Mijn Saab 9-5 2.3t (2005 - LPG G3 - DionHPT stage 1) - TE KOOP

1997-2010
Wouter1973
Geregistreerd lid

APK

Bericht door Wouter1973 » ma 27 nov, 2023 15:16

Omdat ik toch de thermostaat en temperatuursensor wilde laten vervangen, meteen maar voor de APK gegaan (die dan meteen tot en met februari 2025 geldig is 8) ).
En dat viel toch een heel klein beetje tegen:

1. Linker voorband beschadigd (bobbel in wang), daarom beide banden voor vervangen door gebruikte exemplaren
2. Wiellager rechtsvoor moest vervangen. Blijkt voor mijn 9-5 een behoorlijk dure unit te zijn van 220 euro (!).
3. Gat in dorpels onder de sideskirts, ter plaatse gelast
4. Nog diverse kleine dingen, o.a. water in lampunits achter
5. En dus thermostaatje en sensor vervangen

Totale rekening 750 euro :roll: . Ik heb het maar gedaan, omdat je voor dat bedrag geen andere goede auto vindt en deze 9-5 nog steeds heel erg fijn rijdt.

Wouter1973
Geregistreerd lid

vacuumprobleem opgelost!

Bericht door Wouter1973 » wo 20 dec, 2023 12:41

Vandaag bij Dion geweest in Apeldoorn voor een diagnose, gezien de hardnekkige foutcode (p1132) waar ik al tijden lang mee rond rijdt.
Dion (en een collega) zagen vrijwel direct het euvel: de modificatie voor snellere gasrespons bij 'oehoe-klepje' was niet goed uitgevoerd, waardoor daar een (flink) luchtlek aanwezig was. Voor alle zekerheid even een paar dagen op benzine rijden om te kijken of de foutcode wegblijft, maar vermoedelijk is dit probleem gefixt. Bijkomende meevaller: Dion bracht helemaal niets in rekening. Top service! 8)

Wouter1973
Geregistreerd lid

Re: Mijn Saab 9-5 2.3t (2005 - LPG G3 - DionHPT stage 1).

Bericht door Wouter1973 » di 13 feb, 2024 13:58

En vandaag eens even een non-upgrade gedaan: een JR inleg (sport-)luchtfilter geplaatst. Helemaal onzinnig was dat overigens niet, want het oude luchtfilter was behoorlijk zwart en vies. Voor zover nog niet bekend meteen even iedereen die daar anders over denkt uit de droom helpen: nee, dat klinkt niet hoorbaar anders. En nee, dat levert niet voelbaar meer vermogen op, ondanks de geclaimde 3-4 pk winst. 8)
Maar het voelt goed dat ik er alles aan heb gedaan om te zorgen dat er voldoende frisse lucht kan worden aangezogen.

Ondanks wat kleine perikelen (belangrijkste een flink negatieve Ioff bij warmere dagen en/of meer mensen aan boord), rijdt de 9-5 nog steeds behoorlijk goed met z'n inmiddels bijna 450k op de teller en -het belangrijkste- bedrijfszeker. Hoewel er de afgelopen APK keuring wel aardig wat gelast moest worden aan de dorpels heb ik dat de 9-5 inmiddels vergeven.
Afbeelding

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » do 28 mar, 2024 11:27

De laatste wissel van de DI cassette (zie ook mijn post daarover in het grote NIoff-draadje) heeft een beter effect gehad dat ik had kunnen voorspellen. Ik heb drie cassettes, en heb al die tijd de cassette gemonteerd gehad die volgens OpenSID de minst negatieve nIoff leek te hebben. Tot ik toevallig in een ander draadje hier op het forum stuitte op de codering onder de DI cassette waaruit het productiejaar van de DI cassette af te leiden is. Één van de cassettes die ik als reserve al die tijd in de kofferbak had liggen bleek in oktober 2018 geproduceerd te zijn, en na controle van alle codes bleek dat veruit het nieuwste exemplaar te zijn. Deze gemonteerd, en hoewel de eerste paar honderd kilometer bij warme motor een flink negatieve NIoff te zien was blijkt dat ineens wonderbaarlijk gestabiliseerd en heb ik zelfs helemaal geen negatieve NIoff meer. Ik merk het ook bij het rijden. De traagheid die wel eens bij warme motor plotseling intrad is een stuk minder geworden. En de auto is zuiniger geworden. Reed ik voorheen ongeveer 1:9 op LPG, dat is nu 1:11 geworden bij vergelijkbare omstandigheden (ik rijd voornamelijk snelweg kilometers). Blijkbaar heeft de ECU even nodig om in te leren als je de DI cassette vervangt.

