Lambda sonde problemen

1997-2010
Plaats reactie
Karbunkle
Geregistreerd lid

Lambda sonde problemen

Bericht door Karbunkle » wo 23 feb, 2022 15:51

Bij mijn 9-5 2.3t (met Blacktop tuning) gaat op willekeurige momenten het motormanagement lampje branden en dan ook weer uit. Somes aan en weer uit in een week, maar er kan ook maanden tussen zitten dat lampje aan of weer uitgaat.

Wanneer lampje aan is, laat SID 2e regel Lambda meestal 0 zien of de waarde fladdert alle kanten op. Het is me opgevallen dat, voordat het lampje gaat branden, de auto schokkerig op gaspedaal kan reageren en de Lambda waarde op en neer gaat of vaak even op 0 blijft. Als dat gebeurt gaat het lampje pas branden als de auto is uitgezet en opnieuw gestart is (en tussen stoppen/starten kunnen zelfs dagen zitten). Net zo onvoorspelbaar herstelt het zich weer.

Er is al 2x een nieuwe Lamda-sonde ingezet, zonder resultaat, de auto is altijd in onderhoud bij Peter Mink, Breda, maar zij komen er ook niet achter (en de bobine-rail is ook gewisseld).

Ideeën iemand? Dank alvast!

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Lambda sonde problemen

Bericht door tanisha » wo 23 feb, 2022 17:55

Kijk eens naar de opbrengst van de brandstofpomp en of je injectoren nog netjes inspuiten.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 23 feb, 2022 19:45

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze de oorzaak van het probleem in Breda niet kunnen vinden. Ik heb weleens meegemaakt dat een defecte luchtmassameter voor een storing op de eerste lambdasonde zorgde. Daarnaast kan het ook een slechte massa zijn in de kabelboom, en zo zijn er nog wel meer mogelijke oorzaken. Als je toegang hebt tot WIS kun je een heel stappenplan volgen om diagnose te stellen op basis van de geregistreerde foutcode, als je die doorloopt kom je vanzelf op het probleem.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 23 feb, 2022 21:18

Rondje rijden met forummer EVO en je bent er achter wat het is.

Karbunkle
Geregistreerd lid

Bericht door Karbunkle » do 24 feb, 2022 14:23

Dank allen voor suggesties en feedback.

Brandstofpomp is gecheckt (is er helemaal uitgeweest, interireur meurde als een oordeel voor 'n paar dagen... ;-). Ik denk ook niet dat het dit is anders zou SID ook geen Lambda waarde 0 afgeven of zou de auto niet behoorlijk rijden, zelfs met lampje aan. Zelfde geldt voor injectoren.

Peter en Max hebben heul veul Saab kennis in huis en daarom zijn zij de enigen die aan de "Zaap" (zoals m'n kinderen zeggen) werken, maar hier hebben toch wat meer moeite mee om op te lossen. Wat hen natuurlijk niet helpt is dat de klacht net zo gemakkelijk verdwijnt als het opkomt.

Kortom, Het lijkt echt een Lambda sonde verbinding probleem, is ook nagelopen door Mink. Misschien weet iemand waar zwakke plekken in nde verbinding zouden kunnen zitten?

Groet,

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 24 feb, 2022 15:29

Forummer EVO = blacktoptuning, hij kan je ongetwijfeld verder helpen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 24 feb, 2022 18:31

Ik moet bekennen dat ik al een aantal keren een complete motor kabelboom vervangen heb van een 9-5.
Er zitten soms draadbreuken in waardoor er een valse massa op de lambda getrokken wordt door de ECU.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » do 24 feb, 2022 21:06

@tanisha: wat voor storingen zijn dan de aanleiding voor de zoektocht.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 24 feb, 2022 21:10

ik bedoel het serieus: zit het massakabeltje aan de versnellingsbak er lekker fris bij. Goede massa daar?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 24 feb, 2022 21:23

Karbunkle schreef:
do 24 feb, 2022 14:23
Misschien weet iemand waar zwakke plekken in nde verbinding zouden kunnen zitten?
Er zwerven wel wat forumtopics op het internet waar dit soort problematiek behandeld wordt. Er zitten een paar massa 'knooppunten' in de kabelboom die soms slecht lijken te worden en dit soort foutmeldingen kunnen veroorzaken, verder heb ik zoals ik eerder al schreef ook weleens moeten concluderen dat een slechte luchtmassameter voor lambda storing zorgde.

Wat ik in jouw situatie zou doen, als je er zelf werk van wil maken, is zorgen dat je een versie van WIS op een computer geïnstalleerd krijgt, en op basis van de foutmelding die je krijgt het diagnose stappenplan dat WIS daarbij suggereert doorlopen. Het zijn soms wat irritante testjes om te doen, en lijkt veel werk voor het uitsluiten van dingen, maar die diagnosehulp helpt met dit soort lastig te vinden problemen vaak goed om de oorzaak boven water te krijgen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 24 feb, 2022 21:43

Tubbe schreef:
do 24 feb, 2022 21:06
@tanisha: wat voor storingen zijn dan de aanleiding voor de zoektocht.
De eerste die ik tegen kwam wilde niet meer starten en gaf als symptomen klinkende relais en een knipperend dashboard.
Na zoeken kwam ik er achter dat er massa getrokken werd over de lambda's.

Plaats reactie