Dagwaarde Saab 9-5 Aero wagon uit 1999 / 300k km.

1997-2010
Plaats reactie
Psdb
Geregistreerd lid

Dagwaarde Saab 9-5 Aero wagon uit 1999 / 300k km.

Bericht door Psdb » di 04 nov, 2025 12:01

Context:
Vorige week heeft een stomdronken kerel mijn BEIDE saabs aangereden of tegen aan gegleden met zijn scooter terwijl ze netjes geparkeerd stonden tegenover elkaar. Meneer is meegenomen door de politie omdat hij maximaal gedronken had id blaastest en geen rijbewijs had meegenomen en ook omdat hij knock-out op de straat in de nacht is gevonden door een persoon die 112 heeft gebeld.

Schade:

Auto 1: Saab 9-3 Cabrio uit 2000 300k km heeft krassen op 1 paneel, bumper lak schade en de regenhoes die erover heen lag is uitgescheurd.

Denk dat hij tegen auto1 is aangereden en vervolgens is uitgegleden en zn scooter tegen mijn 2de saab is gegleden

auto2: Saab 9-5 Aero Wagon uit 1999 300k km heeft een scheurtje in de buitenspiegelkap + wat krassen + op drie panelen schade qua lak weg gechipt en deukje.

Ben nu bezig dit op te lossen met zijn verzekering maar ik denk als alles wordt getaxeerd qua schadepost dat het iig misschien de dagwaarde van mijn Saab 9-5 Aero overtreft en dan cash wordt uitbetaald.

Vraag:
1. Weet iemand waar je de dagwaarde kan berekenen voor oude saabs? ANWB etc gaan maar tot 18 jaar oude auto's. Marktplaats laat zien dat Saab 9-5's rond de 6k tot 10k verkocht willen worden die ongv dezelfde spec's hebben als die van mij. Maar dat zijn opbelazen verkoopprijzen.

2. Wat kost het om een paneel te laten spuiten om die krassen / lakflakes te laten repareren?

Hier wat foto's van de schade over de twee auto's.

Auto1: Saab Aero cabrio
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auto2: Saab 9-5 Aero Wagon

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is het kleine deukje naast wat zwarte strepen die wel al bestaande schade was op het bumber gedeelte.
Afbeelding
Hier zie je de schuifstrepen op de grond over de gehele lengte van mijn Saab9-5.
Afbeelding

John
Geregistreerd lid

Re: Dagwaarde Saab 9-5 Aero wagon uit 1999 / 300k km.

Bericht door John » di 04 nov, 2025 15:21

1) Mbt dagwaardebepaling zit ik aan zelfde te denken als jij beschrijft (marktplaats, gaspedaal e.d.). Kan inderdaad een hoge waarde uitkomen, maar is dat niet je belang?
2) Wat ik op foto's zo zie, lijkt (deels) uitdeuken/bewerken zonder spuiten wellicht te kunnen. Onlangs hebben wij een gevalletje "doorrijden zonder briefje" zo laten herstellen bij Marcel Roeterd in Twello (heb ik verder geen belang bij). https://x.com/roeterdrestyle

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » di 04 nov, 2025 15:49

John schreef:
di 04 nov, 2025 15:21
1) Mbt dagwaardebepaling zit ik aan zelfde te denken als jij beschrijft (marktplaats, gaspedaal e.d.). Kan inderdaad een hoge waarde uitkomen, maar is dat niet je belang?
2) Wat ik op foto's zo zie, lijkt (deels) uitdeuken/bewerken zonder spuiten wellicht te kunnen. Onlangs hebben wij een gevalletje "doorrijden zonder briefje" zo laten herstellen bij Marcel Roeterd in Twello (heb ik verder geen belang bij). https://x.com/roeterdrestyle
1. Ja dat is waar, maar dit is simpel weerlegt door de verzekering dat het hier gaat om verkoopprijzen. Dus de waarheid zal ergens in het midden liggen? Maar ik weet niet goed de juridische basis van prijzen op marktplaats en gaspedaal voor dit soort zaken. Ik heb al wat MP prijzen te pakken voor dezelfde soort auto. Ga nu ook even kijken op gaspedaal. Bedankt!

2. De hersteller via de verzekering zal wel met een oplossing komen als ze besluiten om te herstellen en niet uit te betalen. Twello ligt voor mij iets te ver. Bedankt voor de tip.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » di 04 nov, 2025 17:22

Waarom ga je niet naar een autoschade herstel bedrijf, vraag daar een offerte op voor de (lak)schade, die dien je in bij de tegenpartij. Dat spiegelkapje kan je ergens tweedehands wel krijgen en kan je laten spuiten in de gewenste kleur als je wil.

