LED in een 9-5 DE (2006) met H7

1997-2010
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: LED in een 9-5 DE (2006) met H7

Bericht door Steve-O » do 07 dec, 2023 18:32

Fijn om te horen/lezen. Dank voor het delen.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 07 dec, 2023 23:52

Vyv schreef:
do 07 dec, 2023 13:00
Lag bij de kapper een ANWB magazine, daarin stond ook een artikel over de moderne verlichting en dat er heel veel mensen klagen. De ANWB gaat met andere organisaties uit andere landen schakelen om dit op Europees niveau aan te kaarten.

Hier kan je klagen: https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Het regent al jaren klachten over LED lampen. Ik heb er ook last van en dan met name de slecht afgestelde lampen en busjes in de avond. Ik word letterlijk voor een paar tellen verblind. Overigens hebben de fietsers er tegenwoordig ook een handje van om hun koplamp richting de maan te laten schijnen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 08 dec, 2023 11:38

De site van de ADAC, legt uit waarom juist systemen als van de 9-5 Mk2 en Mk3 MY2002-2010 (met lensprojectie) medeweggebruikers meer verblinden dan met een standaard lamp met spiegelreflector achter glas zoals de 9-5 Mk1 (MY1998-2001).

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... /blendung/
Deel van het artikel met de conclusie:
Afbeelding

Wat ik verder uit de tekst haal is dat in dit onderzoek gemeten wordt op 20cm afstand, maar het onderzoek zou eigenlijk ook metingen op 1 t/m 100 meter afstand moeten bevatten. Verder zijn uitsluitend koplampen getest van een serie auto's die deel uitmaakten van de Autotest 2019. Allemaal moderne auto's. Het onderzoek is dus nog veel te beperkt opgezet.

Verder laten de compatibiliteitslijsten van OSRAM en Philips geen SAAB zien (deze zijn niet op de Nederlandse sites van biede firma's te benaderen. Dus geef ik hier de Duitse https://media.osram.info/media/img/osra ... 102023.pdf en https://www.philips.de/c-e/au/autolampe ... -list.html. De LED-lampen zijn dus niet per definitie goedgekeurd voor elke auto, maar op een aantal specifieke auto's. SAAB komt in die lijsten (verklaarbaar) geheel niet voor. Men geeft wel tips hoe je erachter komt aan de hand van stickers in en/of op de lampbehuizingen van je koplampen, of ze voldoen aan de eisen voor het monteren van de LEDlampen. Voor sommige auto's worden adapterringen aangeraden die helpen om de lamp beter te laten schijnen.

Osram doet nog zijn best om mensen te helpen om het conform regelgeving te doen. De Nederlandse site van Philips zegt slechts "Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat het gebruik van LED-retrofitlampen in overeenstemming is met de locale wetgeving." Verkopen is belangrijker dan voorlichten voor hun. Als je dan de SAAB 9-5 in hun Car Selector Tool kiest, krijg je 1 advies voor MY1998-2009, terwijl we weten dat de koplampen technisch anders zijn, dus dat huiswerk is ook al niet op orde. https://www.philips.nl/c-e/au/car-light ... ector-tool

De claim van Philips dat hun Ultinon Pro9100 tot 350% helderder licht geeft en hun andere modellen 100% meer of 160% is eigenlijk al een waarschuwing dat je andere weggebruikers het leven zuur gaat maken. En dan zetten ze er een sterretje erbij naar de disclaimer die ik hierboven al noemde.

Wat ik al eerder zei. Ook al passen dingen fysiek. Het is sowieso geen kwestie van lampje wisselen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 08 dec, 2023 11:58

Sa93Ve schreef:
do 07 dec, 2023 23:52
... Ik heb er ook last van en dan met name de slecht afgestelde lampen en busjes in de avond. Ik word letterlijk voor een paar tellen verblind...
Yep ik heb er ook meer last van dan vroeger. Ik hoor van heel veel mensen (collega's, vrienden) dat ze er last van hebben :idea:

Bij mij speelt nog een factor en dat is dat ik veel op B-wegen rijd voor woon-werkverkeer (veel tegenliggers), dus niet in de stad of snelwegen (rijden allemaal dezelfde kant op), ergo geen staatverlichting en dan is het goed donker op de weg, bij verblinding totaal geen hulp van lantarenpalen o.i.d.

De andere factor die mij opvalt is dat ik meer last heb van hogere auto's, de "SUV's" zogezegd, wellicht hebben die duurdere opties aangevinkt bij de bestellijst dan de kleine Twingo of Picanto? Maar die hoogte van de koplamp heeft invloed op je verblinding, een nieuwe Peugoooot 3008 bijvoorbeeld is niet te doen als tegenligger, dan zie je echt sterretjes als die langs je rijdt.

Wat bij mij een beetje helpt is vooral naar rechter berm kijken bij tegenliggers en de ogen goed toeknijpen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 08 dec, 2023 12:19

Inderdaad! Bij SUV's en bestelwagens die de koplampen tegenwoordig ook hoger gemonteerd hebben dan vroeger, wordt je niet alleen van voren maar ook nog van achteren "aangevallen". Sta je voor een stoplicht met zo'n auto achter je, wordt je compleet verblind door al het licht dat van voren en vanachter komt.

