9-5 Aero Estate vragen

1997-2010
Plaats reactie
pveelen
Geregistreerd lid

9-5 Aero Estate vragen

Bericht door pveelen » wo 06 nov, 2024 21:19

Beste mensen,

Vandaag een heel mooie Aero Estate gekocht uit 1999, echter zijn er nog wat puntjes op de i te zetten waar ik jullie hulp bij kan gebruiken:

- Tellerbakverlichting doet het na 140 km/u niet meer. Alsof de Night Panel deels is blijven hangen haha. Bekend probleem?
- Stoelverwarming werkt, maar blijft enigszins lauwwarm. Doet het niet helemaal goed?
- Lampjes van de knoppen stoelverwarming en -ventilatie zijn stuk. Zitten die in de knopjes zelf?
- De Estate ligt achter flink laag. Volgens mij zijn de achterveren doorgezakt zoals bij mijn 2.0 9-5 Sedan ook het geval was. Klopt dat? Of heeft dat bij een Aero Estate met andere dingen te maken? zie foto...

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden :)

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9-5 Aero Estate

Bericht door klaasj » wo 06 nov, 2024 21:42

Tellerbak is dus 1 lampje stuk. Dat zelfde geld in de schakelaars.

pveelen
Geregistreerd lid

Re: 9-5 Aero Estate

Bericht door pveelen » wo 06 nov, 2024 22:10

Dank!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-5 Aero Estate vragen

Bericht door ReinO » wo 06 nov, 2024 23:19

de veren lijken oud en ingezakt: rondom fris spul doet wonderen.
Maar goed alles afhankelijk van je eigen voorkeur wat het straks wordt: dit gaat beladen volgens mij niet goed.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 07 nov, 2024 11:43

Achterveren en shocks laten het eerder afweten dan voor. Maar als achter gaat, is het zoals ReinO ook schrijft een reden om ook het vervangen van de veren en shocks voor te overwegen.

Als dat financieel niet uitkomt, begin dan met achter en spaar door voor de voorzijde binnen afzienbare tijd.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 10 nov, 2024 19:32

pveelen schreef:
wo 06 nov, 2024 21:19
- Tellerbakverlichting doet het na 140 km/u niet meer. Alsof de Night Panel deels is blijven hangen haha. Bekend probleem?
Ja, zijn gewoon gloeilampjes dus die gaan weleens kapot. Ik zou ze gelijk allemaal in de teller vervangen, want je moet de dashboard frontplaat demonteren om erbij te kunnen.
pveelen schreef:
- Stoelverwarming werkt, maar blijft enigszins lauwwarm. Doet het niet helemaal goed?
De knop gaat nog weleens kapot, hoewel ze dan meestal loeiheet blijven en niet uit gaan, wellicht is zoiets hier aan de hand. Anders wordt het doormeten. Op standje drie hoort een 9-5 stoel erg warm te worden. Is niet heel lang comfortabel voor de meeste mensen zo warm
pveelen schreef:
- Lampjes van de knoppen stoelverwarming en -ventilatie zijn stuk. Zitten die in de knopjes zelf?
Yes, twee per knopje als ik me niet vergis
pveelen schreef:
- De Estate ligt achter flink laag. Volgens mij zijn de achterveren doorgezakt zoals bij mijn 2.0 9-5 Sedan ook het geval was. Klopt dat? Of heeft dat bij een Aero Estate met andere dingen te maken? zie foto...
Vaak veren die het doorhangen veroorzaken, en schokdempers die ook fors versleten zijn. Ik zou je aanraden dat samen aan te pakken en de langsarmrubbers ook goed te bekijken en evt preventief te vervangen (voor PU). Die rubbers zorgen namelijk vaak voor ongelijkmatige bandenslijtage en een 'lossig' voelende kont van de auto.

Afhankelijk van de kilometerstand en staat van de rest van het onderstel ga je met aanpak van de achterkant voelen dat de voorkant ook versleten is.. Bereid je daar mentaal vast op voor. ;-)

Plaats reactie