Identificatie SAAB gereedschap

1997-2010
Plaats reactie
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Identificatie SAAB gereedschap

Bericht door Steve-O » zo 01 feb, 2026 0:07

Tja, de WIS en EPC zijn geweldige bronnen van informatie. Maar bij tijd en wijle kan ik me kapot ergen aan het verstoppen van feitelijk technische informatie. Zoals een nummer in plaats van olie-specifcatie in xxWyy, maar ook het ontbreken van de maat van een ring of dopsleutel.

Voor de oliesoorten zijn er gelukkig nog alternatieve wegen te bewandelen zoals bijvoorbeeld merk+type auto + motorisering invoeren op de site van Kroon Oil. De dop en ringsleutels kom je proefondervindelijk ook wel uit.

Veel oliefilterdoppen hebben een uitstulpsel waar gewoon een ringratelsleutel op past of een dopsleutel met ratel. Zo niet bij dit Z19DTH-blok. Daar dit gaat voor mij toch het stempel 'irritant' voorbij voor de doe het zelf service. Waarom niet gewoon de maat van niet-alledaags stuk gereedschap specificeren? Goed, je geeft je maar gewonnen en koopt een hele set met 14 (!!!) van die dingen in een koffertje en hoopt dat de andere maten ooit eens van pas komen. Want alleen een maat op de gok bestellen is vragen om de wet van Murphy. Maar dan heb je de zet in handen, en wat blijkt? GEENEEN die past. :-S+

Afbeelding

Wat ik inmiddels weet is dat het de volgende maten niet zijn:
  • - HC 73 - 14
    - HC 74/76 - 15
    - HC 75/77 - 15
    - HC 76 -14
    - HC 76 -30
    - HC 80 -15
    - HC 80/82 -15
WIe weet welke maat het wel is voor de oliefilterdop?

Bij voorbaat :bow:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Identificatie SAAB gereedschap

Bericht door Sa93Ve » zo 01 feb, 2026 18:48

Neem hier eens een kijkje want afhankelijk van de ruimte zit hier wel iets tussen: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... c1866.html#

Verder kan je proberen met een rubber huishoudhandschoen de dop los te draaien. Die zitten in de regel handvast.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Identificatie SAAB gereedschap

Bericht door Steve-O » zo 01 feb, 2026 22:58

Dank je voor de tips.

Ik heb de volgende opties:
1 - een oliefilterriem. Mijn favoriet voor de B2x5 voor (de)monteren. Voor in de motorruimte van de 9-5 met Z19DTH geen optie.
2 - een filtertang (voor vastzittende filters die vervangen gaan worden en dus mogen beschadigen. (Kon er daarmee net bij, maar kreeg het gevoel het kunststof van de kap te beschadigen, en weinig bewegingsvrijheid)
3 - een filterketting (daar heb ik vanwege de speling/flexibiliteit bij het aanzetten en de moeilijke toegangkeliijkeid ongeveer een half uur zitten prutsen) Met de pauzes tegen de kramp duurde het zelf nog wel iets langer.

Bij de volgende oliewissel moet dit niet weer zo'n drama worden. De dop ging heel erg stroef. Met name het eerste stuk los en het laatste stuk weer vast. En de ketting gleed af-en-toe door, dus telkens kijken of bij het aandraaien de spleet al dicht was en je dus doorgleed of niet en dan weer opnieuw de ketting oprollen zonder dat 'ie eraf zou glijden. Dat ging 1 op de 3 of 4 keer goed.

Wellicht is zo'n rubber huishoudhandschoen een optie als je iets beweging hebt gekregen bij het los draaien. Maar ik twijfel of ik voldoende kracht in mijn hand en pols heb. Voelt als heel wat Newtonmeters die je nodig hebt.

Ik zou eventueel nog kunnen gaan voor zo'n verstelbare met tandjes van AliExpress:
https://gv-vod-cdn.aliexpress-media.com ... 265-hd.mp4

Maar als iemand de werkelijke maat van die filterdop weet, hou ik me aanbevolen. Want dan weet je zeker dat je de plastic kap niet beschadigd, omdat 'ie lekker klem zit en de druk daar wordt uitgeoefend waar het hoort. Als die kap breekt of barst, is je oliefilterhuis lek en staat je SAAB zomaar een week stil.

Plaats reactie