Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Gekocht voor weinig met een kapotte turbo en verder niet zo veel:
MY04 9-5 2.0t Linear Estate
Met als optie waarschijnlijk alleen zwart leren bekleding. De rest (Clima, cruise control, AS1) is meen ik standaard. Slechts 465.000km op de klok.
Wel MY04, dus heeft een paar fijne updates, zoals zwart dashboard en de vernieuwde carterontluchting die kleivorming in het carter moet tegengaan.
En een minder fijne update, namelijk plastic koplampglazen. Verweerd, natuurlijk.
De bedoeling is vooral om het 9-5 rijden even uit te proberen. Ik heb me namelijk lange tijd verzet tegen de 9-5, wegens te groot, te zwaar, te gezapig...
Ik heb zelfs een paar keer een licht gekietelde Aero proefgereden, en vond zelfs dat maar saai. Ik miste de beleving die een kleinere snellere auto wél biedt.
Maar nu had ik na de crash van de Caab opeens snel een 'nieuwe' lpg auto nodig, en ik ga dit jaar verhuizen. Dus toen deze estate via-via voorbij kwam voor weinig, was het toch de aangewezen auto.
Kortom, dan komt je nieuwe aanwinst dus op een trailer - we schrijven februari.
MY04 9-5 2.0t Linear Estate
Met als optie waarschijnlijk alleen zwart leren bekleding. De rest (Clima, cruise control, AS1) is meen ik standaard. Slechts 465.000km op de klok.
Wel MY04, dus heeft een paar fijne updates, zoals zwart dashboard en de vernieuwde carterontluchting die kleivorming in het carter moet tegengaan.
En een minder fijne update, namelijk plastic koplampglazen. Verweerd, natuurlijk.
De bedoeling is vooral om het 9-5 rijden even uit te proberen. Ik heb me namelijk lange tijd verzet tegen de 9-5, wegens te groot, te zwaar, te gezapig...
Ik heb zelfs een paar keer een licht gekietelde Aero proefgereden, en vond zelfs dat maar saai. Ik miste de beleving die een kleinere snellere auto wél biedt.
Maar nu had ik na de crash van de Caab opeens snel een 'nieuwe' lpg auto nodig, en ik ga dit jaar verhuizen. Dus toen deze estate via-via voorbij kwam voor weinig, was het toch de aangewezen auto.
Kortom, dan komt je nieuwe aanwinst dus op een trailer - we schrijven februari.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Daarna heeft ie een maandje in de hoek gestaan terwijl ik op vakantie was, en daarna de cabrio gesloopt moest worden. Ik hoopte daar een werkende turbo uit te halen voor de 9-5, maar dat liep anders. Een lolbroek had de 't' al verwijderd van de kofferklep van de 'turboloze' 9-5, zodat daar nu alleen nog 2.0 staat. Dat laat ik maar even zo
Tijdens die sloopactie heeft ook een grote wielen-stoelendans plaatsgevonden.
* Alu8 Vikings van de 9-5 onder de Caab
* Alu26 van de gecrashte Caab op de 9-3 2.0T gezet.
* Alu45 van de 9-3 2.0T onder de 9-5.
Daar knapten ze allemaal wel wat van op eigenlijk. Behalve de Caab misschien, maarja...
En toen mocht het rookgordijn eindelijk de brug op.
Door de crash was het budget niet zo groot, maar Tanisha wist raad: Terwijl ik met wat hulp en aanwijzingen de ernstig overleden GT17 eruit haalde, stelde zij uit een krat gebruikte turbo-onderdelen een complete TD04-15T samen. En hij doet het ook nog! Na dat potje estafette-sleutelen reed ik eindelijk weer op gas!
Niet heel vlot moet ik zeggen, maar een bescheiden scheut Danoontje komt nog wel. 150pk op 1600 kilo is nou eenmaal niet veel. Wel klimt de 2.0 lekkerder in de toeren dan de 2.3 Aero's die ik eerder proefreed. Misschien ligt dat aan de kortere slag. Voelt net even wat levendiger aan.
Voor als de bomen weer wat hoger groeien heb ik de kerngezonde B204 uit de Caab apart gezet, naast een oliezuipend oud B235R blok. Daar kan wellicht ooit een leuke B204½R hybride uit voortkomen. Dan moeten er wel grotere LPG injectoren in, want zelfs een oude B205E haalt natuurlijk al met twee vingers in z'n neus het maximale uit witte Vialle injectoren.
200 kilometer goed gedrag heb ik afgelopen weekend maar eens beloond met een wasbeurtje.
Aan het design ligt het niet. Toch wel een heel erg fraaie auto met veel tijdloze Saab-details. En Alu45 staat hem niet verkeerd. De neus mag nog 1-2cm omlaag, maar dat zijn details voor later.
Tijdens die sloopactie heeft ook een grote wielen-stoelendans plaatsgevonden.
