Binnenkort hoop ik eindelijk aan de slag te kunnen om de voorkant aan te pakken met de volgende zaken:
1. Wiellagers vervangen
2. Schokbrekers/dempers vervangen (staan al gloednieuw in elkaar gezet te wachten op montage).
3. Remupgrade naar 314mm inclusief grotere stofkappen en houders van 9-3 voor remslang bij schokbreker.
Op zich weet ik de volgorde van alle afzonderlijke klussen en die zouden ook prima moeten lukken (heikel punt blijft natuurlijk remslang van remleiding loskrijgen en of de 9-3 remslang goed gaat passen). Maar zijn er nog zaken waar ik op moet letten nu ik alles ga doen? Mijn idee van volgorde is:
1. Instructie van wiellager vervangen uit WIS volgen.
2. Remklauw gelijk helemaal loshalen ook van slang (remolie opvangen uiteraard)
3. Als fusee los moet voor wiellager dan meteen ook schokbreker loshalen.
4. Wiellager e.d. zit dan helemaal los volgens mij en kan aan de kant.
5. Dan remleiding/slang uitdaging aangaan
Opbouw:
1. Remslang aan remleiding monteren
2. Schokbreker boven vastzetten
3. Wiellager en stofkap monteren
4. Schokbreker en fusee verder vastzetten
5. Bracket en remklauwen monteren, remslang aan klauw
6. Ontluchten (nadat beide kanten zijn gedaan)
Ben benieuwd of dit de juiste volgorde is/er nog tips zijn.
Volgorde ophanging/remmen voor vervangen
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Volgorde ophanging/remmen voor vervangen
ad Demontage 3.
Als je deze

uit deze

wilt gaan verwijderen i.p.v. het gehele fuseehuis met wiellager en al te vervangen, dan zou ik de fuseekogel zelf ook demonteren. Je gaat namelijk nogal wat kracht en geduld nodig hebben om die twee delen te scheiden. Zou jammer zijn als bij dat gevecht de fuseekogel in het gedrang komt. EN het staat me bij dat 'ie sowieso teveel in de weg zit.
Tip: Koop een doos Aluinpoeder bij een tuincentrum om het losweken van het aluminium fuseehuis en het staal van het oude wiellager mogelijk te maken. Als je dit een nacht in een geconcentreerde verhouding met water in teiltjes laat staan, hoef je het aluminium fuseehuis niet zo zwaar te belasten. En geloof me, zelfs dan moet er nog stevig geslagen of geperst. Zorg voor een goede gelijkmatige ondersteuning van het fuseehuis voordat je begint.
De reden van het vaak zo vast zitten is doordat beide metalen inelkaar corroderen. MY2001 en daarvoor hadden als uit staal, daar speelt dit niet bij. Gewone roestoplossers bevatten geen aluin maar citroenzuur of een ander zuur en doen niks voor het alumininumgedeelte. Ik heb dit als eens gepost, maar voor het geval je het niet las of bijstaat herhaal ik het maar.
Als je deze

uit deze

wilt gaan verwijderen i.p.v. het gehele fuseehuis met wiellager en al te vervangen, dan zou ik de fuseekogel zelf ook demonteren. Je gaat namelijk nogal wat kracht en geduld nodig hebben om die twee delen te scheiden. Zou jammer zijn als bij dat gevecht de fuseekogel in het gedrang komt. EN het staat me bij dat 'ie sowieso teveel in de weg zit.
Tip: Koop een doos Aluinpoeder bij een tuincentrum om het losweken van het aluminium fuseehuis en het staal van het oude wiellager mogelijk te maken. Als je dit een nacht in een geconcentreerde verhouding met water in teiltjes laat staan, hoef je het aluminium fuseehuis niet zo zwaar te belasten. En geloof me, zelfs dan moet er nog stevig geslagen of geperst. Zorg voor een goede gelijkmatige ondersteuning van het fuseehuis voordat je begint.
De reden van het vaak zo vast zitten is doordat beide metalen inelkaar corroderen. MY2001 en daarvoor hadden als uit staal, daar speelt dit niet bij. Gewone roestoplossers bevatten geen aluin maar citroenzuur of een ander zuur en doen niks voor het alumininumgedeelte. Ik heb dit als eens gepost, maar voor het geval je het niet las of bijstaat herhaal ik het maar.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dank! De tip neem ik zeker mee, stiekem hoop ik dat het zoals in het filmpje gaat, maar je zult altijd zien
https://www.youtube.com/watch?v=ooWrMnSc4vM
https://www.youtube.com/watch?v=ooWrMnSc4vM
-
johnssons
- Geregistreerd lid
.. zo simpel gaat het .. tip is wel de moer van de aandrijfas losdraaien als de wagen nog wat dichter bij de grond staat, met een slagsleutel zoals in het filmpje lukt het niet altijd .... met een (verlengd) krachtstuk en dop lukt het altijd ... met je volle gewicht op het krachtstuk staan enz ...
Bij vastzetten van de moer ook weer een krachtstuk met dop gebruiken, met een slagsleutel komt de moer niet goed vast ...
John
Bij vastzetten van de moer ook weer een krachtstuk met dop gebruiken, met een slagsleutel komt de moer niet goed vast ...
John
-
ReinO
- Donateur (2x)

en een momentsleutel voor het vastzetten.
Heb je een mobiele pers of moet ie er helemaal uit?
Heb je een mobiele pers of moet ie er helemaal uit?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Nog een plaatje bij mijn praatje. Dit is wat je bij een bloemen en plantenzaak of tuinwinkel zou kunnen kopen voor het losweken van gecorrodeerd aluminium en aluminiumcorrosieverbindingen met ander metaal.
https://www.directplant.nl/dcm-blauwmak ... aluin.html

https://www.directplant.nl/dcm-blauwmak ... aluin.html