Klopt inderdaad zelfde prijsklasse. Mooi dat die goed terecht is gekomen!Tissa schreef: ↑za 26 okt, 2024 15:14Ja, dat was jammer, zat wel rond dezelfde prijs geloof ik. Ik heb mijn auto aan net zo'n enthousiasteling als jij kunnen verkopen dus all good![]()
De budget Saab 9-5 Aero van Tom.
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Re: De Saab 9-5 van Tom (gegokt en verloren R.I.P.)
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Re: De Saab 9-5 van Tom.
De eerste paar dagen met de 9-5 zitten erop. Het is trouwens een heuse Aero dus niet de eerste de beste. Hij komt oorspronkelijk uit Duitsland en is in 2018 geïmporteerd naar Nederland. De kilometerstand is nu bijna 380.000 en bij 330.000 is er een andere gebruikte motor in gekomen (km stand onbekend natuurlijk) en bij 345.000 is de turbo vervangen. Vanwege deze twijfelachtige historie en omdat de vorige eigenaar er vanaf moest kon ik hem na enig twijfelen hem overnemen voor een mooi prijsje.
Voor aankoop hebben we de Saab op de brug bekeken omdat ik roest had gespot bij de achterste wielkast en eigenlijk van plan was om te rennen voor mijn leven. Maar ja aangezien ik een eer hoog heb te houden met het aankopen van Saabs waarbij ikzelf, mijn omgeving en de forumleden hierzo spontaan teksten van Nielson beginnen te citeren (lees: waarom zou je dat doen?) toch besloten om de 9-5 te kopen. Het is er eentje met een automaat, dakraam en stoelverwarming op de voerstoelen en een voor ons erg fijne optie namelijk stoelen met geheugen aangezien we een grote reis willen maken en mijn vriendin en ik nogal een lengteverschil hebben. Verder zijn waarschijnlijk de banden gecupt wat overigens door de verkoper netjes vermeld is maar wel uiterst irritant op de snelweg. En er zitten dus roestbubbeltjes op de wielkast rechtsachter en op de kofferklep. Ik denk dat ik in de toekomst nog wel eens een oproep ga doen op het forum of iemand dat voor mij op wil lossen want dit moet toch wel een blijvertje worden. Verder werkt het inklappen van die spiegels niet maar daar heb je toch niets aan want dan zie je niks en werkt het source knopje op de radio niet en is de cd wisselaar slechts een ornament uit het verleden want ook die doet niet veel. Oh ja en er mist een knopje van de stoelverstelling van de passagier. En dan nu het positieve! Voldoende vermogen, heerlijke stoelen en wat een rust zo lang je langzamer rijdt dan 100/110 of daarboven. In mei/juni van dit jaar is de olie nog ververst van zowel blok als bak, evenals bougies en alle filters dus voorlopig kunnen we er even tegenaan en ik spotte Sachs schokdempers toen die op de brug stond maar misschien is dit ook wel standaard. In januari moet die voor de APK en als die daar doorheen komt hebben we hopelijk ons roadtrip kanon gevonden! De trip is sowieso nog onder voorbehoud van het kunnen krijgen van verlof en de financiën maar het idee is er!

Voor aankoop hebben we de Saab op de brug bekeken omdat ik roest had gespot bij de achterste wielkast en eigenlijk van plan was om te rennen voor mijn leven. Maar ja aangezien ik een eer hoog heb te houden met het aankopen van Saabs waarbij ikzelf, mijn omgeving en de forumleden hierzo spontaan teksten van Nielson beginnen te citeren (lees: waarom zou je dat doen?) toch besloten om de 9-5 te kopen. Het is er eentje met een automaat, dakraam en stoelverwarming op de voerstoelen en een voor ons erg fijne optie namelijk stoelen met geheugen aangezien we een grote reis willen maken en mijn vriendin en ik nogal een lengteverschil hebben. Verder zijn waarschijnlijk de banden gecupt wat overigens door de verkoper netjes vermeld is maar wel uiterst irritant op de snelweg. En er zitten dus roestbubbeltjes op de wielkast rechtsachter en op de kofferklep. Ik denk dat ik in de toekomst nog wel eens een oproep ga doen op het forum of iemand dat voor mij op wil lossen want dit moet toch wel een blijvertje worden. Verder werkt het inklappen van die spiegels niet maar daar heb je toch niets aan want dan zie je niks en werkt het source knopje op de radio niet en is de cd wisselaar slechts een ornament uit het verleden want ook die doet niet veel. Oh ja en er mist een knopje van de stoelverstelling van de passagier. En dan nu het positieve! Voldoende vermogen, heerlijke stoelen en wat een rust zo lang je langzamer rijdt dan 100/110 of daarboven. In mei/juni van dit jaar is de olie nog ververst van zowel blok als bak, evenals bougies en alle filters dus voorlopig kunnen we er even tegenaan en ik spotte Sachs schokdempers toen die op de brug stond maar misschien is dit ook wel standaard. In januari moet die voor de APK en als die daar doorheen komt hebben we hopelijk ons roadtrip kanon gevonden! De trip is sowieso nog onder voorbehoud van het kunnen krijgen van verlof en de financiën maar het idee is er!