* Alu8 Vikings van de 9-5 onder de Caab
* Alu26 van de gecrashte Caab op de 9-3 2.0T gezet.
* Alu45 van de 9-3 2.0T onder de 9-5.
Daar knapten ze allemaal wel wat van op eigenlijk. Behalve de Caab misschien, maarja...
En toen mocht het rookgordijn eindelijk de brug op.
Door de crash was het budget niet zo groot, maar Tanisha wist raad: Terwijl ik met wat hulp en aanwijzingen de ernstig overleden GT17 eruit haalde, stelde zij uit een krat gebruikte turbo-onderdelen een complete TD04-15T samen. En hij doet het ook nog! Na dat potje estafette-sleutelen reed ik eindelijk weer op gas!
Niet heel vlot moet ik zeggen, maar een bescheiden scheut Danoontje komt nog wel. 150pk op 1600 kilo is nou eenmaal niet veel. Wel klimt de 2.0 lekkerder in de toeren dan de 2.3 Aero's die ik eerder proefreed. Misschien ligt dat aan de kortere slag. Voelt net even wat levendiger aan.
Voor als de bomen weer wat hoger groeien heb ik de kerngezonde B204 uit de Caab apart gezet, naast een oliezuipend oud B235R blok. Daar kan wellicht ooit een leuke B204½R hybride uit voortkomen. Dan moeten er wel grotere LPG injectoren in, want zelfs een oude B205E haalt natuurlijk al met twee vingers in z'n neus het maximale uit witte Vialle injectoren.
200 kilometer goed gedrag heb ik afgelopen weekend maar eens beloond met een wasbeurtje.
Aan het design ligt het niet. Toch wel een heel erg fraaie auto met veel tijdloze Saab-details. En Alu45 staat hem niet verkeerd. De neus mag nog 1-2cm omlaag, maar dat zijn details voor later.
Laatst gewijzigd door web op ma 08 apr, 2019 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
De 2 liter heeft ook gewoon balansassen hoor
Wel een mooie wagen
Wel een mooie wagen
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Oh... gecorrigeerd, thanks.
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Zeker een mooie! Jammer dat die lpg-nippels zo lelijk zijn en lelijk geplaatst worden.
Die brug-achterspoiler is een hebbedingetje voor zover ik het begrepen heb.
Die brug-achterspoiler is een hebbedingetje voor zover ik het begrepen heb.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3612
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Voor zover ik weet is dit een van de “voorgeschreven” plekken om de bajonetvuller te plaatsen. Een stomme plek want het is vol in het zicht, en je zaagt/boort in het plaatwerk met vaak roestvorming tot gevolg...en als je een keer de slang laat zitten aan de pomp heb je meteen schade. 40 cm lager en dan in de bumper vond ik wel een prima plek. En dan het liefste rechts
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Prima plek om LPG te vullen mits goed behandeld voor montage.
Bumper montage is altijd bukken en geeft te snel vuil in je gasinstallatie.
Bumper montage is altijd bukken en geeft te snel vuil in je gasinstallatie.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Na 16 jaar LPG tanken vind ik het wel best zo. Elke keer bij het tanken doen alsof je je zeepje hebt laten vallen is ook niet alles
Een sieraad is het misschien niet, maar hij zit daar netjes in een hoek, het breekt de lange overhang wat en het tankt een stuk comfortabeler.
Maar jullie mogen ervan vinden wat je wilt natuurlijk
Ondertussen gaf ie na koude start toch af en toe wat rare holle ratelgeluiden. Ja dan denk je... oh nee... de ketting!
Niet dus. Dikke centimeter speling op het bovenste rolletje van de multiriem! Dat-ie er uberhaupt nog opzat... die liep dus aan tegen het kettingdeksel, wat fijn als klankkast diende. Heel wonderlijk dat je hem normaal dus helemaal niet hoorde... alleen soms even na een koude start.
Na kort overleg maar een 'korte riem' (MY05-09) setje besteld. Blijkbaar heb ik het laatste bouwjaar met de centrale looprol op het deksel. Kan er weer eentje minder stuk, moet Saab zelf ook gedacht hebben. En het is een kreng om te vervangen.
Verder heeft een andere lokale forummer me even geholpen met uitlezen (ik noem geen naam anders staan jullie daar straks allemaal aan de deur ) ... dankjewel! Toch wel fijn zo'n forum. Er zijn wat airbag codes die allemaal met de rechter voorstoel te maken hebben, twee DI-cassette codes en eentje van het lekke vacuumslangetje (bypassklep) wat we bij de turbo-actie al vervangen hebben, dus die laatste zal wel niet terug komen. Een paar meter nieuwe siliconenslang is ook onderweg, om alle vacuum maar preventief te vervangen.
Een sieraad is het misschien niet, maar hij zit daar netjes in een hoek, het breekt de lange overhang wat en het tankt een stuk comfortabeler.
