Accu laad niet op / regelaar vervangen.

1997-2010
Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Accu laad niet op / regelaar vervangen.

Bericht door Basdriver » wo 12 feb, 2025 5:08

Gisteren op weg naar huis ging m’n accu lampje branden en bij thuiskomst was meten als snel het antwoord - geen laadstroom. Vandaag ga ik de garage bellen maar vrees dat het even duurt voor ze tijd hebben. Nou zit de dynamo op nog al een rot plek als ik het zo van boven af bekijk, maar hoe is evt de bereikbaarheid van onderaf? Als ik alleen de regelaar zou vervangen (om mee te beginnen), is dat dan een beetje te doen? Of moet alsnog de hele dynamo er af? Als ik het zelf zou doen dan moet het op oprij bokken aangezien ik geen brug meer ter beschikking heb. Het valt me ook op dat bij Winparts de prijzen van regelaars en dynamo’s nog al uiteen lopen, is er nog advies voor merk of type? Gaat om een 2001 9-5 2.3t (YS3E).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Accu laad niet op / regelaar vervangen.

Bericht door ReinO » wo 12 feb, 2025 7:10

toch eerst even de roestige plekken checken en het schroefje / waaiertje.
De dynamo zelf kan altijd nog.

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » wo 12 feb, 2025 7:31

ReinO schreef:
wo 12 feb, 2025 7:10
toch eerst even de roestige plekken checken en het schroefje / waaiertje.
De dynamo zelf kan altijd nog.
Bedankt. Maar blijft de vraag nog of dat een beetje bereikbaar is? Van bovenaf ziet het er niet naar uit dat je er makkelijk bij kan?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 12 feb, 2025 8:16

Het is een tijd geleden dat ik aan een 9-5 heb gesleuteld, maar de dynamo is toch bereikbaar via de wielkast? Net zo als bij de 9000? En dus de spanningsregelaar kan je ook zo vervangen toch?

https://m.youtube.com/watch?v=eB9QIcyLQX0

Maar stap 1 lijkt mij idd massa even controleren. Leg desnoods een extra massa aan vanaf de accu pool.

Dynamo vervangen is goed zelf te doen trouwens, ook voor de minder ervaren sleutelaar.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 12 feb, 2025 9:14

via de wielkast idd maar ik vind het toch wel ff prutswerk en ja theoretisch kan
je de dynamo laten zitten. Ik had het ooit eens willen proberen.
Bij dat schroefje wil via de onderkant wel. Weet je gelijk of ie niet
los zit.

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » wo 12 feb, 2025 9:16

Thanks! Ga vanavond filmpje even kijken en dan zaterdag is goed kijken of ik er bij kan.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 12 feb, 2025 9:52

heey
ik heb desnoods nog een gebruikte liggen

mvg werner

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 12 feb, 2025 19:09

Voor het wisselen van onderdelen van de dynamo van een 9-5 met B2x5-blok, kun je het beste van onderaf "aanvallen".

Ik zou de auto dan op een stel solide (oprij)bokken zetten, als je het op de oprit wilt doen. Maar als je ergens een uurtje op een brug kunt huren, zou ik dat adviseren. Dan kun je ontspannener werken en beter je armen en handen manouvreren, hetgeen de klus een stuk makkelijker maakt.

ALs de km-stand vna je 9-5 de 250.000 heeft gepasseerd of in die richting gaat, raad ik je aan om de dynamo in zijn geheel te demonteren en een complete revisie uit te (laten) voeren.
D.w.z. vervangen van lagers, sleepcontactjes en de spanningsregelaar. Vraag hulp bij het uitpersen van de lagers, als je daar zelf geen routine in hebt, zodat je niet de behuizing breekt.

Alternatief een goede gebruikte zoals Werli aanbiedt installeren, of toch een nieuwe bestellen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 12 feb, 2025 21:36

idd hou een goede bij de hand, want dan heb je alles klaar en blijkt het lager versleten... .

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » za 15 feb, 2025 17:27

Bedankt voor de reacties. Vandaag onder de auto gekropen om te kijken en te meten. Helaas bleek m’n bumper met spoiler te laag voor de bokken dus kon alleen maar een klein beetje extra ruimte maken. Niets raars gespot, alles zit vast, lijkt echt niets uit de dynamo te komen. Alles is wel wat nattig met (denk ik) olie, maar heb geen noemenswaardige olie verbruik of verlies, dus denk niet dat dat iets erg zorgwekkends is. Ondanks zeer bruikbare filmpje toch maar besloten om er niet zelf aan te beginnen. Volgende week maar proberen om een afspraak te maken bij m’n garage, denk dat ik maar gelijk nieuwe dynamo laat monteren ook als het niet zeker is (ze zijn niet idioot duur dus nieuwe lijkt me makkelijkste oplossing). Nog tips voor dingen die ik evt gelijk mee kan laten vervangen, in het kader van “als het er toch af moet”?

Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 15 feb, 2025 18:28

Multiriem, ombuigrol, looprol op het distributiedeksel (als jouwe die heeft) en spanner (als je niet weet hoe oud het spul is) en evt krukaskeerring en oliepomp o-ring.

Nattigheid in de hoek van de dynamo komt vaak vanaf het klepdeksel of de koppakking op de hoek waar distributiedeksel/onderblok/kop bij elkaar komen, maar de krukaskeerring en vooral oliepomp o-ring gaan ook nog vaak lek.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 15 feb, 2025 20:23

of de opvatting: als het niet kapot is, niet vervangen. Ik vind dat je anders bezig kan blijven.
Voor de dynamo hoeft alleen de wielkast los , en wiel er af. multiriem los
en ff priegelen.
De rest wat Reier aangeeft kan altijd nog, bewaar die oude dynamo:
een paar staafjes en een lager: 9 euro :)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 15 feb, 2025 21:22

Ja, eerst spanningsregelaar vervangen. En kijken of het opgelost is. Rest kan altijd nog

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 16 feb, 2025 23:48

Ik doe de dynamo van een 9-5 altijd bovenlangs. Via de wielkast lijkt me echt gepruts gezien dat redelijk solide ijzer is. De onderste bout gaat wel via de wielkast. De rest echt niet.
Onderlangs moet in mijn herinnering de uitlaat los om de dynamo langs de katalysator te krijgen.
De bovenste spanrol en de spanner moeten er sowieso af. Anders kom je niet bij de bovenste bevestigingsbout van de dynamo.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 feb, 2025 9:27

die bovenste gaat net met een imbus stukje: even lossen en dan de rest met de hand.
Een sleutel past er idd niet tussen. Maar blijkbaar leiden er meer wegen naar Rome!

Plaats reactie