Op-1-na-oudste 9-5 estate van NL: snerpend geluid op vakantie
-
vel0city
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Op-1-na-oudste 9-5 estate van NL
Normaal gesproken is camber afstellen ook een hele bezigheid achter, met het hele lager loshalen en shimmen enzo. Dan zijn die afstelbare draagarmen nog zo gek nog niet.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Vandaag heb ik bij de 9-5 de gedeukte, gescheurde en gekraste achterbumper vervangen voor een netter exemplaar. Had ik natuurlijk veel eerder moeten doen, hij lag al twee jaar in de schuur te wachten op het moment dat ik er tijd en goesting voor had… 

M’n vrolijk spelende dochters waren natuurlijk nieuwsgierig, maar mama hield ze vakkundig op afstand:)

Ziet er gelijk een stuk netter uit, al zeg ik het zelf. Nu nog de achterklep, die eveneens al twee jaar klaar staat in de schuur. Maar das een klus waar ik echt tegenop zie:)

M’n vrolijk spelende dochters waren natuurlijk nieuwsgierig, maar mama hield ze vakkundig op afstand:)

Ziet er gelijk een stuk netter uit, al zeg ik het zelf. Nu nog de achterklep, die eveneens al twee jaar klaar staat in de schuur. Maar das een klus waar ik echt tegenop zie:)

'81 900 Turbo T8 Black - ‘99 9-5 Estate 2.0T Midnightblue 250PK - ‘78 Opel Kadett 1.2s Jamaicagelb
-
RuudLang
- Geregistreerd lid
Wat een prachtige auto wordt dat toch! De 95 estate Mk1 blijft één van de mooiste Saabs in mijn ogen, was ook mijn eerste
De Alu28 zijn wat mij betreft de enige echte velgen voor een Mk1
Deze auto had ik ook op het oog toen hij op Marktplaats stond, maar goed dat ik m niet heb gekocht want er zat toch wel veel werk in en das voor mij niet te doen
Maar hij had niet beter terecht kunnen komen zo te zien
Deze auto had ik ook op het oog toen hij op Marktplaats stond, maar goed dat ik m niet heb gekocht want er zat toch wel veel werk in en das voor mij niet te doen
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Haha dank je wel Ruud voor het compliment.RuudLang schreef: ↑zo 13 jul, 2025 23:21Wat een prachtige auto wordt dat toch! De 95 estate Mk1 blijft één van de mooiste Saabs in mijn ogen, was ook mijn eerste
Van heel dichtbij ziet de Saab er nog steeds echt niet perfect uit hoor, maar absolute perfectie is ook nooit het doel geweest met deze auto.
In het eerste jaar dat ik de 9-5 in mijn bezit had, overleden mijn beide ouders én hadden we natuurlijk twee meisjes van nog geen jaar oud.
Tja, dan heb je gewoon andere dingen aan je hoofd dan klussen aan een Saab natuurlijk. Daarom ligt zo'n achterklep nog steeds met smart te wachten
Inmiddels worden de kinderen bijna drie jaar, en zijn de tijden stillekes aan wat minder turbulent. Wie weet komt het er van de zomer nog van haha!
'81 900 Turbo T8 Black - ‘99 9-5 Estate 2.0T Midnightblue 250PK - ‘78 Opel Kadett 1.2s Jamaicagelb
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

De 9-5 heeft ons deze vakantie naar Zuid-Engeland gebracht. Voor vertrek zijn er nog nieuwe schokdempers achter onder gekomen, eentje begon namelijk een beetje te lekken dus beter fris vertrekken. Wat een heerlijke wagen is het toch, elke kilometer ben ik er nog blij mee.
De hele reis geen centje pijn ook. Nou ja, bijna de hele reis. Halverwege begon er ineens een snerpend, hoog geluid te klinken. Onafhankelijk van het toerental. Ben even uitgestapt, motor stilgelegd, wat standaard checks gedaan maar ik kon niks geks vinden. Dus toch maar door gereden.
Vlak voor aankomst bij onze accommodatie klonk het geluid echter nog steeds. Het was echt een verschrikkelijk geluid dat door merg en been gaat. Dus nog een keer even gestopt, alles nagelopen, en toen zag ik het: mijn vrouw had een K3 cd op repeat gezet.
.. Gekheid
Het is gewoon genieten in de Saab!
In het dorpje Beaulieu, bij het beroemde automuseum wat we uiteraard bezocht hebben. Grappig dat sommige auto’s in het museum ouder zijn dan de onze…

Door New Forest National park blijft ook een belevenis. Was niet de eerste, en zeker niet de laatste keer Engeland

De hele reis geen centje pijn ook. Nou ja, bijna de hele reis. Halverwege begon er ineens een snerpend, hoog geluid te klinken. Onafhankelijk van het toerental. Ben even uitgestapt, motor stilgelegd, wat standaard checks gedaan maar ik kon niks geks vinden. Dus toch maar door gereden.
Vlak voor aankomst bij onze accommodatie klonk het geluid echter nog steeds. Het was echt een verschrikkelijk geluid dat door merg en been gaat. Dus nog een keer even gestopt, alles nagelopen, en toen zag ik het: mijn vrouw had een K3 cd op repeat gezet.
.. Gekheid
In het dorpje Beaulieu, bij het beroemde automuseum wat we uiteraard bezocht hebben. Grappig dat sommige auto’s in het museum ouder zijn dan de onze…

Door New Forest National park blijft ook een belevenis. Was niet de eerste, en zeker niet de laatste keer Engeland