Maar jullie mogen ervan vinden wat je wilt natuurlijk
Ondertussen gaf ie na koude start toch af en toe wat rare holle ratelgeluiden. Ja dan denk je... oh nee... de ketting!
Niet dus. Dikke centimeter speling op het bovenste rolletje van de multiriem! Dat-ie er uberhaupt nog opzat... die liep dus aan tegen het kettingdeksel, wat fijn als klankkast diende. Heel wonderlijk dat je hem normaal dus helemaal niet hoorde... alleen soms even na een koude start.
Na kort overleg maar een 'korte riem' (MY05-09) setje besteld. Blijkbaar heb ik het laatste bouwjaar met de centrale looprol op het deksel. Kan er weer eentje minder stuk, moet Saab zelf ook gedacht hebben. En het is een kreng om te vervangen.
Verder heeft een andere lokale forummer me even geholpen met uitlezen (ik noem geen naam anders staan jullie daar straks allemaal aan de deur ) ... dankjewel! Toch wel fijn zo'n forum. Er zijn wat airbag codes die allemaal met de rechter voorstoel te maken hebben, twee DI-cassette codes en eentje van het lekke vacuumslangetje (bypassklep) wat we bij de turbo-actie al vervangen hebben, dus die laatste zal wel niet terug komen. Een paar meter nieuwe siliconenslang is ook onderweg, om alle vacuum maar preventief te vervangen.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Klussenlijst: (Update 15 april)
Stage 0
Allerlei computers uitgelezen, allerlei foutcodes gevonden Het meeste kwam niet terug na wissen, maar:
APK:
Stage 0
Allerlei computers uitgelezen, allerlei foutcodes gevonden Het meeste kwam niet terug na wissen, maar:
Motor: Twee DI-cassette codes.- Airbag: Side impact sensor rechtsvoor (?)
- Airbag: Gordelklikker rechts
APK:
Kentekenlampje rechts.Fitting teruggevonden, lampje erin, klaar.Gordel linksachter.Stuurkogel links.vv en uitgelijnd.
Bovenste motorsteunBleek niet kapotLooprol multiriem kapotSpanrol multiriem, riemPreventief vernieuwd (kort type MY05-09)Vacuum slangetjes verkruimeldvervangen door siliconen.Motorkap gasveren- DI-cassette foutcodes - cassette vervangen, lampje is uit, maar nog niet gereset.
- Airco condensor vermoedelijk lek
- Andere motorsteunen nakijken
Software biopower 205pkBougies BCPR7ES
Saabtuners dumpvalve, bypass valve, BOV of hoe je dat ding ook noemen wil.Overgezet uit de 9-3, die grotendeels terug naar origineel gaat.Grotere gastank; 54L -> 67L bruto
Laatst gewijzigd door web op di 16 apr, 2019 23:55, 4 keer totaal gewijzigd.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
DI-foutcodes worden nogal eens veroorzaakt door een of meer uitgedroogde vacuumslangen, slecht functionerende BOV of slecht functionerende terugslagventielen in een van de vele vacuumslangen. Het is aan te raden om eerste die slangen, de BOV en de ventielen na te lopen en waar nodig te vervangen in plaats van direct die dure DI als boosdoener aan te wijzen en klakkeloos te vervangen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Goed punt, maar het is geen misfire code (Dat zou van slangetjes kunnen komen) maar knock sensing (1312 en 1334), dus een puur elektrische fout. Ik denk daarom dat dat toch de cassette zelf moet zijn. Ik heb een goede gebruikte gekocht en het is sowieso goed om een reserve te hebben, dus we zien wel of dat het oplost.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Vandaag gewinkeld bij Werner in het verre zuiden.
Helaas de motorkap gasveren vergeten
- Motorsteun
- Schadevrije achterbumper (nuja, wat krassen) met PDC, al heb je dat eigenlijk amper nodig met een overzichtelijke estate.
- Sideskirts steelgrey
- Bumperlip steelgrey (Beschadigd, maar eens zien of ie nog gespoten moet worden of dat ik hem er zo opzet na wat poetsen)
- De gordel voor de APK
Helaas de motorkap gasveren vergeten
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4147
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Pracht wagen! Om lekker enthousiast van te worden!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15925
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Mooie wagen idd en wel een gokje om te kopen met een defecte turbo, maar dat pakte goed uit.
Ben je al gewend aan dat fijne 'reiskarakter' itt klein en snel?
Ben je al gewend aan dat fijne 'reiskarakter' itt klein en snel?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"
Als je de stage 0 voor elkaar hebt en er een tuning op zet, is dat leuk, maar als je dan ook het onderste vernieuwd met bussen en al, krijg je een zeer strak rijdend geheel dat véél kleiner aanvoelt. Een remmen upgrade hoort daar ook bij trouwens.
Door een versleten onderstel voelteen 9-5 al snel als een boot die veel ruimte nodig heeft op de weg.....
Door een versleten onderstel voelteen 9-5 al snel als een boot die veel ruimte nodig heeft op de weg.....
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog