iedereen die moppert op het gemopper wel gelijk: much ado about (almost) nothing
Ik houd er dus ook maar eens over op. Straks krijgen we nog gemopper over het gemopper op het gemopper! :shock:
Zoals ik eerder al zei: 100 k/u is relaxed cruisen.
En mondiaal gezien is NL een soort grote agglomeratie met wat flinke parkjes ertussen waar een stadsringsnelheid wel logisch bij past.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 20 nov, 2019 20:14

Tja, hoe erg het is.. Met de 8 klepper carburateurtjes rij ik al een tijdje geen 130 meer. Dan is er nog de T16 met korte overbrenging en een bult lawaai, ook geen reden meer nu om de primair 6 te wisselen voor een langere :O: .

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 20 nov, 2019 22:48

ik rij zoveel lekkerder met +180 naar groningen vanaf lelystad. Op de motor reed ik hem al eens binnen 3 kwartier, met mijn vrouw achterop :) .
Dan ben ik wakker, ik let goed/beter op en heb veel goedvoelstofjes tussen de
oren. Maar helaas het blijft wensdenken.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 21 nov, 2019 18:50

Dat krampachtig 100 rijden is een gruwel (gelukkig hoef ik het niet veel mee te maken hier :wink: ). Kan mij ritten op de A2 herinneren waar je dan vier (soms zelfs vijf) banen naast elkaar 100 probeert aan te houden waarbij de verschillen tussen de banen max. 0,5 km/u bedragen... Veel kort op elkaar rijden, nerveus naast de buurman links blijven want rechts inhalen mag tenslotte niet... Niemand gaat langzamer rijden om e.e.a. wat open te breken en natuurlijk zeker niet sneller. Max 120/130 geeft meer speelruimte waardoor het verkeer beter doorloopt met verschillende snelheden op de diverse rijstroken.

Zou die 100 km/u nu eigenlijk werkelijk zoden aan de CO2 dijk zetten? Denk altijd dat wanneer je langzamer rijdt, je ook langer over hetzelfde stuk weg doet en dus langer een zekere uitstoot aan de omgeving afgeeft. Rijd je sneller, ben je korter in die omgeving onderweg en heeft die theoretisch minder last van je uitstoot. Vraag is dus of die uitstoot bij 130 zoveel hoger is, dat die in kortere tijd toch meer schade aan hetzelfde stukje omgeving toebrengt. Kromme redenering wellicht, of?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2019 19:17

Vrij naar / volgens Johan Cruijf: we rijden straks langer op de snelweg waardoor je langer=meer co 2 uitstoot hebt.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 21 nov, 2019 19:30

gj900 schreef:
do 21 nov, 2019 18:50
Dat krampachtig 100 rijden is een gruwel (gelukkig hoef ik het niet veel mee te maken hier :wink: ). Kan mij ritten op de A2 herinneren waar je dan vier (soms zelfs vijf) banen naast elkaar 100 probeert aan te houden waarbij de verschillen tussen de banen max. 0,5 km/u bedragen... Veel kort op elkaar rijden, nerveus naast de buurman links blijven want rechts inhalen mag tenslotte niet... Niemand gaat langzamer rijden om e.e.a. wat open te breken en natuurlijk zeker niet sneller. Max 120/130 geeft meer speelruimte waardoor het verkeer beter doorloopt met verschillende snelheden op de diverse rijstroken.
Zeker mee eens qua snelwegen van meer dan twee rijstroken en voor de doorstroming zal het op zulke wegen waarschijnlijk niet veel brengen. Sterker nog, ik ben benieuwd wat het met de ongevalstatistieken zal doen wanneer mensen stierlijk verveeld raken. Met de Saabo erachter hebben we deze zomer meerdere dagen aaneen 90kmh gereden en dat was enkel plezierig omdat we samen op vakantie waren en met het dal open lekker rond konden kijken. Dit beschrijft nog geen procent van het dagelijkse verkeer, die gewoon spoedig van A maar B moeten komen om met hun leven verder te gaan.

Op drukke wegen met twee stroken kan ik me echter wel voorstellen dat het de doorstroming en dus het fileleed goed zal doen, al werden veel van dit soort wegen in de spits sowieso al op 80 of 100kmh afgeregeld...
gj900 schreef:
do 21 nov, 2019 18:50
Zou die 100 km/u nu eigenlijk werkelijk zoden aan de CO2 dijk zetten? Denk altijd dat wanneer je langzamer rijdt, je ook langer over hetzelfde stuk weg doet en dus langer een zekere uitstoot aan de omgeving afgeeft. Rijd je sneller, ben je korter in die omgeving onderweg en heeft die theoretisch minder last van je uitstoot. Vraag is dus of die uitstoot bij 130 zoveel hoger is, dat die in kortere tijd toch meer schade aan hetzelfde stukje omgeving toebrengt. Kromme redenering wellicht, of?
Uiteindelijk gaat het om efficiëntie per gereden kilometer en die is gewoon beter voor het gros van de auto's bij 100kmh.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 21 nov, 2019 19:55

Dank voor de links, was te lui om zelf te googlen :wink:

Plaats reactie