Als 'beloning' voor dit goede gedrag van mijn 9-5 krijgt ie vandaag versie olie, een vers oliefilter en een nieuwe klepdekselpakking (ik had een heel klein beetje lekkage). Bij de laatste APK werd ook een lichte olielekkage geconstateerd aan de versnellingsbak, dus dat wordt ook nagekeken.
En dan kan ik de komende dagen met een gerust hart de kilometerteller naar de 450.000 rijden. 8)

Wouter1973
Geregistreerd lid

nieuwe bandjes

Bericht door Wouter1973 » vr 19 apr, 2024 11:23

En omdat de 9-5 onlangs de respectabele kilometerstand van 450.000 noteerde, nog meer verwennerij: nieuwe bandjes 225/45/17 rondom. En mán, wat een verschil in geluid! Ik reed al een tijdje met gecupte achterbanden rond, en met name de laatste weken gaf dat een enorme bak herrie in het interieur. Behalve als je boven de 120 km/u reed 8)
De stilte is nu bijna oorverdovend, en dan merk je ineens heel goed dat de 9-5 echt een hele fijne stille wagen is om mee te cruisen. Behalve dan de momenten waarop het gegrom van de motor tijdens het accelereren zo lekker hoorbaar is.
Overigens ben ik niet zo van de A-merk banden, dus ik ben voor Hifly banden gegaan. Euromaster gaf nog een flinke korting van 20%, dus dat scheelt echt enorm. Ik had onder mijn vorige eigen auto's ook vaak Hifly's en die bevallen prima.
De bougies afgelopen week al vervangen (toch gewoon de BCPR7ES, op 0.9mm aangepast) en het lijkt er voorzichtig op dat mijn wel érg vaak aanwezige nIoff's van de afgelopen tijd beduidend minder voorkomen dan voorheen.
Opvallend eigenlijk hoe vaak je de bougies moet vervangen bij de Saab. Ik ben van mijn Volvo's (zowel 940's als 850's) gewend dat ik ze er rustig 20.000 km in kon laten zitten, en die reden ook allemaal op LPG. Bij de Saab heb ik het idee dat je ze elke 5000 -7500 km toch wel een keertje moet vervangen. Gelukkig kosten ze de kop niet en is het vervangen echt een klusje van niks.
Op naar de 500.000! :)

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Re: nieuwe bandjes

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 19 apr, 2024 15:05

Wouter1973 schreef:
vr 19 apr, 2024 11:23

Overigens ben ik niet zo van de A-merk banden, dus ik ben voor Hifly banden gegaan.
Die moet je mij even uitleggen :lol:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 19 apr, 2024 16:09

Bougies net als motorolie om de 10.000km vervangen, dan is er niks aan het handje.

Alex

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » vr 19 apr, 2024 16:36

Flowe Kitttt99 schreef:
vr 19 apr, 2024 15:05
Die moet je mij even uitleggen :lol:
Simpel. Continental Sportcontact of Michelin Primacy (of vergelijkbaar): 130 euro per band. Hifly: 81 euro per band. Dus daarmee bespaar ik voor 4 banden toch een kleine 200 euro. 8)
In het verleden ook vaak gebruikte (A-merk 8) )banden laten monteren met nog 4-5 mm profiel, dan was ik helemaal voor een paar tientjes klaar.
Daarnaast: er zaten Bridgestones onder, maar ik merk eerlijk gezegd geen verschil. Misschien qua geluid iets. Ik ben geen coureur, hou wel van sportieve rijstijl en lekker vlot door de bocht, én ik vind het fijn als er met regen ook nog genoeg grip is maar dat gaat allemaal prima op de Hifly's.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » vr 19 apr, 2024 16:37

Alex B schreef:
vr 19 apr, 2024 16:09
Bougies net als motorolie om de 10.000km vervangen, dan is er niks aan het handje.

Alex
Nou, ik zit ruim binnen die marges dus dat moet goed komen :-)

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » vr 19 apr, 2024 17:36

Wouter1973 schreef:
vr 19 apr, 2024 16:36
Simpel. Continental Sportcontact of Michelin Primacy (of vergelijkbaar): 130 euro per band. Hifly: 81 euro per band. Dus daarmee bespaar ik voor 4 banden toch een kleine 200 euro. 8)
Nou... :shock:
Hifly is een van de slechtste banden als het gaat om slijtage, remmen op droog, remmen op nat en aquaplaning. Beter en denk ik ook goedkoper keuze was Kumho Ecsta in deze maat. Gaan we nakijken goeveel geld heb je gespaard als die zijn alweer te omwisselen :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 19 apr, 2024 21:19

Een vriend van mij zit bij de verkeerspolitie.

Het verbieden van goedkope Chinese banden zou tientallen doden per jaar schelen, zijn het niet de inzittenden dan wel de kwetsbare medeweggebruikers. Ze voldoen maar nauwelijks aan de minimale eisen.

Ik vind het nogal wat dat je voor een paar tientjes levens op het spel zet.

De Kumho's zijn overigens prima.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 20 apr, 2024 9:10

Zal rauw over komen, maar helemaal eens met bovenstaande.

Als motorrijder leer je die paar vierkante cm contactvlak extra waarderen. En geloof me, dan wil je geen chinese zooi....

