Onze wegen scheiden, rijdend of niet

1997-2010
hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Onze wegen scheiden, rijdend of niet

Bericht door hjvdkolk » ma 22 dec, 2025 18:11

Goedemiddag. Onze Saab 9-5 2.3t Aero sedan MY03 (benzine/lpg) start niet meer. Dat gebeurde eind september wel vaker bij het starten van de auto wanneer deze warm was. Enkele minuten wachten bood soelaas. Toen is de auto ook bij de garage geweest en is de krukaspositiesensor (CPS) vervangen en is het gasklephuis gereinigd. DI-cassette en bougies zijn vrij nieuw. Na de reparatie startte de auto als vanouds.

Maar sinds kort was het probleem terug en nu start de auto helemaal niet meer. De ANWB is er bij geweest en heeft bijna twee uur lopen zoeken. De motor start wel bij het inspuiten van startpilote maar stopt daarna natuurlijk. Er komt brandstof uit de injectorrail (druk niet gecontroleerd). De naald van de toerenteller beweegt iets tijdens het starten. Zekeringen voor de injectie zijn gecontroleerd. Maar toch wil hij niet starten.

Omdat de auto ons de afgelopen jaren al een paar keer in de steek heeft gelaten - ook tijdens de vakantie - hadden we al besloten dat de wagen niet meeging op de volgende grote reis. Daarom hebben we vorige week besloten om in ieder geval een andere auto te kopen. Een Mazda 6 sportbreak uit '14 in (jaja) Soul Red Crystal, want een wagon past op dit moment wat beter bij onze levensfase, en ik heb mijn geld op de 'Japanse betrouwbaarheid' gezet. Fingers crossed.

Ik wil eigenlijk van mijn Saab af, maar wil nog even kijken of we rijdend afscheid kunnen nemen. Zien jullie nog mogelijkheden die ik niet heb onderzocht?

Mijn buurman informeerde onlangs wat ik ervoor wilde hebben. Zijn collega op een school voor praktijkonderwijs kon de wagen misschien gebruiken als sleutelobject, maar ik heb geen idee wat ik er dan voor zou moeten vragen (niet rijdend). Op zich lijkt met dat wel een mooie bestemming. De wagen is rijk aangekleed en technisch valt er genoeg aan te versleutelen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Onze wegen scheiden, rijdend of niet

Bericht door reiernumans » ma 22 dec, 2025 18:47

Klinkt alsof de brandstofpomp kapot is

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 22 dec, 2025 19:14

Mogelijk is de krukaspositiesensor vervangen door een niet-orgineel imitatie-exemplaar. Je moet een orginele Bosch-sensor installeren. Een namaak kan aanvankelijk werken maar onvoorspelbaar falen.
Visuele controle is hiervoor noodzakelijk door demonteren sensor om verwisseling uit te sluiten.

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » ma 22 dec, 2025 20:09

Ik was niet helemaal volledig in mijn op. De brandstofpomp is vervangen, evenals de cps door een Bosch-exemplaar.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 22 dec, 2025 20:18

Ik zou de hoofdstekker op het schutbord even loshalen en schoonmaken. De pinnetjes daarvan corroderen vaak, met allerlei spookverschijnselen tot gevolg.

Ook de moeite van het checken waard: de massakabel op het huisje van de thermostaat. Als dat niet helemaal lekker contact maakt kan ie ook raar gaan doen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 22 dec, 2025 20:23

Als hij wel even aanslag op externe brandstof, werkt het motor management dus gewoon. En is je cps ok. En de ontsteking ook. En is de boel mechanisch ook nog gezond. Dan kan het alleen een brandstof probleem zijn. De pomp kan stuk zijn, of de leidingen in de tank zijn los gekomen. Nieuw betekent vandaag de dag helaas ook niet alles meer qua betrouwbaarheid. Hoor je de pomp wel lopen nog? Luister met een stethoscoop of de injectoren tikken bij het starten. Zo ja, brandstof druk meten. Of probeer eens geforceerd op lpg te starten, bij sommige merken installaties zijn daar trucjes voor. Wat ligt erin?

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » ma 22 dec, 2025 20:53

4 maanden na montage van een nieuwe brandstofpomp bij mijn 9-5 was deze alweer defect...
Kan dus alsnog aan de pomp liggen.

