Computer problemen :-(((((

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Marc
Lid van verdienste

Computer problemen :-(((((

Bericht door Marc » za 05 jun, 2004 2:48

Sinds middernacht is mijn laptop ermee opgehouden :cry: Vermits hier wel wat IT-ers zijn kan ik hier misschien wel meer informatie krijgen.

Probleem is dat ik hem niet meer kan opstarten, wat ik ook probeer, ik krijg steeds dat blauwe scherm dat me meld dat er een probleem is gevonden :evil: In mijn bios kan ik nog wel geraken. Opstarten via de CD-rom is ook onmogelijk

De technische informatie die er onderaan bijstaat is hetvolgende:

stop: 0x00000024 (0x001902FA, 0xF7C6E6F8, 0xF7C6E3F8, 0xF7745BEF)

Ntfs.sys - Address F7745BEF base at F76E1000, Datestamp 3d6de5c1

Heeft er iemand enig idee waarvoor die codes staan? Kan het zijn dat mijn harde schijf naar de haaien is? Zo ja, kan je bepaalde gegevens dan nog recupereren of is het allemaal verloren :cry: ?

Vorticity
Geregistreerd lid

Re: Computer problemen :-(((((

Bericht door Vorticity » za 05 jun, 2004 9:04

Je kan je hardeschijf eruit halen en bij een andere laptop erin stoppen om te kijken of ie het nog doet.`

Wat je ook kan doen is concact opnemen met:

http://www.flashbios.org/

Die kunnen er een nieuwe bios in stoppen als die het niet meer doet.

Succes!

PS: Probeer hier ook nog effe, hier zitten de hardcore-nerds:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/43

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 05 jun, 2004 9:14

Als je hardeschijf kapot was zou je hoogstwaarschijnlijk iets in de trant van 'bootdisk failure' te zien krijgen. Dit lijkt op een geheugenfout of misschien moederbordfout :?: Kan 't vanaf hier ook moeilijk beoordelen.

Weijers
Geregistreerd lid

Bericht door Weijers » za 05 jun, 2004 9:55

Het feit dat er naar de file ntfs.sys wordt verwezen duidt op een harddisk probleem. ntfs staat voor New Technology File Sysytem en is het bestandssysteem van XP, 2000, NT en sommige gewone windows versies dat voor het eerst onder WinNT werd g elanceerd.

Op afstand is niet te zien of je te maken hebt met een hardware probleem, danwel een softwarematig probleem, al wijst het meeste op hardware:
- niet meer opstarten van cd (controller geblokkeerd door hd/bios/controller zelf?)
- blauw scherm

De hexadecimale codes zijn verder niet interessant. Als de hd naar de haaien is kun je alleen nog via speciale bedrijven aan (gedeeltes van) de data komen (=duur). :-(

Sterkte....

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 05 jun, 2004 13:05

Ik heb ooit ongeveer hetzelfde probleem gehad denk ik, waarbij ikniet verder kwam dan het blauwe scherm + wat foutmeldingen.

Toen had m'n vader per ongeluk een ''driver'' verwijderd, waardoor heel de laptop opeens niet meer opstart of reageert.

Heb je geen vriend die er in thuis is?
mzzls,
Ruud

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 05 jun, 2004 14:44

Bedankt voor de gegeven reacties.

Misschien nog wat extra informatie. De computer werkte gisteren prima. Ik ben even eten gaan halen en toen ik terug kwam had ik er plots dat blauwe scherm opstaan :?

Nu is dat in het verleden nog eens voorgekomen dus probeerde ik hem opnieuw op te starten, maar helaas, verder dan het beginscherm van windows XP komt ie niet.

Wanneer ik de cd rom gebruik lijkt het op het eerste zicht te lukken, totdat ik de keuze krijg om XP te installeren of te herstellen. Welke optie ik ook kies, het resulteert weer in dat verdomde blauwe scherm :evil:

In de bios geraak ik nog wel, maar daar kan ik mijns inziens maar weinig aan veranderen om hem weer aan de praat te krijgen.

Ik zal de vraag eens stellen bij de hardcore nerds :wink:, wellicht moet ik me eerst registreren?

Is de harde schijf te verwisselen met om het even welke laptop? of moet het van hetzelfde merk zijn? Het besturingssysteem is inderdaad XP pro, dus ik zal er maar vanuit gaan dat ik m'n gegevens kwijt ben :cry:

Aangezien dit rotding nog geen 6 maanden oud is vermoed ik dat dit onder de garantie valt?

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » za 05 jun, 2004 21:40

Hangt er van af, in principe is de garantie op harddisks meestal een jaar, tenzij er 'iets' mee gebeurt is...
Aangezien het hier een laptop is die onder garantie valt (6 maanden oud) zou ik er niet zelf aan gaan kloten, maar naar de helpdesk bellen (om vervolgens afspraak te kunnen maken m.b.t. verzenden).
Welk merk laptop is het trouwens?

[edit] Ja je hdd is te vervangen door een gewoon 2,5" exemplaar, mits je een niet al te exotische laptop hebt.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 06 jun, 2004 0:42

De error code (0x00000024) die je geeft heeft te maken met een problemen is het ntfs (NT file system). Vaak is dit probleem op te lossen met het commando chkdsk /f, hiervoor moet je echter wel nog op kunnen starten, als je niet meer op kan starten is er de tweede optie, je kan nu windows opnieuw installeren op een andere partitie, vanuit de nieuwe installatie voor je chkdsk uit, hierna delete je de nieuwe installatie en herstel je in je boot.ini bestand het pad weer naar de originele windows locatie. Gezien het feit dat jij ook niet via de cd opnieuw kan opstarten (en dus installeren) kan je ervan uit gaan dat de hardeschijf fysiek kapot is. Het enige wat je nu kan doen is een adapter kopen waarmee je de 2,5" hardeschijf in aan een ide kabel in een gewone computer kan hangen, vervolgens stel je deze harde schijf in als slave hardeschijf. Op deze manier hoeft de hardeschijf niet de computer op te starten en is de kans heel groot dat je bij de data op de harde schijf kan komen, je kan de data nu veilig stellen. Hierna kan je de oorspronkelijke hardeschijf terug plaatsen en formateren, hierna kan je kijken of de schijf na het formateren weer te gebruiken is, anders moet je een nieuwe kopen. Gelukkig zijn deze niet zo heel duur meer.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 06 jun, 2004 4:04

Dat laatste klinkt leuk in de oren :D , ik zal maandag eens gaan horen wat er allemaal mogelijk is.

De laptop is een Dell dimension 8500 met een 60gig HD

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » zo 06 jun, 2004 11:08

Je kan proberen of hij nog wel in veilige modus wil op starten. Dit bereik je door, als windows begint op te starten, gelijk op F8 te drukken en dan komt hij in de veilige modus en kan je dan proberen je harde schijf te controleren met schijf defragmentatie analyze of een ander programma wat het zelfde doet.

Succes

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 06 jun, 2004 23:52

Helaas, met die andere opstartmogelijkheden (waaronder ook veilige modus) geraakt ie ook niet verder :cry:

Morgen eens langs de computerwinkel gaan.

Plaats reactie