Ik heb twee keer schade gehad door iemand die niet goed uitkeek. Schades van 1200 en 2500 Euro. Mijn 9-3 had meer dan 3 ton gereden. De dagwaarde is afhankelijk van kilometerstand, staat van de auto, maar ook van hoe goed een auto is onderhouden en of er recent nog grote reparaties gedaan zijn. Ik zou me niet te druk maken dat de schade de dagwaarde overtreft. In jouw geval zou ik een schaderapport laten opmaken en dit bij de verzekeraar van de tegenpartij indienen.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » di 04 nov, 2025 20:38

kan ik ook alvast doen, alleen de tegenpartij gaat zeggen dat het bij hun partner moet. Dus dat wacht ik eerst af en als daar niks uitkomt dan kan ik altijd een 2de opinie aanvragen.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 04 nov, 2025 22:15

Een offerte laten opmaken kost toch niets? Het is je eigen verzekeraar die bepaald waar je het moet laten herstellen. Niet de veroorzaker van de schade. De verzekeraars regelen dat onderling verder.
Zorg dat je staat van onderhoud paraat hebt al dan niet met facturen. Total loss zal je auto wel niet zijn met deze schade.
Eigen ervaring. Door de staat van onderhoud toch veel meer dan dagwaarde gekregen. Deze was wel total loss
Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 05 nov, 2025 12:39

Psdb schreef:
di 04 nov, 2025 20:38
kan ik ook alvast doen, alleen de tegenpartij gaat zeggen dat het bij hun partner moet. Dus dat wacht ik eerst af en als daar niks uitkomt dan kan ik altijd een 2de opinie aanvragen.
Jouw tegenpartij heeft hier niets over te zeggen. Jouw verzekeraar heeft een aantal aangesloten schade herstellers en daar kan je heen gaan.

@busy
Een offerte maken kost een uurtje. Laat je de schade repareren dan wordt de offerte verrekend. Laat je het bedrag uitkeren door de tegenpartij dan betaal je de offerte. Zo is het in mijn geval gegaan.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 07 nov, 2025 15:27

Afbeelding

2600 euro aan schade als eerste inschatting. Bij het wegrijden van de cabrio zat de spiegel niet goed, denk door de botsing, en roteerde niet meer op de horizontale as. Dus dat komt er ook nog bij. Denk dat 1 van de palletjes in de spiegel kapot is gesprongen vd rotatiemotor.

Nu is het afwachten of zijn verzekering hiermee akkoord gaat. Heeft iemand hier ervaring mee, wat te doen nu? Afwachten of moet ik me nog ergens zorgen over maken, iets wat ik zeker geregeld moet hebben, of hoeveel ik moet/kan "dealen" met de tegenpartij. Waat moet ik absoluut niet mee akkoord gaan?

alvast dank.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 07 nov, 2025 16:27

De tegenpartij is gewoon aansprakelijk. Dus het is niet een kwestie van akkoord gaan. Je dient gewoon een vergoeding te ontvangen. Ik zou ook even je rechtsbijstand inschakelen; de dagwaarde gaat alleen op bij je eigen verzekering. Tegenpartij dient gewoon de schade te vergoeden.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 07 nov, 2025 17:14

we zijn wa+ zonder rechtsbijstand. Na deze ervaring nemen wij idd All risk of kopen los rechtsbijstand bij onze verzekering.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 07 nov, 2025 18:46

Er Kan hooguit een expert komen als de schade een bepaald bedrag overschrijdt Dan maakt die een rapport op. DeZe info van schade inschatting kan je helpen

All-risk maakt voor deze schade niet uit. De tegenpartij is aansprakelijk.

Rustig afwachten waar verzekeraar mee komt Je kunt je eigen verzekeraar wel de info geven die je hebt.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 07 nov, 2025 19:16

Met wat je hebt kan je naar de tegenpartij. Vanaf daar even afwachten op een akkoord en dan de auto laten repareren.

Als je lid bent van een vakbond kan je ook daar in veel gevallen juridisch advies krijgen, of als je verdere vragen hebt kunnen ze je ook daarbij helpen. All risk zou ik ook niet doen.

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » vr 07 nov, 2025 19:29

Saapie schreef:
vr 07 nov, 2025 16:27
De tegenpartij is gewoon aansprakelijk. Dus het is niet een kwestie van akkoord gaan. Je dient gewoon een vergoeding te ontvangen. Ik zou ook even je rechtsbijstand inschakelen; de dagwaarde gaat alleen op bij je eigen verzekering. Tegenpartij dient gewoon de schade te vergoeden.
Mee eens. Jouw schade is wat je kwijt bent om terug te krijgen in de staat vlak voor de gebeurtenis. Dus ofwel door reparatie, ofwel door vervanging.
Enne, duur door hoge verkoopprijzen, tja, dan repareren.
Ik heb destijds van een serietje vergelijkbare modellen de gemiddelde prijs genomen, waarbij de hoogste en laagste niet meetelden. Succes!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 07 nov, 2025 19:44

Behalve via de autoverzekering kan je ook een civiele procedure beginnen, zeker als er sprake is van vernieling door dronkenschap. Mensen die zo onverantwoordelijk omgaan met andermans spullen - die daar meestal hard voor hebben gewerkt - moeten gewoon aangepakt worden.

Plaats reactie