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » ma 22 dec, 2025 21:06

Bedankt voor de tips. Ik zal de brandstofpomp nog eens controleren.
9000-95 schreef:
ma 22 dec, 2025 20:23
Als hij wel even aanslag op externe brandstof, werkt het motor management dus gewoon. En is je cps ok. En de ontsteking ook. En is de boel mechanisch ook nog gezond. Dan kan het alleen een brandstof probleem zijn. De pomp kan stuk zijn, of de leidingen in de tank zijn los gekomen. Nieuw betekent vandaag de dag helaas ook niet alles meer qua betrouwbaarheid. Hoor je de pomp wel lopen nog? Luister met een stethoscoop of de injectoren tikken bij het starten. Zo ja, brandstof druk meten. Of probeer eens geforceerd op lpg te starten, bij sommige merken installaties zijn daar trucjes voor. Wat ligt erin?
Er ligt een Prins VSI (met zo'n ronde drukschakelaar) in de auto. Weet jij hoe je die geforceerd op lpg start?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 22 dec, 2025 21:15

Voor wat het waard is: mijn 9-3 (Benzine/LPG) had ook startproblemen bij warme motor. Na veel dingen vervangen te hebben bleek het uiteindelijk de benzinedrukregelaar te zijn. Twee jaar geleden dachten we aan vervangen, maar we rijden nog steeds met de glimlach. :D

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 22 dec, 2025 22:30

hjvdkolk schreef:
ma 22 dec, 2025 21:06
Er ligt een Prins VSI (met zo'n ronde drukschakelaar) in de auto. Weet jij hoe je die geforceerd op lpg start?
Met prins vsi1 kon het, maar ronde schakelaar is vsi2, daarvan weet ik niet of het nog kan. Ik betwijfel het eerlijk gezegd, de meeste achterdeurtjes hebben ze wel dichtgezet bij de 2. Zou je even aan je inbouwer moeten vragen. Bij de 1 was het ook een wat riskante onderneming omdat de software corrupt kon raken als je het niet precies goed deed.

Als je wel brandstof druk hebt, maar de benzine injectoren niet worden aangestuurd kan het nog erin zitten dat de elektronica die de uitschakeling van de benzine injectoren verzorgt defect is. Bij vsi2 is dat helaas geen apart onderbreek kastje meer, maar zit dat in je lpg ecu geïntegreerd.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 22 dec, 2025 23:43

Is de brandstofdruk niet gewoon met tech 2 af te lezen?

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » di 23 dec, 2025 21:28

KeesB schreef:
ma 22 dec, 2025 20:53
4 maanden na montage van een nieuwe brandstofpomp bij mijn 9-5 was deze alweer defect...
Kan dus alsnog aan de pomp liggen.
Het is de pomp ;-|+

Ik had de oude pomp nog liggen. Die verdacht ik destijds samen met het filter van het slechte starten. We hebben deze zojuist even teruggeplaatst en hij startte direct. Nou is één van de tabs/clips (die van de aanvoer) afgebroken, dus de hoekaansluiting blijft niet meer op z'n plek. Maar met een andere pomp zou het toch moeten lukken, lijkt me.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 23 dec, 2025 21:37

Voor die afgebroken clips is een origineel beugeltje te krijgen, oa hier:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD12806113

Is natuurlijk ook simpel zelf te maken.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 23 dec, 2025 22:06

Hmm ik was van plan de 18 jaar (en 282 dkm) oude pomp uit mijn 9-5 preventief te vervangen, maar door deze berichten slaat de twijfel toe :roll:

Waren dit originele vervangende brandstofpompen @hjvdkolk en @KeesB?

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » di 23 dec, 2025 22:28

Oosthoek schreef:
di 23 dec, 2025 22:06
Hmm ik was van plan de 18 jaar (en 282 dkm) oude pomp uit mijn 9-5 preventief te vervangen, maar door deze berichten slaat de twijfel toe :roll:

Waren dit originele vervangende brandstofpompen @hjvdkolk en @KeesB?
Aftermarket. Ik heb de onderdelenzaak maar even gemaild met de vraag wat ik met deze pomp aan moet.

Ik verving mijn pomp trouwens ook omdat het brandstofniveau niet goed werd weergegeven.

Plaats reactie