mijn Griffin estate

1997-2010
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

mijn Griffin estate

Bericht door op » ma 24 jun, 2019 23:44

Ik was al een tijdje aan het kijken, heb er drie proefgereden en de vierde meegenomen:
Afbeelding

Dit is na een middagje wassen en velgen poetsen en het monteren van nieuwe knipperlichten en oranje zijknipperlichten. Best netjes voor 335.000 km.
Toen ik hem meenam zag hij er niet uit...

Er zit een tot 2016 afgestempeld door dealer Scherpenisse afgestempeld serviceboekje bij. Daarna nog een stempel van een algemene garage die bij 320.000km de distributieriem heeft vervangen. Ik heb met die garage gebeld en helaas hebben ze de waterpomp toen niet meegenomen.

Het interieur is heel netjes de stoelventilatie en verwarming doet het en de ACC functioneert prima, maar wordt van de week bijgevuld.

De auto rijdt prima, maar er is genoeg te doen. Er zitten heel veel piepkleine steenslagpitjes op en een paar deukjes. Er heeft een trekhaak ondergezeten, maar die is weg. De boutgaten zitten er nog dus hopelijk kan ik er eentje vinden die past. Als iemand nog wat heeft liggen.....

Verder de gebruikelijke dingen bij een oude 9-5: SID2 met pixeluitval, rammeltjes in het onderstel, slapte in de subframebussen en/of de motorsteunen, olielekken, beetje roest in de achterste wielkast, maar verder geen grote mankementen.

Alles doet het, zelfs de sproeier van de achterruitenwisser en de koplampwissertjes. Apk tot mei 2020 is ook leuk. :D

En had ik al gezegd dat het geweldig rijdt? De V6 is heel stil en rustig en geeft een snauwerige grom als je gas geeft - dat duurt nooit lang want je zit zo op het wettelijk maximum (of de bodem van de tank )

Het is een zware auto, maar helemaal niet log of lomp. Een fantastische cruiser. Het rijdt gewoon als een echte SAAB. 8)

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: mijn Griffin estate

Bericht door web » ma 24 jun, 2019 23:52

Welkom bij de steelgrey estate club!

Tip: als je de foto iets hoger neemt, valt het niet zo op dat je nog geen sideskirts gevonden hebt :mrgreen:

(die heeft Werner misschien nog wel trouwens)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 24 jun, 2019 23:57

Afbeelding

zo bedoel je?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 25 jun, 2019 0:50

Mooie wagen!

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 25 jun, 2019 8:48

Van Harte!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 06 jul, 2019 0:13

Vorige week de airco laten servicen. Er zat minder dan twee derde van het koudemiddel in en dat kon je goed merken met het warme weer. Nu weer ijskoud! Er hangt een wat muffe lucht in de auto, dus ik denk dat het interieur luchtfilter aan vervanging toe is.

De bakolie stond wat te laag en nu schakelt hij weer een stuk beter.

Er is een CE melding voor de SAI gereset met de tech II. Die laat ik binnenkort uitprogrammeren in combinatie met een tune.
Op de tech II kwam verder nog een melding van de recirculatieklep in de ACC, en de PDC waarvan iets met de bedrading van de sensors aan de hand is. Naast deze drie dingen helemaal niets, geen misfires of andere zaken die vaak wel worden uitgelezen maar waar je niets van merkt.
de DI's en de ontsteking lijkt dus in orde. Het blokje loopt ook heel mooi.

Het blok èn de bak lekken olie, dat wordt prioriteit nr 1 :|

Bij het peilen van de olie van het blok valt me op dat bij draaiende motor en warme motor de olie tot over de max komt, de olie zit gewoon over het hele plastic dingetje aan het eind van de peilstok.
Kan het olie lek verklaard worden door te veel olie in het blok?

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 06 jul, 2019 9:11

Ga je de zaken zelf aanpakken of heb je daar een vaste garage voor?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 06 jul, 2019 15:01

Mijn vaste garage wordt vast weer heel blij met me 8)

Ik ben niet zo'n klusser. De knipperlichten heb ik wel zelf vervangen. Het is me al gauw te veel gedoe en ik moet het op straat doen. Als ik een garage of loods zou hebben, kan je wat meer doen.

Het is/wordt wel een daily en dan vind ik belangrijk dat het goed gebeurt. Het kost wel wat, maar ja het is nog altijd minder dan de afschrijving op een nieuwe auto :D

Laatst nog wel zelf een SAAB-aux geplaatst en vanmiddag ga ik een SID2 verwisselen.

