motorflush
-
van Dijck
- Geregistreerd lid
motorflush
Vandaag mijn motor van mijn scheepje geflusht hij rookte nogal bij de koude start is dan ook van 1958 met zo een oude industrie motor van mercedes.
Nou tijdens het flushen begon hij ineens te roken (was intussen warm dan rookt hij normaal niet) wat na 10 minuten weer verdween.
Een uur na de olie en filterwissel nog maar eens zenuwachtig gestart en gelukkig nauwelijks rook meer, morgen maar de koude start bekijken.
Zouden de klepseals nu wat vlees missen door de schoonmaakbeurt ?
Voor de goede orde de motor was verder oke en verbruikte ongeveer een liter per seizoen waarbij we ongeveer 50/60 vaaruren per jaar maken .
p.s.
Heb er een foto van het roken geschoten maar hoe krijg je die op het forum ?
Nou tijdens het flushen begon hij ineens te roken (was intussen warm dan rookt hij normaal niet) wat na 10 minuten weer verdween.
Een uur na de olie en filterwissel nog maar eens zenuwachtig gestart en gelukkig nauwelijks rook meer, morgen maar de koude start bekijken.
Zouden de klepseals nu wat vlees missen door de schoonmaakbeurt ?
Voor de goede orde de motor was verder oke en verbruikte ongeveer een liter per seizoen waarbij we ongeveer 50/60 vaaruren per jaar maken .
p.s.
Heb er een foto van het roken geschoten maar hoe krijg je die op het forum ?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: motorflush
In bv fotoboek plaatsen en dan knippen plakken via Img in de taakbalk van je post venster.
-
van Dijck
- Geregistreerd lid

Gelukt,
Je ziet waarom ik schrok. ben erg zuinig op mijn scheepje.

ja Rein hoop niet dat ik er met die flush pakkingen of oude rubbers vernield heb. Normaal met die flush die ik gebruik heb je nooit problemen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Het is echt een boot! Ik dacht aan een metafoor☺
ik zou eerder bang zijn voor alle troep die nu ergens die kleine kanaaltjes dichten..
maar dat weet ik natuurlijk n iet zeker.
ik zou eerder bang zijn voor alle troep die nu ergens die kleine kanaaltjes dichten..
maar dat weet ik natuurlijk n iet zeker.
-
van Dijck
- Geregistreerd lid
Ja ons vakantie scheepje, elk jaar een week of 5. vroeger toen we nog jong naar Spanje aan de beach in bikini en zwembroek later op middelbare leeftijd lig je voor l#l daar dus met een campertje naar Oostenrijk de berg op en af hollen en toen dat niet meer ging i.v.m. de leeftijd maar een bootje.
Bevalt best.
Bevalt best.
-
ReinO
- Donateur (2x)

zit je ook niet meer met die pk-verslaving: leeftijd lost alles op.
Maar met zo n scheepsmotor is het wel minder goed te checken of die flush goed of slecht doet.
Maar met zo n scheepsmotor is het wel minder goed te checken of die flush goed of slecht doet.
-
van Dijck
- Geregistreerd lid
Hallo,
Koude start rookte stukken minder vanmorgen, motor loopt ook mooier rond. Toch de klepseals vervangen vandaag, twijfelde voor de flush tussen vastzittende/versleten olieschraap/zuigerveren en de klepseals. Onderliggende nokkenas dus met een holle bougie en een compressor de kleppen op druk en veren eraf en seals vervangen.
Goed resultaat en tevreden alleen nog wat grijze rook bij de koude start maar dat is normaal bij deze oude beestjes.

Koude start rookte stukken minder vanmorgen, motor loopt ook mooier rond. Toch de klepseals vervangen vandaag, twijfelde voor de flush tussen vastzittende/versleten olieschraap/zuigerveren en de klepseals. Onderliggende nokkenas dus met een holle bougie en een compressor de kleppen op druk en veren eraf en seals vervangen.
Goed resultaat en tevreden alleen nog wat grijze rook bij de koude start maar dat is normaal bij deze oude beestjes.

-
ReinO
- Donateur (2x)

ik vond dat nogal een klusje maar zoals jij het beschrijft was het gepiept tussen de koffie en het warme eten.... .
En een flush en nieuwe seals, dat schiet lekker op: welk tooltje gebruikte je voor de klepveren?
En een flush en nieuwe seals, dat schiet lekker op: welk tooltje gebruikte je voor de klepveren?
-
van Dijck
- Geregistreerd lid
Hallo,
Universele klepveertang van Midlock met een haak en een luchtadapter ook van midlock die in de verstuiver past. Er zijn er ook die in de gloeispiralen passen maar die haal ik liever niet los als het niet nodig is. Geleend van een mede booteigenaar in de haven. Via Google zijn ze vast wel te vinden.
Universele klepveertang van Midlock met een haak en een luchtadapter ook van midlock die in de verstuiver past. Er zijn er ook die in de gloeispiralen passen maar die haal ik liever niet los als het niet nodig is. Geleend van een mede booteigenaar in de haven. Via Google zijn ze vast wel te vinden.