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 20 apr, 2024 11:07

Ik ben gek op bandjes. Ik speel niet met mijn veiligheid of met die van anderen. Ik heb een paar keer een noodstop moeten maken, ook op nat wegdek, en ik ben heel blij met mijn GoodYear banden. Ja ze zijn duurder maar ze hebben zich bewezen. Komen in de testen ook steevast in de top 3 banden te staan.

Het verschil tussen een Chinese k*t kwaliteit band en een GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 band is bij een noodstop bij 100 kilometer per uur nog altijd meer dan 10 meter in het voordeel van de GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 band. Dat betekent dat je met 40 kilometer per uur tegen een muur klapt qua verschil.

Jij bezuinigt verkeerd.

De banden die ik er onder heb: https://www.tyrereviews.com/Tyre/Goodye ... tric-6.htm

Zie ook: https://www.tyrereviews.com/Article/Are ... m-Tyre.htm

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 20 apr, 2024 11:24

Barboer schreef:
vr 19 apr, 2024 21:19
Een vriend van mij zit bij de verkeerspolitie.

Het verbieden van goedkope Chinese banden zou tientallen doden per jaar schelen, zijn het niet de inzittenden dan wel de kwetsbare medeweggebruikers. Ze voldoen maar nauwelijks aan de minimale eisen.

Ik vind het nogal wat dat je voor een paar tientjes levens op het spel zet.

De Kumho's zijn overigens prima.
Ik vind dat nogal een uitspraak, en ook behoorlijk ongenuanceerd. Bij ongevallen draait het niet alleen om de banden, maar ook van de snelheid en het afstand houden op voorliggers. Dit laatste aspect lijkt me in Nederland het allergrootste probleem. Dan heb je nog het bellen en appen achter het stuur, de weersomstandigheden (zicht en neerslag), de diepte van het profiel op het moment van het ongeluk.

Er zijn een beperkt aantal werkelijke bandenproducenten op de wereld. Alle grote merken hebben fabrieken in China die zowel de A-merken en andere produceren.

Kortom, het onderbuikgevoel van iemand die bij de verkeerpolitie werkt zegt niet zo veel. Dan zou je het moeten hebben oover uigebreide onderzoeken van de toedrachten van de diverse ongelukken, waaruit dan bepaalde bandenmerken en types verantwoordleijk zouden blijken. Dat lijkt mij kul.

Wat het meeste zegt is de rijervaring van gebruikers op bandentests in combinatie met informatie over het automodel waar ze onder zitten, zodat je kunt kijken of dat een goede match is.
De perfecte band onder de ene auto, kan een deadtrap zijn onder bepaalde omstandigheden bij een andere. Een band die de ANWB test onder een VW-Golf en met vijf sterren of de hoogste score uit de test komt, kan onder een SAAB 9-5 OG of NG waardeloos rijden.

Bandenlabels worden niet door onafhankelijke keuringsinstituten opgesteld naar aanleiding van hun testresultaten, maar door de bandenfabrikanten zelf, om bepaalde prijssegmenten te kunnen voeren. Dit betekent niet dat er geen mindere of slechtere banden bestaan, maar niet alle non-A-merken zijn minder goed of knudde.

Ik laat mij niet specifiek uit over het merk Hilfy of het type band dat hierboven werd getoond. Het onder mijn SAABs ook nieuwe banden van Continental en Michelin gehad die slecht bleken te zijn als het op remmen bij nat weer aankwam. En dan bedoel ik niet direct na montage of als ze bijna versleten waren.

Welke band je ook kiest, lees vooral sites met gebruikerservaringen en niet alleen bandentests van ANWB/ADAC, autotijdschriften en de Consumentenbond, en let op vergelijbare bandenmaat en autogewicht.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 20 apr, 2024 12:13

Het is heel simpel: een goede kwaliteit A band is altijd beter dan een Chinees merk à la LingLong, Highfly of dies meer. Dus ook op hogere snelheid, nat wegdek, minder of meer afstand, zal een A merk band het altijd beter doen en je dus een hogere veiligheid bieden ondanks de omstandigheden.

Je zegt dat alle grote merken fabrieken hebben in China, wat niet helemaal waar is. Mijn ,toch komt mijn GoodYear komt uit Slovenie. En ook al worden ze wel in China geproduceerd, de kwaliteitscontrole is veel hoger dan in Chinese fabriek met Chinese bandjes. Je claim gaat niet helemaal op: https://www.bandenspotter.nl/gids/83/wa ... n-gemaakt/

Bandentesten laten heel goed zien welke merk band wel of niet goed is. Lees je daarbij de comments in de testen zie je genoeg diversiteit voorbij komen qua automerk en waar de banden onder zitten. Je mag aannemen dat de testen juist zijn en dat het een goed beeld weergeeft welke band veilig is en welke niet. Daar kan je je keuze prima op baseren. De claim dat bandenlabels niet onafhankelijk zijn zie ik graag een bron van.

Plaats reactie