Als je achter een moderne Mercedes staat te wachten doet die er nog een duit in het zakje bij met extreem felle remlichten.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 06 feb, 2024 17:31

Op Nu.nl : https://www.nu.nl/economie/6300507/verb ... aties.html

"Ook de grootte van een auto heeft invloed op de overlast van autoverlichting. "Er wordt opvallend vaak gezegd dat SUV's en bestelwagens verblinden", zegt Zeven. De verklaring daarvoor is simpel: een hogere auto schijnt makkelijker in de ogen van een andere bestuurder, zeker als de andere auto wat lager is."

Vandaag zat er inderdaad een SUV achter mij en die koplampen schenen zo over de kofferbak van mijn 9-3 cabrio vol door het achterruitje :rolleyes1:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » di 06 feb, 2024 18:53

Kan mij wel vinden in het artikel. Zeker met de nog aanhoudende donkere dagen zijn er momenten dat ik maar de andere kant op kijk. Als ik dat niet doe heb ik een blinde vlek op mijn ogen. Hier op het platteland heb je ook wel de smallere B wegen waar je normaal gesproken net aan elkaar kan passeren. In de avond stop ik soms wel want ik zie niets meer en dus niet hoever ik nog naar de kant kan.

Maar ook de ledlampen van Ali in oudere auto's is een verschrikking. Er wordt niet op gehandhaafd en de apk is een wassen neus want ze komen er mee door.

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » di 06 feb, 2024 20:29

Psstttt, even in rekening, hoe werkt dit in een 9-3 2004?
Ik zou best wat meer licht willen zonder alle tegenliggers te verblinden en zonder steeds een light failure melding te hebben

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » di 06 feb, 2024 21:03

Matti9 schreef:
ma 04 dec, 2023 17:13
Ha Tim,
Geen ervaring wel plannen: ik vind de huidige xenon verlichting in de 9-5 weinig licht geven. Polijsten van koplampen gaat hopelijk nog soelaas bieden (plastic is aardig verouderd). Nu geloof ik meer in gezien worden, dus zou normaal gele lampen plaatsen. Maar aangezien mijn vrouw gele lampjes spuuglelijk vindt (en t haar auto is...), wil ik ook ergens in 2024 led lampen gaan plaatsen. Tezijnertijd de 9-5's naast elkaar zetten? Kan je t lichtbeeld vergelijken:)
Ik zou eerst maar eens beginnen met die lenzen aan de achterkant schoon te maken. Iedereen beijvert zich door de buitenkant van de koplamp te poetsen en polijsten, maar daar zit het niet in ( ja als ze echt mat zijn, maar dan heb je ook geen goed lichtbeeld meer, dus APK afkeur). Door jaren gebruik zijn die lenzen vaak zwaar vervuild en zwart aangeslagen. Als je dat schoonmaakt gaat er al een wereld voor je open.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 06 feb, 2024 22:41

Lenzen van een 2004 auto zijn gewoon oud en vaak op, reflector is zo goed als weg. Lichtopbrengst minimaal...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 06 feb, 2024 23:27

De lenzen zelf gaan niet op. Dit is een massief stuk glas, dat gewoon te reinigen is. Maar wat betreft de reflector zou je best eens gelijk kunnen hebben. Dit is een stuk verchroomd kunststof. De chroomlaag kan door verouderingsprocessen (uitdroging/opwarmen-en-afkoelen) een eindig leven hebben.

Zelf ben ik dit nog niet tegengekomen bij een 9-5. Maar het lijkt me hoe dan ook een goed idee om de reinheid van alle interne oppervlakken van een koplamp te inspecteren, alvorens een lamp te vervangen. Of het nou LED is of niet. Een optimale lichtbundel kan alleen verkregen worden als alles schoon en intact is. Anders moet je inderdaad - zoals jij zegt - de hele koplampunit vervangen door een goed en schoon exemplaar.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » wo 06 mar, 2024 18:13

Hoe is het @bartdiaz afgegaan met zijn lampen? Zitten ze erin en bevallen ze? Heb je de adapter van Osram gebruikt of het pinnetje verbogen? Waar zit dat oranje relais?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 22 jul, 2024 17:05

wbsmit schreef:
wo 06 mar, 2024 18:13
Hoe is het @bartdiaz afgegaan met zijn lampen? Zitten ze erin en bevallen ze? Heb je de adapter van Osram gebruikt of het pinnetje verbogen? Waar zit dat oranje relais?
+1

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 22 jul, 2024 19:14

Ik heb uiteindelijk in mijn DE de xenon lampen vervangen door het led product van Reier Numans. Dat werkt uiteraard prachtig zonder foutmeldingen.

De grootlichten zijn vervangen door Osram LEDriving HL EASY H7/H18 (64210DWESY-HCB)

De mistlichten zijn vervangen door Osram Ledriving Fog lamp H8/H11/H16 (OS67219CW)

De stadslichtjes zijn vervangen door Osram Ledriving Premium W5W 6000k (2825DWP-02B)

De 9-5 heeft geen controle op groot, mist en stad, dus dat levert geen foutmeldingen op.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 22 jul, 2024 19:50

Goeie info! Dank je wel.
Ik heb de LED's voor het dimlicht inmiddels besteld, het is natuurlijk wel handig de rest meteen mee te nemen.

Plaats reactie