-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Op-1-na-oudste 9-5 estate van NL: snerpend geluid op vakantie
Het had ook een kiezel/steentje kunnen zijn tussen schijf en ankerplaat. Is ook een erg naar geluid…
-
Psdb
- Geregistreerd lid
Lekker man dat genieten! En wat een ruimte in die auto! Wellicht weet je dit al maar ik kwam er pas achter op vakantie. De auto heeft ook een verborgen net voor de hoedenplank. Kan je uitrollen en inklikken.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Groningen
Machtig! Engeland is prachtig. Ook net terug uit Kent.
Dit doet mij met weemoed terugdenken aan onze oude zwarte 9-5 estate aero. Veel vakanties mee weg geweest; twee blonde dochters op de achterbank die bij elke Saab “Saab” riepen, k3 en andere muziek aan, en toeren maar; Fr, Eng, Zwe, Nor, D, DK en Schotland - auto gaf vol beladen geen centje pijn en op de snelweg in D met gemak 200.
Dat was ooit - de tijd gaat snel. Dochters studeren nu, en ik heb een suffe, veel te comfortabele Volvo… die hard gaat, maar weinig beleving terug geeft. En k3 opzetten…. ? Kan het niet meer horen
Gelukkig kan ik af en toe met mijn 900 door het Groningse land crossen, met spotify op 80s en 90s muziek
Dit doet mij met weemoed terugdenken aan onze oude zwarte 9-5 estate aero. Veel vakanties mee weg geweest; twee blonde dochters op de achterbank die bij elke Saab “Saab” riepen, k3 en andere muziek aan, en toeren maar; Fr, Eng, Zwe, Nor, D, DK en Schotland - auto gaf vol beladen geen centje pijn en op de snelweg in D met gemak 200.
Dat was ooit - de tijd gaat snel. Dochters studeren nu, en ik heb een suffe, veel te comfortabele Volvo… die hard gaat, maar weinig beleving terug geeft. En k3 opzetten…. ? Kan het niet meer horen
Gelukkig kan ik af en toe met mijn 900 door het Groningse land crossen, met spotify op 80s en 90s muziek
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Mooi zeg! Wij zijn nu in Schotland door de nationale parken aan het cruisen. In de Porsche dan, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de Saabjes toch wel mis hier in de heuveltjes. (Niet dat het beest het slecht doet natuurlijk, heerlijk geluidje)
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
-
Psdb
- Geregistreerd lid
Wij willen volgend jaar met de saab cabrio naar schotland. Hoe ben jij in schotland gekomen? Via de trein/tunnel of boot? Nog goede tips om mee te nemen, to do and not to do'sTissa schreef: ↑wo 30 jul, 2025 12:59Mooi zeg! Wij zijn nu in Schotland door de nationale parken aan het cruisen. In de Porsche dan, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de Saabjes toch wel mis hier in de heuveltjes. (Niet dat het beest het slecht doet natuurlijk, heerlijk geluidje)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
De mooie routes (coast 500) zijn voornamelijk single track roads. Dus is soms oppassen. Vooral de ‘blind summits’.
Het mooiste is Ilse of Skye! Ook daar veel single track roads. Het is soms erg druk en moet je elkaar passeren wat soms net gaat… voorzichtheid is geboden anders sta je met lekke banden. Genoeg gezien daar! En je moet elkaar het licht gunnen en niet haantje de voorste willen zijn… verder een ongeloofelijk mooi gebied! Schotland is echt top!
Wij zijn met de auto op de boot gegaan vanuit IJmuiden, maar de volgende keer gaan wij vliegen en huren daar wel een auto. Die nachtboot hebben wij niet als heel plezierig ervaren met veel te kleine hutten en erg gehorig…
Het mooiste is Ilse of Skye! Ook daar veel single track roads. Het is soms erg druk en moet je elkaar passeren wat soms net gaat… voorzichtheid is geboden anders sta je met lekke banden. Genoeg gezien daar! En je moet elkaar het licht gunnen en niet haantje de voorste willen zijn… verder een ongeloofelijk mooi gebied! Schotland is echt top!
Wij zijn met de auto op de boot gegaan vanuit IJmuiden, maar de volgende keer gaan wij vliegen en huren daar wel een auto. Die nachtboot hebben wij niet als heel plezierig ervaren met veel te kleine hutten en erg gehorig…
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Voor mij is dit de 10e keer Engeland / Schotland / Wales, en Luthart verwoordt het wel treffend idd. Ik vind de Engelsen overigens in het verkeer wel een stuk netter dan in Nederland hoor. Hier in zuid Engeland heb je wat ik zelf een Pieter Post-landschap noem: veel smalle weggetjes, en vrijwel overal hoge heggen. Dus veel momenten dat je ineens tegenover elkaar staat. Waar dat in NL nogal eens ruzies oplevert, zie je hier vaak dat juist allebei de auto’s even achteruit gaan:)
Schotland, en zeker de Highlands, zijn wel wat opener en dat rijdt wat rustiger vind ik. Die nachtboot heb ik nog nooit gedaan. Wel in 1 dag vanuit Brabant via Calais naar Edinburgh, maar dat was een beetje te enthousiast
Schotland, en zeker de Highlands, zijn wel wat opener en dat rijdt wat rustiger vind ik. Die nachtboot heb ik nog nooit gedaan. Wel in 1 dag vanuit Brabant via Calais naar Edinburgh, maar dat was een beetje te enthousiast
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik bedoel dan ook het rijgedrag van buitenlandse touristen