96 en 900 kan je meer zelf doen
Bij zelf doen is zo'n klus altijd weer onvoorspelbaar, zie bijvoorbeeld viewtopic.php?f=8&t=164357, begint met vacuumslang, eindigt met olieafscheider :roll:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 06 jul, 2019 16:24

Maar wat is dan je overweging om deze 9-5 te kopen met relatief veel kilometers en kennelijk toch de nodige gebreken? Is het dan niet per saldo goedkoper om er een te kopen in betere staat, waar (praktisch) niets aan hoeft te gebeuren? Een goede 9-5, zeker een V6, hoeft niet duur te zijn, toch?

Ik wil je keuze niet naar beneden halen hoor, zo bedoel ik het niet. Maar het lijkt me dat je nog wat garagerekeningen tegemoet zult zien om de auto naar je zin te krijgen. Wat overigens prijzenswaardig is. 8)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 06 jul, 2019 20:10

Een goede 9-5 V6 Griffin met weinig kilometers is moeilijk te vinden. Zeker de estate. Bij goed onderhoud nette eerdere eigenaren merk je de hoge kilometerstand niet zo en de V6 is redelijk bomvrij.
Dit is m'n 6e 9-5, en ik gok erop dat de stage 0 binnen budget blijft.8) Dit is de eerste die echt lekker reed van de vier die ik proefgereden heb en de enige die geen trillingen in de aandrijflijn had. En ja, dat is belangrijk!

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » zo 07 jul, 2019 0:26

En ook aan een ogenschijnlijk goeie, waar je meestal meer voor neerlegt, kom je op den duur wel dingen tegen waardoor het elkaar niet eens zoveel meer ontloopt qua werk. Nieuwe auto's zijn het geen van alle meer.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 07 jul, 2019 23:06

@Ewout: ik schreef:
Verder de gebruikelijke dingen bij een oude 9-5: SID2 met pixeluitval, rammeltjes in het onderstel, slapte in de subframebussen en/of de motorsteunen, olielekken, beetje roest in de achterste wielkast, maar verder geen grote mankementen.

Dit is toch standaard? rammeltjes onderstel is stabilisatorbussen en die linkjes in de voorwielophanging, subframe bussen en ophangingsbussen zijn delen die bij elke 9-5 naar voren komen. De motorsteunen lijken alweer af te vallen, na het aanvullen van bakolie schakelt het weer zonder mankeren.

Ik heb mijn sedan in 2013 groot onderhanden genomen en die investering daar geniet ik nog dagelijks van. En die auto voelde met 245.000 toen (nu 375.000) eigenlijk niet beter dan deze nu.

@Web: helemaal eens. Als je zelf de kosten maakt, weet je in elk geval wat je hebt 8)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 07 jul, 2019 23:19

Welkom bij de V6 club. Geweldige auto’s. Eentje met minder km is in mijn ervaring niet zo moeilijk te vinden (ik kijk nog regelmatig online ook al heb ik al een hele mooie), maar de jouwe ziet er voor de kms ook niet verkeerd uit. En ja het blok kan best wat hebben bij juist onderhoud maar alles aan een auto slijt natuurlijk. Is de turbo al eens vervangen? Of zit er geen historie bij?

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » ma 08 jul, 2019 12:22

op schreef:
zo 07 jul, 2019 23:06
@Web: helemaal eens. Als je zelf de kosten maakt, weet je in elk geval wat je hebt 8)
Ja, dan heb je het nieuw, in plaats van "oud, maar nog niet kapot"

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 18 nov, 2019 22:01

Helaas waren een paar enthousiaste ritjes de nekslag voor het onderstel, er kwam ruimte op de rubbers en de dempers gingen zweven. De vorige eigenaar had waarschijnlijk de sportstand nooit gebruikt..... Ik ben een strak onderstel gewend, dus daar kan ik niet mee blijven rijden. Weer een dure klus erbij..... De auto stond een paar maanden in mijn garagebox en reed er weinig mee.
Na een optelsom van alles wat er gedaan moet worden heb ik afscheid genomen van de auto. Helaas.

De V6 beviel wel zo goed, dat er een opvolger komt 8)

Het wordt een 1999 Frost grey estate met 219.000 km op de teller. Foto's volgen.

Plaats reactie