Vraag over een diode-schakeling

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Swedespeed
Geregistreerd lid

Vraag over een diode-schakeling

Bericht door Swedespeed » vr 13 dec, 2013 21:24

Hoi,

Ik kom er even niet uit met de installatie van het OEM Alarm in mijn bmw.
Het alarm vraagt om een deur signaal. De deurschakelaars zijn massageschakeld. De boordcomputer wil dat alle deuren een gescheiden signaal krijgen.

Nu komt er uit het alarmkastje 1 draad voor deurschakelaars. Hier moet ik 4 draden op aansluiten. Maar stel nou dat ik het rechter-achterportier open heb, wil ik niet dat er ook een signaal op de andere deuren komt te staan (boordcomputer weet dan niet meer welke deur er open is, krijg ik rare meldingen op het scherm, dat alle portieren open zijn.). Dus ik moet werken met diode's. De schakeling word dan als volgt:

Deur LA
__________________________0|_______________\
Deur LV \
__________________________0|__________________\
..........................................................................\__________Alarm ingang deursignaal
Deur RV /
__________________________0|_________________/
Deur RA /
__________________________0|______________/

Hoop dat jullie dit schemaatje begrijpen.

De vraag is nu:
Hoe moeten de diode's geschakeld worden? Met de sperstreep richting de alarmmodule, of de sperstreep richting de deurschakelaars? Ik kan me iets herinneren dat een diode andersom werkt in een massadraad.......

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Vraag over een diode-schakeling

Bericht door 72sonett3 » vr 13 dec, 2013 23:39

Dat ligt er aan... Gaat het alarm af bij een hoog niveau op de ingang of bij een laag niveau?
Een Saab heeft meerdere deurcontacten, die voor de binnenverlichting (schakelaars in de deurstijlen) zijn andere dan voor de 'slot open' signalering (blauw blokje in het slot).

Als het alarm inschakelt bij een 0 (nul) op de ingang, kun je de alarmdraad aansluiten op de massakant van een lampje van de binnenverlichting, dan heb je geen diodes nodig.

Als je het alarm aan wil sluiten op de 'slot open' reedschakelaars, moet je een 'logische OF' schakeling maken met diodes;
- laag; katodes (streepje) aan alarm, anode aan schakelaar,
- hoog; anodes aan alarm, katode aan schakelaar

Afbeelding

Swedespeed
Geregistreerd lid

Bericht door Swedespeed » ma 16 dec, 2013 12:46

ik kan de binnenverlichting niet gebruiken omdat deze computergestuurd is. De binnenverlichting gaat ook aan als het contact uit gaat, of als de auto van het slot word gehaald.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » ma 16 dec, 2013 13:01

de vraag is wat voor signaal het alarmkastje nodig heeft:

+12 = deuren dicht, 0V = deuren open

OF

0V = deuren dicht, +12V = deuren open

Swedespeed
Geregistreerd lid

Bericht door Swedespeed » ma 16 dec, 2013 13:06

Khep het reeds in orde zonder diodes. Met diodes tussen de draden werkte niet. Ik heb gewoon alle deuren aan elkaar geknupt.

Plaats reactie