-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Re: De budget Saab 9-5 Aero van Tom.
En het hele riedeltje begint weer van voor af aan. Vanochtend vroeg kon ik eindelijk de Saab mee nemen om ermee naar het werk te gaan en de eerste beste koude ochtend van dit najaar is het meteen raak. Na een kwartiertje rijden valt de temperatuur meter helemaal naar 0 om daar de rest van de rit te blijven staan. Na aankomst de Saab even opnieuw opgestart en de meter slaat maar uit tot een kwart. Dus waarschijnlijk de thermostaat en/of de temperatuursensor kapot. Gaan we weer! Saab rijden is gewoon niet aan mij besteed denk ik. Maar ik heb er weer 7 dagen van mogen proeven. Dus dit kan bij het lijstje wat nu bestaat uit banden, startmotor, vermoedelijk olie lekkage/zweten en dus de thermostaat en/of sensor. Maar als je al 3000 euro kosten maakt aan een Toyota Starlet in een jaar tijd zou je ook beter moeten weten en geen Saab kopen haha! We gaan gewoon ons best doen en redden wat er te redden valt.

Onderweg naar huis hetzelfde probleem
Maar nu inclusief motorstoring

Onderweg naar huis hetzelfde probleem
Maar nu inclusief motorstoring

-
9323
- Donateur (2x)

niks spannends allemaal hoor. Zou me er niet druk over maken.
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Motorstoring lampje kan komen doordat de temperatuur naar koud valt. Heb ik ook ooit gehad, nieuwe thermostaat loste het op.
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Dat vermoeden heb ik ook het lampje ging de tweede keer ook branden nadat de meter naar 0 was gevallen.
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Thermostaat en de temperatuur sensor is vervangen en het lijkt goed! Het motorstoring lampje gereset met de allergoedkoopste obd scanner van Bol en gaan met die banaan. Je kan er zelfs live data mee volgen en hij blijft nu keurig rond de 90 graden. De budget Aero lives another day!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Mooi mooi
Mocht er onverhoopt nog een tegenslag komen… eerst ademhalen en dan pas wanhopen
Mocht er onverhoopt nog een tegenslag komen… eerst ademhalen en dan pas wanhopen
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Ja het was nog een hele strijd had nog nooit zo iets gedaan maar het is gelukt haha.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Goed om te horen! Stapje voor stapje naar de monteurstatus.
Tot zaterdag dan!
Tot zaterdag dan!
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Alsjeblieft niet. Hahaha heb weer de bevestiging gekregen dat ik liever rijd dan sleutel maar ben blij dat het gelukt is!
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Vandaag “even” op en neer naar Roosendaal geweest voor de meet daarzo. Toch zo’n 400 kilometer in totaal en de eerste echte test voor de Saab na de reparatie van de thermostaat en sensor. En de Saab heeft zich keurig gehouden!
Onderweg wel enorm gestoord aan de gecupte banden dus daar moet echt zo snel mogelijk wat aan gedaan worden. Dus het volgende punt op het lijstje wordt kijken of er iets mankeert aan de ophanging, vering en/of uitlijning en dan zo snel mogelijk een vers setje rubber monteren!
Onderweg wel enorm gestoord aan de gecupte banden dus daar moet echt zo snel mogelijk wat aan gedaan worden. Dus het volgende punt op het lijstje wordt kijken of er iets mankeert aan de ophanging, vering en/of uitlijning en dan zo snel mogelijk een vers setje rubber monteren!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Hopelijk goede terugreis gehad. Het was leuk om jullie eens te zien en het is een mooie wagen!
-
Dorenboost
- Geregistreerd lid
Ja de terugreis verliep prima! Leuk om je eens gezien te hebben ook! En ja hij ziet er niet slecht uit voor zo’n goedkope aero.