Barboer schreef: ↑vr 19 apr, 2024 21:19
Een vriend van mij zit bij de verkeerspolitie.
Het verbieden van goedkope Chinese banden zou tientallen doden per jaar schelen, zijn het niet de inzittenden dan wel de kwetsbare medeweggebruikers. Ze voldoen maar nauwelijks aan de minimale eisen.
Ik vind het nogal wat dat je voor een paar tientjes levens op het spel zet.
De Kumho's zijn overigens prima.
Ik vind dat nogal een uitspraak, en ook behoorlijk ongenuanceerd. Bij ongevallen draait het niet alleen om de banden, maar ook van de snelheid en het afstand houden op voorliggers. Dit laatste aspect lijkt me in Nederland het allergrootste probleem. Dan heb je nog het bellen en appen achter het stuur, de weersomstandigheden (zicht en neerslag), de diepte van het profiel op het moment van het ongeluk.
Er zijn een beperkt aantal werkelijke bandenproducenten op de wereld. Alle grote merken hebben fabrieken in China die zowel de A-merken en andere produceren.
Kortom, het onderbuikgevoel van iemand die bij de verkeerpolitie werkt zegt niet zo veel. Dan zou je het moeten hebben oover uigebreide onderzoeken van de toedrachten van de diverse ongelukken, waaruit dan bepaalde bandenmerken en types verantwoordleijk zouden blijken. Dat lijkt mij kul.
Wat het meeste zegt is de rijervaring van
gebruikers op bandentests in combinatie met informatie over het automodel waar ze onder zitten, zodat je kunt kijken of dat een goede match is.
De perfecte band onder de ene auto, kan een deadtrap zijn onder bepaalde omstandigheden bij een andere. Een band die de ANWB test onder een VW-Golf en met vijf sterren of de hoogste score uit de test komt, kan onder een SAAB 9-5 OG of NG waardeloos rijden.
Bandenlabels worden niet door onafhankelijke keuringsinstituten opgesteld naar aanleiding van hun testresultaten, maar door de bandenfabrikanten zelf, om bepaalde prijssegmenten te kunnen voeren. Dit betekent niet dat er geen mindere of slechtere banden bestaan, maar niet alle non-A-merken zijn minder goed of knudde.
Ik laat mij niet specifiek uit over het merk Hilfy of het type band dat hierboven werd getoond. Het onder mijn SAABs ook nieuwe banden van Continental en Michelin gehad die slecht bleken te zijn als het op remmen bij nat weer aankwam. En dan bedoel ik niet direct na montage of als ze bijna versleten waren.
Welke band je ook kiest, lees vooral sites met gebruikerservaringen en niet alleen bandentests van ANWB/ADAC, autotijdschriften en de Consumentenbond, en let op vergelijbare bandenmaat en autogewicht.