Wat is hij waard?

1997-2010
Gebruikersavatar
jjager
Geregistreerd lid
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 05 okt, 2008 18:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Wat is hij waard?

Bericht door jjager » ma 11 mei, 2026 13:51

Goedendag,

Ik kreeg zondag een telefoontje van een 84 jaar oude ex-buurman die ik al zeker tien jaar niet heb gezien - hij is ook mijn oude baas.
Hij kocht in 2002 een splinternieuwe handgeschakelde 9-5 Aero estate in zilvergrijs met zwart leer en beloofde mij dat hij mij als eerste zou bellen als hij 'm ooit weg zou doen.
Dat moment is nu aangebroken omdat hij, helaas, problemen heeft met zijn gezondheid en al drie maanden niet meer autorijdt. Tot zover de intro.

De auto zelf heb ik al heel lang niet meer gezien. Ik verwacht niet dat hij in nieuwstaat is, maar hij heeft nog geen 2 ton gereden en de auto is stipt door de dealer onderhouden.
Ik snap dat het onmogelijk is om een exacte waarde te schatten, maar het was wel de vraag die hij aan mij stelde: wat brengt mijn auto nog op?
Er staan regelmatig Aero estates te koop zie ik, maar de prijzen lopen erg uiteen. Ik kan hem dus geen duidelijk antwoord geven.

De Saab staat in een ondergrondse garage op anderhalf uur rijden van waar ik woon, dus foto's heb ik nog niet. De eigenaar is te onthand om ze zelf te maken.
Daarom zal ik hier terugkomen als ik de auto heb gezien. Maar als iemand al iets wil roepen, doe dat vooral :wink:

Wordt vervolgd.

Joost
______________________________________
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)

+ Volvo V70 2.4 aut. (2003)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1521
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat is hij waard?

Bericht door collega » ma 11 mei, 2026 14:02

Ik ben wel benieuwd naar reacties.

In de eerste plaats natuurlijk: een 24 jaar oude auto van een niet meer bestaand merk: "wat de gek er voor geeft".
Maar voor aficionados is een mooie Aero Estate (automaat?) met minder dan 200K die voor eeuwig in de youngtimer bijtelling-regeling blijft best interessant, zeker als hij fully loaded is en alles het nog doet.

ergens tussen de 3 en 5K?
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 103k
900 cabrio 1992 3k

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)

totaal 1.648.000 km of 1.024.510 mijlen Saab

wolfje66
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 dec, 2016 15:05
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat is hij waard?

Bericht door wolfje66 » vr 15 mei, 2026 10:45

[emoji29]-[emoji29[emoji292]]

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16738
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Wat is hij waard?

Bericht door ReinO » vr 15 mei, 2026 11:03

'iets' meer info. Op basis van dit verhaal is het 400 euro.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 8837
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Steve-O » vr 15 mei, 2026 11:28

2002 Aero is 'haaiebek' toch?
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Saapie » vr 15 mei, 2026 11:42

Net niet, vanaf 2003 geloof ik
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 8837
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Steve-O » vr 15 mei, 2026 11:48

Maar na de zomer van 2002 kon je modeljaar 2003 kopen ... Dus we wachten op de foto's.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Saapie » vr 15 mei, 2026 11:51

Een aero onder de 2 ton is best zeldzaam. Ben erg nieuwsgierig
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16977
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Style&Co » vr 15 mei, 2026 12:07

Saapie schreef:
vr 15 mei, 2026 11:42
Net niet, vanaf 2003 geloof ik
modeljaar 2004 en 2005 waren de haaiebek jaren voor de 9-5 aero. Dus geleverd vanaf september 2003
live your dreams

Gebruikersavatar
jjager
Geregistreerd lid
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 05 okt, 2008 18:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Wat is hij waard?

Bericht door jjager » ma 18 mei, 2026 15:25

Hi,

Ik begrijp de vraag om meer info (en de nieuwsgierigheid :wink:).
Graag nog even geduld - het is in ieder geval een eerste serie 9-5.

Joost
______________________________________
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)

+ Volvo V70 2.4 aut. (2003)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6000
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Marius0404 » ma 18 mei, 2026 15:48

tsja, ik hoop dat de beste man met warme hand een Saab-liefhebber gelukkig wil maken

want van de opbrengst gaat ie niet vrolijk worden :)
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 8221
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Jungleman » ma 18 mei, 2026 17:37

Ik zit al enige tijd ‘on and off’ te kijken naar iets vervangends voor mijn Volvo.

(Inruil gaat niet, dat begrijp ik)

Je weet ‘t maar nooit :wink:
zakelijk:
VDLBerkhof Citea
Ebusco 3.0
MG ZS
privé:
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Engelse: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Caab: [2004 Saab 9-3 1.8T (215-ish PK) cabriolet]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i 170
(en nog 3 Honda 2-wielers)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat is hij waard?

Bericht door Saapie » ma 18 mei, 2026 17:38

jjager schreef:
ma 18 mei, 2026 15:25
Hi,

Ik begrijp de vraag om meer info (en de nieuwsgierigheid :wink:).
Graag nog even geduld - het is in ieder geval een eerste serie 9-5.

Joost
Tweede serie. Eerste serie was tot 2001
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
jjager
Geregistreerd lid
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 05 okt, 2008 18:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Wat is hij waard?

Bericht door jjager » ma 18 mei, 2026 20:46

Nou, ik weet weer iets meer: de auto is van 15 februari 2001. De APK loopt tot 3 november 2026.
De zoon van meneer gaat foto's maken, dat kan hij zelf niet meer. Wordt vervolgd!
______________________________________
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)

+ Volvo V70 2.4 aut. (2003)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)

Gebruikersavatar
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 624
Lid geworden op: za 05 nov, 2011 21:43
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat is hij waard?

Bericht door 9-3turbo205 » di 19 mei, 2026 12:23

ik volg, ben gek op oudere auto's van eerste eigenaar.

9-5 2.3T aut. B12 2007
9-5 NG 2.0T Vector aut.
9000 anniversary 2,3t aut.
9000 aero aut. 1994 de groene
900 t16 1991