Ashoes vervangen.

1997-2010
Plaats reactie
michelvenus
Geregistreerd lid

Ashoes vervangen.

Bericht door michelvenus » ma 22 dec, 2025 20:27

Hoe kun je het beste de binnenste ashoes aan de linkerkant vervangen bij een automaat? Bouwjaar 2002.
Ik heb de hele as verwijderd van de versnellingsbak, maar ik zie nergens een borgring om de as uit de tripod te krijgen of uit de homokineet.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ashoes vervangen.

Bericht door ReinO » ma 22 dec, 2025 21:05

er zit een borgring dik onder het vet. idd flink verborgen. (binnenin graaf ik uit het geheugen)

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 22 dec, 2025 21:10

[]

Is dat aan de kant van de homokineet?

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 23 dec, 2025 9:59

... gewoon de homokineet aan de wielzijde met een hamer er af tikken ... de borgring is een veerring en hoeft er niet af die heeft genoeg ruimte ...

John

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » di 23 dec, 2025 11:09

johnssons schreef:
di 23 dec, 2025 9:59
... gewoon de homokineet aan de wielzijde met een hamer er af tikken ... de borgring is een veerring en hoeft er niet af die heeft genoeg ruimte ...

John
Dankjewel! Had al wel zoiets op Wis online gevonden. Hoe zit het dan aan de binnenkant bij de tripod? Daar staat iets van een rand, moet je die gewoon iets verbuigen?

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 23 dec, 2025 17:03

... wat bedoel met een soort rand ..

https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... rsal-joint

John

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » di 23 dec, 2025 22:30

johnssons schreef:
di 23 dec, 2025 17:03
... wat bedoel met een soort rand ..

https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... rsal-joint

John
Dat is de homokineet. Ik bedoel eigenlijk bij de tripod. Daar hebben ze het over een plate en een edge. De plate moet je bij het monteren weer terug buigen. Moet je dan bij het demonteren eerst wat verbuigen zodat de tripod eruit komt?
Afbeelding

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » wo 24 dec, 2025 12:27

... eerlijk gezegd weet ik niet welke plaat bedoeld wordt ... maar volgens WIS kan het ook zonder plaat gemonteerd te kunnen enz ... dus ... belangrijkste is natuurlijk dat de hoes niet ingesneden wordt ..

John

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 24 dec, 2025 13:57

toch maar een verende hoes met zo n balgje :)

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » wo 24 dec, 2025 21:45

johnssons schreef:
wo 24 dec, 2025 12:27
... eerlijk gezegd weet ik niet welke plaat bedoeld wordt ... maar volgens WIS kan het ook zonder plaat gemonteerd te kunnen enz ... dus ... belangrijkste is natuurlijk dat de hoes niet ingesneden wordt ..

John
Uiteindelijk de plaat (is gewoon blik) eraf getrokken omdat de nieuwe ashoes er met geen mogelijkheid erop paste. Heb de ring goed strak om de ashoes geklemd, hopelijk blijft die zo goed zitten. Kon hem vrij makkelijk van de bakklos afhalen. Die nieuwe ashoes is ook niet van rubber lijkt het wel,of het is heel hard rubber. Lijkt bijna meer op plastic.

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 25 dec, 2025 10:58

er zijn idd verschillende types op de markt. Ik raad je aan een stevige tie rap te gebruiken
dan heb je geen last van trillingen ook. Was er niet 1 bijgeleverd?

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » do 25 dec, 2025 11:06

ReinO schreef:
do 25 dec, 2025 10:58
er zijn idd verschillende types op de markt. Ik raad je aan een stevige tie rap te gebruiken
dan heb je geen last van trillingen ook. Was er niet 1 bijgeleverd?
M'n vriend had alles bij Skandix besteld en daar zit dan alles wel bij. Kleine en grote klemring,vet en nog een borgring en veerring. Borgring zit bij de tripod en de veerring aan beide uiteinden van de as.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 25 dec, 2025 12:00

michelvenus schreef:
wo 24 dec, 2025 21:45
Uiteindelijk de plaat (is gewoon blik) eraf getrokken omdat de nieuwe ashoes er met geen mogelijkheid erop paste. Heb de ring goed strak om de ashoes geklemd, hopelijk blijft die zo goed zitten. Kon hem vrij makkelijk van de bakklos afhalen. Die nieuwe ashoes is ook niet van rubber lijkt het wel,of het is heel hard rubber. Lijkt bijna meer op plastic.

Afbeelding
Dat is thermoplastisch elastomeer, ook wel TPE genoemd. Is duurzamer en sterker dan traditioneel rubber.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » do 25 dec, 2025 12:14

Sa93Ve schreef:
do 25 dec, 2025 12:00
Dat is thermoplastisch elastomeer, ook wel TPE genoemd. Is duurzamer en sterker dan traditioneel rubber.
Ok. Weer wat geleerd. Bedankt voor de informatie.

Plaats reactie