Rook uit de uitlaat bij stilstaan
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Rook uit de uitlaat bij stilstaan
Goedemiddag,
Na een tijd te hebben gezocht op het forum, ben ik helaas niets vergelijkbaars tegengekomen.
Ik zit met het volgende: Mijn Saab 9-5 2.0t sedan rookt wanneer die stilstaat. Niet overdreven, maar ik schaam mij er wel voor.
Edit: witte rook, genoeg om in je spiegels te kunnen zien en te realiseren dat er iets niet goed zit.
Eerst dacht ik: Turbo kapot! Maar wanneer ik gas geef, ontstaat er geen rook, sterker nog de auto stopt met roken.
Na een beetje een beetje puzzelen ben ik erachter dat de uitlaat alleen rookt wanneer ik stilsta in een versnelling. Met andere woorden wanneer ik druk op de remmen heb, zodra ik weer ga rijden een komt er een klein "wolkje" uit de uitlaat en stopt het roken. Wanneer de auto in neutraal aanstaat, komt er geen rook uit de uitlaat.
Heeft iemand een oplossing of iets waar ik aan moet denken?
Grt
Edit 2: spelfouten
Na een tijd te hebben gezocht op het forum, ben ik helaas niets vergelijkbaars tegengekomen.
Ik zit met het volgende: Mijn Saab 9-5 2.0t sedan rookt wanneer die stilstaat. Niet overdreven, maar ik schaam mij er wel voor.
Edit: witte rook, genoeg om in je spiegels te kunnen zien en te realiseren dat er iets niet goed zit.
Eerst dacht ik: Turbo kapot! Maar wanneer ik gas geef, ontstaat er geen rook, sterker nog de auto stopt met roken.
Na een beetje een beetje puzzelen ben ik erachter dat de uitlaat alleen rookt wanneer ik stilsta in een versnelling. Met andere woorden wanneer ik druk op de remmen heb, zodra ik weer ga rijden een komt er een klein "wolkje" uit de uitlaat en stopt het roken. Wanneer de auto in neutraal aanstaat, komt er geen rook uit de uitlaat.
Heeft iemand een oplossing of iets waar ik aan moet denken?
Grt
Edit 2: spelfouten
-
Oosthoek
- Donateur

Re: Rook uit de uitlaat bij stilstaan
Welke kleur heeft de rook? En hoe heftig is het? Zie je de rook in je achteruitkijkspiegel?
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Ik ben helaas kleurenblind, maar ik zou zeggen wit/grijzig. Een constante rook alleen als in stil sta in versnelling. Genoeg om duidelijk in je zijspiegels te zien en te denken: heey dit is niet normaal.
Zodra ik ga rijden poef, lijkt de uitlaat weer leeg te zijn en 0,0 rook.
Zodra ik ga rijden poef, lijkt de uitlaat weer leeg te zijn en 0,0 rook.
-
busy
- Donateur (4x)

Check je olievulpijp eens op ‘mayonaise’ Lijkt op vocht namelijk
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Net gecheckt, geen mayo.
Waar vocht normaal vrij snel verdampt, blijft deze rook 'hangen'
Waar vocht normaal vrij snel verdampt, blijft deze rook 'hangen'
-
9000-95
- Donateur

Gewoon condens lijkt mij. Zou me geen zorgen maken als je verder geen problemen hebt, zoals koelvloeistof of olie verbruik. Stationair zit er weinig restwarmte in de uitlaatgassen, waardoor het vocht condenseert in de relatief koele uitlaat. Zodra je gas geeft gaat de temperatuur omhoog en stopt dit.
Zit er LPG in toevallig? Dan is dit effect nog veel uitgesprokener omdat de uitlaatgassen met LPG meer water bevatten.
Zit er LPG in toevallig? Dan is dit effect nog veel uitgesprokener omdat de uitlaatgassen met LPG meer water bevatten.
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties.
Geen problemen met olie of koelvloeistofverbruik.
Het is geen LPG auto.
De reden dat het mij opviel was omdat het alleen tevoorschijn komt wanneer ik stil sta in versnelling. Stationair in P> geen rook muv beetje condens, stationair in D> overdreven opvallende rook. Iets wat niet eerder niet gebeurde.
Het is geen LPG auto.
De reden dat het mij opviel was omdat het alleen tevoorschijn komt wanneer ik stil sta in versnelling. Stationair in P> geen rook muv beetje condens, stationair in D> overdreven opvallende rook. Iets wat niet eerder niet gebeurde.
-
9000-95
- Donateur

Dit verschijnsel hangt heel sterk af van de luchtvochtigheid en de temperatuur buiten, dauwpunt etc. Kijk het even aan zou ik zeggen, kan goed morgen over zijn.
-
LarsJanse
- Donateur

