Saab 9-5 Estate 2.0 2005
-
Emsteaux
- Geregistreerd lid
Saab 9-5 Estate 2.0 2005
Hi allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en ben benieuwd of ik hier met wat vraagjes terecht kan. Ik sta op het punt om een Saab 9-5 estate 2.0T uit 2005 aan te schaffen. Er staat iets meer dan 2 ton op de teller. Er is weinig roest schade aan de buitenkant en er zijn geen vlekken aan de binnenkant, ziet er top uit. Over het technische gedeelte heb ik geen verstand. Het onderhoudsboekje is structureel ingevuld, alle vervangingen met nota's zijn beschikbaar. Waar moet ik op letten? De auto kost zo'n 2,5K, dat lijkt me ruim aan de lage kant. Hopelijk kunnen jullie me helpen/verzekeren dat dit mogelijk een goede koop is.
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier op dit forum en ben benieuwd of ik hier met wat vraagjes terecht kan. Ik sta op het punt om een Saab 9-5 estate 2.0T uit 2005 aan te schaffen. Er staat iets meer dan 2 ton op de teller. Er is weinig roest schade aan de buitenkant en er zijn geen vlekken aan de binnenkant, ziet er top uit. Over het technische gedeelte heb ik geen verstand. Het onderhoudsboekje is structureel ingevuld, alle vervangingen met nota's zijn beschikbaar. Waar moet ik op letten? De auto kost zo'n 2,5K, dat lijkt me ruim aan de lage kant. Hopelijk kunnen jullie me helpen/verzekeren dat dit mogelijk een goede koop is.
Alvast bedankt!
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9-5 Estate 2.0 2005
In aanvulling op bovenstaand advies: zet de auto op een brug. Er kan zoveel mis zijn (of juist niet) aan de onderzijde. Ikzelf maak me over de technische kant zelf wat minder druk omdat er ontzettend veel aanbod is van gebruikte en nieuwe onderdelen. Maar roetsschade kan echt in de papieren lopen en ik weet dat verkopers er niet blij mee zullen zijn maar eigenlijk is het altijd zinvol om de plastic binnenkuip even los te maken en er achter te gluren.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Voor 2500 euro is klagen over roest wel typisch “des Saab-rijders”.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Nou, er zit wel een verschil tussen een beetje roest en heel veel. Bij heel veel roest is 2,5k nog te duur.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Nou inderdaad bij sommige 9-5 is oud ijzer prijs meer meer op zijn plaats. 
-
Emsteaux
- Geregistreerd lid
Danku zeer voor de tip!Gårdarket schreef: ↑do 06 jul, 2023 12:12Heb je het topic "aankooptips 9-5" al doorgespit?
viewtopic.php?f=8&t=154277
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Heb maar één Saab 9-5 gevonden die voldoet aan jouw beschrijving. Lijkt me een nette Saab 9-5 voor die prijs:

Bron: https://www.autowereld.nl/saab/9-5-esta ... tails.html

Bron: https://www.autowereld.nl/saab/9-5-esta ... tails.html
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Misschien een hele, hele simpele tip, eentje die je vanavond nog vanuit je luie stoel kunt doen: op Autoweek.nl kun je het kentekenrapport uitdraaien. Tuurlijk, er zijn nog honderd sites waar je dat kunt doen, maar bij Autoweek heb je voor 3,95 een overzicht waarbij je ook alle APK reparatie- en adviespunten van de hele levensduur ziet.
Zie je daarin bij de meest recente APK(‘S) het adviespunt AC3 (roest), dan is dat een veeg teken. Want een dorpel mag best ver weggeroest zijn, voordat het afkeur is. Maar of je een auto dan wil kopen, is een tweede.
Wees je ervan bewust dat zo’n rapport niet alles zegt natuurlijk. Maar het kan je voor een paar euro een eerste indicatie geven.
Mijn Saab, in december jl. gekocht, had aan de buitenkant 0,0 zichtbare roest. Maar op viewtopic.php?t=183760 kun je zien wat er onder het plastic zat. Nou maakt dat voor mij niet heel veel uit omdat m’n schoonvader kan lassen en spuiten. Maar als je die kennis en kunde niet om je heen hebt.. wordt het een dure hobby.
Heel lang verhaal, maar: begin dus alvast eens met de APK-historie. En laat het hier even weten, want wij zijn altijd benieuwd:) succes!
Zie je daarin bij de meest recente APK(‘S) het adviespunt AC3 (roest), dan is dat een veeg teken. Want een dorpel mag best ver weggeroest zijn, voordat het afkeur is. Maar of je een auto dan wil kopen, is een tweede.
Wees je ervan bewust dat zo’n rapport niet alles zegt natuurlijk. Maar het kan je voor een paar euro een eerste indicatie geven.
Mijn Saab, in december jl. gekocht, had aan de buitenkant 0,0 zichtbare roest. Maar op viewtopic.php?t=183760 kun je zien wat er onder het plastic zat. Nou maakt dat voor mij niet heel veel uit omdat m’n schoonvader kan lassen en spuiten. Maar als je die kennis en kunde niet om je heen hebt.. wordt het een dure hobby.
Heel lang verhaal, maar: begin dus alvast eens met de APK-historie. En laat het hier even weten, want wij zijn altijd benieuwd:) succes!