Lamp control relais - zelf gerepareerd!

1997-2010
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Lamp control relais - zelf gerepareerd!

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 21:44

Ik ben een held !! ...vind ik zelf.

Het zogenaamde 'lamp control relais' (onderdeel 41 09 070), dat eigenlijk helemaal geen relais is, maar gewoon een printje voor de 'bewaking' van kapotte lampjes van dim- en grootlicht, was kaduuk. Het gaf de hele tijd een valse ping-pong op de SID als ik het grootlicht inschakelde - terwijl de lampjes weldegelijk ok waren. Er is al het nodige op het forum over geschreven, inclusief het doorsolderen van de contacten.

DONE! En ik heb daarmee dus wel iets van 130 euro mee bespaard (vandaag de dealert gebeld wat die dingen kosten ... echt ongelooflijk: 130 Euro).

Het is dus dit ding (het grootste blokje in dat relaiskastje onder de motorkap, positie linksboven):
Afbeelding

Opengewipt met twee kleine schroevendraaiers. Het stelt echt geen kont voor wat er in dat blokje zit. Dit dus:
Afbeelding

Als je héél goed kijkt, dan zie je een scheurtje in het soldeerblobje rechtsboven. Dit is de beste foto met het inzoomen, beter lukte niet:
Afbeelding

Een KLEINE soldeerbout (met scherpe punt) er tegen aan - even vloeien - en KLAAR!

Ik ben dus heel trots op mijzelf en dat wilde ik even met jullie delen. Misschien dat anderen hetzelfde probleem hebben: het is dus prima zelf te doen, mits je een mooie soldeerbout hebt (en een leesbril om het allemaal te zien, want het is wel ongelooflijk klein).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Lamp control relais - zelf gerepareerd!

Bericht door millerman » ma 31 okt, 2011 22:31

U-Poll schreef:Ik ben een held !! ...vind ik zelf.
Ik vind ook dat jij een held bent! Daarom lof voor jou!
Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 22:40

Met ham en kaas! Uit de oven.
Bedankt! Morgen ga ik met een cape om in de auto zitten.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 okt, 2011 22:42

Ook je onderbroek over je broek heentrekken :wow:

Ik zou overigens ook een topic openen in het Handleidingen forum, kunnen anderen veel baat van hebben. Geldt vast niet alleen voor dit relais!

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 31 okt, 2011 23:15

Waar zijn de superhelden van welleer?
SAABMAN met power-gele-onderbroek!
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 01 jul, 2014 19:38

U-Poll schreef:...Het zogenaamde 'lamp control relais' ... dat eigenlijk helemaal geen relais is, maar gewoon een printje voor de 'bewaking' van kapotte lampjes van dim- en grootlicht...
Om het verhaal compleet te maken heb ik zo een ding opengemaakt en ge´reverse engineered´...

Dit is het printplaatje,
componenten;
Afbeelding

PCB;
Afbeelding

schema;
Afbeelding

en de U479B datasheet.

Reparatie filmpje (van 9-5, maar 9-3 en NG900 is hetzelfde ding)

Ik ga maar eens zo een ding inbouwen in een 96...

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 01 jul, 2014 20:24

Even de soldeerbout er tegen houden was bij mij geen langdurige reparatie.
Ik heb na 2 maand het ding terug open gedaan en er wat extra soldeersel opgelegt over de scheur en sindsdien blijft het ok.
Maar mijn soldeerboutkunsten zijn niet bepaald iets om naar huis te schrijven dus mogelijk ook daardoor :lol:

Overigens controleer ook de andere contactpunten goed, bij mij waren er 2 contactpunten die een breuk vertoonden.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 02 jul, 2014 15:31

het schema;
Afbeelding

en de U479B datasheet.
Daar hebben we wat aan.

Q2 geen 547 (npn)?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 02 jul, 2014 19:29

Theun49 schreef:Q2 geen 547 (npn)?
Ja zou goed kunnen. Hij is nu in ieder geval voor een PNP niet goed getekend (e aan GND), zal wel een knip-en-plakfoutje zijn van Q1.
Ik heb het ding nu niet bij me, kan niet even kijken wat er op staat.
Maakt ook niet zo veel uit, tenzij je hem zelf wil nabouwen...

Q2 is bedoeld als een NPN met open collector, contact C2 gaat laag als een lamp niet werkt. De SID zal dat dan signaleren en een melding geven.
Overigens wordt er maar half gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de U479, die heeft 2 ingangen en 2 uitgangen (dus voor dim L, dim R, groot L en groot R), maar alle uitgangen worden samengevoegd en uiteindelijk krijg je maar één signaal dat er een lamp stuk is. In de latere 9-3 is dat mooier geregeld, daar krijg je per lamp een melding.

Er is ook zo een lamp control ding voor de 9000, maar die is heel anders, geeft ook een melding voor defect remlicht.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » wo 02 jul, 2014 19:48

72sonett3 schreef:
Theun49 schreef:Q2 geen 547 (npn)?
Ja zou goed kunnen. Hij is nu in ieder geval voor een PNP niet goed getekend (e aan GND), "".............
Met daarbij/daarnaast de diode D3 in doorlaatrichting vanaf GND :wow:

"
72sonett3 schreef:Maakt ook niet zo veel uit, tenzij je hem zelf wil nabouwen...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 02 jul, 2014 20:00

gunar schreef:... diode D3 in doorlaatrichting vanaf GND
Nee, die diode zit wel goed, maar waarom die daar zit weet ik niet...
Normaal schakel je een ´fly back´diode (in sperrichting) over een inductieve belasting als je die schakelt met zo een open collector, maar hier zit de diode over de transistor.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » wo 02 jul, 2014 20:25

"Normaal schakel je een ´fly back´diode (in sperrichting) over een inductieve belasting als je die schakelt met zo een open collector, maar hier zit de diode over de transistor. (72sonett3)

Beschermingsfunctie van die diode is me ook niet duidelijk. Tegen welke oplopende stroom daar geplaatst :?: Doorbranden lampen voorkomen :idea: :idea: :offtopic: :P ....D1 en D2 doen dat al (vermoedelijk).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 02 jul, 2014 21:23

D1 en D2 vormen een logische OF; zetten spanning op Q1 als het grootlicht aan is via contact 56a of het dimlicht vanaf 56b, zonder dat 56a spanning zet op 56b en andersom.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » wo 02 jul, 2014 21:41

Aha op die manier ! :idea: Kruislings geschakeld....ik stam nog uit het analoge tijdperk :oops: (in wezen is er weinig veranderd, qua grondplan)

(uit de - en mijn - grijze oudheid, gekluisterd aan de transistor :-S+ radio (geweldige ontvangst in Alpenland/Suisse :thumbdown: )
: Everly Brothers: http://www.youtube.com/watch?v=80l8HEZ5zFw" onclick="window.open(this.href);return false;)
...afhankelijk van de schakelaarstand inschakeling van dim/grootlicht en van de verklikkerlamp grootlicht (zichtbaar als oplichtend blauw lampje in het dashbord....wat weer voor tegenliggers prettig kan zijn, tenminste als het grootlicht gedoofd wordt).

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 03 jul, 2014 16:43

72Sonett3:
Maakt ook niet zo veel uit, tenzij je hem zelf wil nabouwen...
Niet nabouwen, maar mogelijk wel vervangen door smart powermos.
Inclusief relais en zekeringen.

En dat is makkelijker als al een stuk 'reverse engineering' is gedaan.

D3 is een gebruikelijke beveiligingsdiode voor bipolaire transistoren als ze aangesloten zijn op langere lijnen. Zoals Q2.

Plaats reactie