In “P” met de rem vast moet de motor iets meer brandstof inspuiten dan wanneer hij in “N” staat, misschien dat dat het verschil maakt qua rook/condens?nevetsvk schreef: ↑ma 24 feb, 2025 17:41Dank voor de reacties.
Het is geen LPG auto.
Maakt het nog verschil of de motor koud of warm is?
Misschien een idee om iemand anders op de bestuurdersstoel te laten zitten dat je zelf achter de auto kunt luisteren en ruiken of er iets aparts is in de rook?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Met dit weer doen ze er ook vreselijk lang over om op een goede temp te komen, icm
een slakkengang ja dan hier ook condens.
een slakkengang ja dan hier ook condens.
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Helaas geen verschil tussen warme en koude motor. Voor condens is deze rook te dik.
Of het nou stadskruipen of een peagepoortje na 3.5 uur 130kmh is... Stilstaand remmen in 'D' > rook uit de uitlaat.
Of het nou stadskruipen of een peagepoortje na 3.5 uur 130kmh is... Stilstaand remmen in 'D' > rook uit de uitlaat.
-
busy
- Donateur (4x)

Een van mijn saabs heeft hetzelfde. Witte rook bij stationair draaien in de D, N en P. Warme of koude motor maakt geen verschil. Het is gewoon condens. Als jezelf denkt dat het geen condens is, ga dan naar een garage of je koppakking lek is. De basis van witte rook is water. Olie geeft blauwe rook.
-
nevetsvk
- Geregistreerd lid
Dank voor het bericht. Ik ga ik iemand laten kijken die kleuren kan zien. Mocht het toch blauwe rook zijn, ga ik het laten beoordelen door een garage.
Kwam zelf net nog onderstaande tegen. Exact mijn symptomen.
Sounds like The same problem i have with my own 2000 9-3, heres what you do, disconnect the vacuum line from the brake power booster, then get something you can stick in there like a dipstick to check for oil (a small piece of multistrand wire works good). if you have oil in the booster your problem is the vacuum pumps one way valve has failed, and is allowing oil to enter the line between the pump, booster, and intake manifold. once the oil is in there, you come to a stop at a light, the vacuum from the engine at idle will pull in oil, once you start to accelerate, the oil is sucked into the cylinders once the turbo starts to boost. you will need to replace the vacuum pump. a pretty simple job with hand tools and if you have a vacuum leak it sounds like you may need the line that runs between the intake, booster, and pump. I bought my saab with the same symptoms already happening, and was told all it needed was a turbo, I replaced the turbo and WoW it does the exact same thing it did before. (I know I should have checked it out myself, but I trusted the experienced 25+ year tech who obviously was just guessing. it just goes to show you, if you want something done right do it yourself!). I looked on line for some dirrection to start my diagnosis and everyone seems to say either turbo or headgaskets. but my problem sounded exactly like all of your symptoms and it turned out to be the vacuum pump and it flooded the brake booster so I had to replace that too. hope this helps
Bron: https://www.saabcentral.com/threads/whi ... st.181163/
Kwam zelf net nog onderstaande tegen. Exact mijn symptomen.
Sounds like The same problem i have with my own 2000 9-3, heres what you do, disconnect the vacuum line from the brake power booster, then get something you can stick in there like a dipstick to check for oil (a small piece of multistrand wire works good). if you have oil in the booster your problem is the vacuum pumps one way valve has failed, and is allowing oil to enter the line between the pump, booster, and intake manifold. once the oil is in there, you come to a stop at a light, the vacuum from the engine at idle will pull in oil, once you start to accelerate, the oil is sucked into the cylinders once the turbo starts to boost. you will need to replace the vacuum pump. a pretty simple job with hand tools and if you have a vacuum leak it sounds like you may need the line that runs between the intake, booster, and pump. I bought my saab with the same symptoms already happening, and was told all it needed was a turbo, I replaced the turbo and WoW it does the exact same thing it did before. (I know I should have checked it out myself, but I trusted the experienced 25+ year tech who obviously was just guessing. it just goes to show you, if you want something done right do it yourself!). I looked on line for some dirrection to start my diagnosis and everyone seems to say either turbo or headgaskets. but my problem sounded exactly like all of your symptoms and it turned out to be the vacuum pump and it flooded the brake booster so I had to replace that too. hope this helps
Bron: https://www.saabcentral.com/threads/whi ... st.181163/
-
LarsJanse
- Donateur

Als het het beschreven rem/vacuüm probleem is, zou je dan niet ook de rook moeten hebben als de auto in “N” staat maar je toch wel de remmen intrapt? Weet niet of dat al geprobeerd is?
-
werli
- Donateur (2x)

heey
wat ik denk : een weinig olie doorlatende turbo ,zo miniem dat bij stationeer de auto rookt
maar bij hogere toerentallen deze minimale olie wegbrandt
dat kan je wel nazien in je inlaat traject,daar is dan wel olie te vinden
ik denk eerder dat je dicht bij een kapotte turbo zit, als het verhaal condens volgens jou niet op gaat
verbrande olie kan je ruiken, je hoeft daar maar even je neus in de uitlaat rook te steken : gezond is het niet een diagnose kan je er zo wel met maken
mvg werner
wat ik denk : een weinig olie doorlatende turbo ,zo miniem dat bij stationeer de auto rookt
maar bij hogere toerentallen deze minimale olie wegbrandt
dat kan je wel nazien in je inlaat traject,daar is dan wel olie te vinden
ik denk eerder dat je dicht bij een kapotte turbo zit, als het verhaal condens volgens jou niet op gaat
verbrande olie kan je ruiken, je hoeft daar maar even je neus in de uitlaat rook te steken : gezond is het niet een diagnose kan je er zo wel met maken
mvg werner