De Zweedse Zweedse Back in Black
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse Groove is in the heart?
SKF wiellagers liggen klaar. En omdat ik de achterkant een hele verbetering vond, heb ik ook een gehele nieuwe set schokbrekers met veren voor voor besteld met alle anderen onderdelen.
Nu las ik in de WIS dat je de schokbrekerbouten niet mag hergebruiken. Nog nooit van gehoord en niet iedereen doet dit. Maar klopt dit inderdaad? Ze kosten me ook de kop weer niet een nieuw setje bouten, maar als het niet nodig is, dan hoeft het niet. Hoor graag de ervaringen.
Heb ook alvast de grotere stofkappen besteld voor mogelijke ombouw naar 314mm, kan ik even kijken of dit past met de 308mm remmen.
Nu las ik in de WIS dat je de schokbrekerbouten niet mag hergebruiken. Nog nooit van gehoord en niet iedereen doet dit. Maar klopt dit inderdaad? Ze kosten me ook de kop weer niet een nieuw setje bouten, maar als het niet nodig is, dan hoeft het niet. Hoor graag de ervaringen.
Heb ook alvast de grotere stofkappen besteld voor mogelijke ombouw naar 314mm, kan ik even kijken of dit past met de 308mm remmen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De bouten waarmee de achterschokbrekers aan de onderzijde worden vastgemaakt aan langsarm zijn rekbouten en behoren inderdaad vervangen te worden. Dit gebeurd vaak (ook bij erkende SAAB-service niet) kreeg ik te horen toen ik ze eens bestelde. Maar om het geld hoef je het niet te laten. Ik meen dat ze een euro of acht kosten.
Goed bezig weer, jij.
Goed bezig weer, jij.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dank voor de info! Gaat in dit geval om voor, maar daar zal weinig verschil in zijn.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Toen ik recent mijn 9-5 van een onderstel opfrisbeurt voorzag heb ik ze gewoon hergebruikt, zowel voor als achter..

-
busy
- Donateur (4x)

Achter heb ik ze vervangen, zoals geadviseerd En uiteindelijk voor ook vervangen. Gewoon omdat het kon
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Bedoelen jullie met voor die drie kleine boutjes waarmee de veerpoot wordt vastgezet? Gezien hun aanhaalmoment van 17 (WIS MY1998-2001), 18 (WIS MY2002-2010) (of 30 Nm volgende de Haynes MY2006-MY2010) lijkt me dat prima om te hergebruiken als ze er netjes uitzien.
Kan me niet herinneren dat in de WIS te hebben gelezen over de vervangingsnoodzaak daarvan. Wel achter.
Kan me niet herinneren dat in de WIS te hebben gelezen over de vervangingsnoodzaak daarvan. Wel achter.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Nee het betreft hier de onderste twee bouten, dus die onderaan de schokbreker moeten (althans door de boutgaten die daar zitten). Die bovenste drie van de taatspot zitten meestal bij een nieuwe taatspot.
-
busy
- Donateur (4x)

De onderste kun je opnieuw gebruiken ‘een heb ik nog liggen’ post zal ik er niet van maken maar heb ze wel voor beide zijden en geen 9-5 meer
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De WIS zegt inderdaad vervangen (zie punt 4): https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... o-fit-293/

-
Gele aero
- Donateur (8x)

-
el-barro
- Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse
Ik heb ook net een paar klauwen opgeknapt. Viel mij tegen hoeveel werk het schoonmaken was. Met verfkrabbers kom je een eind, maar achteraf had stralen wel een stuk minder werk geweest. Minder voldoening ook trouwens hoor!
Ik kan wel een stofmasker aanraden, die remstof gaat aardig zweven door het schoonkrabben met een week lang zwart snot tot gevolg
Succes!
Ik kan wel een stofmasker aanraden, die remstof gaat aardig zweven door het schoonkrabben met een week lang zwart snot tot gevolg
Succes!
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Eindelijk liet mijn been het een beetje toe te klussen, dus aan de slag gegaan vandaag! Was wel nodig, twee van de stofkappen waren doorgeroest. Ging eigenlijk allemaal prima, zelfs de wiellagers kwamen er goed uit. Prima te doen, nieuwe wiellagers met stofkappen erop, schokdemper los en nieuwe erop, brackets monteren, klauwen monteren, slang monteren…..
ondanks tien keer checken bij bestellen was het toch m10 banjo die geleverd is ipv m12, nooit gepast toen ze klaarlagen, dom. Snel 9-3 slangen halen bij J&D waar de kennis van injectie nog goed van pas kwam. Terug snel gemonteerd, ontlucht en alles werkt. Heerlijk als het klopt! Remmen voelen nog wat sponzig maar snel kwestie van geleidelijk inremmen zijn. Ohhh en ze passen zonder spacers (had ik wel klaar liggen want liever niet nodig hebben maar wel hebben liggen dan andersom).
Oude setup

klauw met bracket en schijf gedemonteerd

As los

Lager eruit

Nieuw lager gemonteerd (kap is officieel 314mm maar moest ik nog iets bij buigen)

314mm schijf met bracket

Klauw gemonteerd

Staat toch ook nog iets mooier zo!

Oude setup

klauw met bracket en schijf gedemonteerd

As los

Lager eruit

Nieuw lager gemonteerd (kap is officieel 314mm maar moest ik nog iets bij buigen)

314mm schijf met bracket

Klauw gemonteerd

Staat toch ook nog iets mooier zo!

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
nou dat uitlaatje nog, want het ziet er vanuit de bus een beetje armoedig uit: 'n rond, zwartgeroet pijpje uit het midden van de bumper-uitsparing

-
Gele aero
- Donateur (8x)