Ervaringen na een week stekkeren met een Leaf

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
ries-9-5
Donateur
Donateur

Ervaringen na een week stekkeren met een Leaf

Bericht door ries-9-5 » vr 27 mei, 2016 17:09

Wat een verandering: van een tweedehands Saab wereldje, naar een nieuwe Leaf wereldje. Ik heb de afgelopen 2, 5 jaar mij verdiept in welke probleempjes een 15 jaar oude 9-5 kan oplopen en hoe deze te verhelpen. En nu ben ik plots met heel andere zaken bezig.

Ik rijd graag iets 'aparts'. Gezien ik door de weeks meer tijd in de auto besteed dan thuis, wil ik graag het autobezit als hobby zien. Het moet dan ook niet te gemakkelijk zijn. En dat lukt met de Leaf goed.

De vormgeving van de auto is even wennen, de naam is sullig, maar wat rijdt de auto lekker. :D
Gezien het gewicht van 1545 KG lijkt het alsof je in iets groters rijdt. Daarnaast is het optrekken plezierig zonder gebrul van de motor.

Opladen doe ik tot nu toe langs de snelweg omdat ik nog geen laadpaal heb laten plaatsen. Het snelladen kost me per dag 20 tot 25 minuten. Die tijd gebruik ik om me de EV wereld zo snel mogelijk eigen te maken. Anderen doen een dutje, lezen een boek, episode Netflix, studeren, etc.

Met deze temperaturen rijd ik 200 km op een volle accu, dus ruim voldoende voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer.

EV rijden is net zoals ligfietsen: niet veel mensen doen het, maar die het wel doen, gaan niet meer terug naar een normale fiets. Ik zie mezelf ook niet meer zo snel een ICE auto kopen.

Alleen jammer dat er geen Nederlands EV forum is, die zo levendig is als deze. :cry:

martin117
Geregistreerd lid

Re: Ervaringen na een week stekkeren met een Leaf

Bericht door martin117 » vr 27 mei, 2016 17:42

Leaf hebben ze op het werk ook als poolauto.
Regelmatig in gereden, rijdt opzich prima.

Ze hebben ook een e-up, rijdt 10x beter dan die aardgas upjes die ze ook hebben

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 27 mei, 2016 17:44

Zijn methaan Ups (te) traag?

Romulus
Geregistreerd lid

Bericht door Romulus » wo 29 jun, 2016 14:19

Hier nog een Leaf piloot, na bijna zes jaar Audi A2 (en altijd belangstelling voor Saab gehad, het is er alleen nooit van gekomen).
Ik herken je ervaringen! Alleen heeft de onze de 24 kWh accu, dus 80% van de actieradius die jij meldt. Voor de rest: heerlijk. Opladen thuis aan het stopcontact of onderweg aan laadpaal of snellader. Nooit meer tanken 8)

Helaas de Leaf meeting van afgelopen weekend om privé redenen moeten skippen. Wel gisteren vanuit Eindhoven een uitgebreide ronde Noord-Nederland gedaan (575 km). Had ik maar aandelen Fastned gekocht :lol:

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 29 jun, 2016 17:14

Welke 4 miljoen verlies heeft gedraaid op een omzet van 75.000 euro. Niet goed voor je aandelen waarde.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 29 jun, 2016 18:38

Ach dat zijn investeringen :)

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » vr 01 jul, 2016 20:41

De jongens van Fastned moeten idd even een lange adem hebben. Ik heb 1 maand bij ze geladen (in volle tevredenheid moet ik zeggen). Maar nu ik thuis een laadpunt heb, is dat toch wel praktischer.

Tijd voor een update. Ondertussen 5000 km op de teller gezet. Alle ritjes die ik met de 9-5 deed, doe ik nu met de Leaf. Voor de langere weekendritten betekent dat onderweg laden bij Fastned. De bal ligt in de auto zodat we die tijd even spelend met de kinderen doorbrengen.

Mijn dagelijkse rit Den Haag - Amsterdam - Den Haag haalt ie zonder problemen zonder te laden. Bij snelheden rond de 105 km/u haalt de auto 200 km.

Qua kosten een lachertje. LPG was al goedkoop, maar stroom is daar nog eens de helft van. Dat is als compensatie voor de afschrijving - want die zal wel behoorlijk zijn voor vroege EV's gok ik.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 01 jul, 2016 21:57

die 1545kg valt me een beetje tegen. even zwaar als een 9-5....

had ik toch niet verwacht.

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » vr 01 jul, 2016 22:23

De accu's wegen 218, nee 300 kg. Ik zal eens opzoeken wat de motor weegt.

130 kilo weegt de motor. De rest van het gewicht is toch de auto zelf.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 jul, 2016 23:05

Mijn collega rijdt ook zo'n ding. Ik vindt het maar een nietszeggend hok, met het laadpunt op een knullige plek.
Vraag mij af hoe dat gaat tijdens sneeuw en vorst met dat klepje open.

Hij heeft wel een heel groot voordeel, bij ons op de zaak kun je gratis laden.

Plaats reactie