Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: vering

Bericht door el-barro » wo 14 jun, 2023 22:20

Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan Julia en Danny en een paar HD-veren mee genomen, ze zijn alleen van PP Sweden, daar wordt ik nog niet direct enthousiast van, maar deze vakantie zullen ze getest worden.
De bilsteins had ik al eerder op de kop getikt duss.....
Morgen staat een klussessie op de planning!
Beetje spannend is het wel zo vlak voor de vakantie, maar wat kan er nou eigenlijk mis gaan :wow:
Vaak bun je te bange!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 14 jun, 2023 22:51

haha! succes! :D

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 15 jun, 2023 10:06

Gaat je wel lukken hoor, (de)montage achter is vrij eenvoudig, gebruik vooral veel kruipolie om die bovenste moer los te krijgen. Let op dat je de bovenste twee bevestigingsbouten iets losdraait maar er nog niet helemaal uit. Het is dat je geen tijd hebt, maar zou zelf altijd voor lesjofor gaan voor veren.
Fijne vakantie in ieder geval!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 15 jun, 2023 11:30

Er worden ook nieuwe schokdempers gemonteerd, dus kun je ook de bovenste moer van de schokbreker gewoon doorslijpen... scheelt veel schelden en tieren, gok ik zo. ;)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 15 jun, 2023 11:33

Afbeeldingen zeggen genoeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2.30uur op straat, toch best netjes voor een prutser.
Alles ging goed los, dat scheelt alles natuurlijk

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 15 jun, 2023 12:02

Waarom de hd veren alleen icm bilsteins gemonteerd kunnen worden ben ik nog niet achter, want als je oud en nieuw vergelijkt zie je geen verschil in passing. Van de originele is de totale lengte wat groter en de diameter van het materiaal kleiner. Nu wel gemonteerd met de b6, dat was ik toch wel van plan.
Ik was eigenlijk op zoek naar Lesjofors, maar die kon ik niet vinden in hd-originele rijhoogte.
Ben benieuwd, straks even een proefronde, Gisteren heb ik expres al een weg gepakt met 60km/u en drempels er in, kan ik die straks ook even rijden.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 15 jun, 2023 12:24

Er staan wel vaker disclaimers van vereiste combi's die ik niet altijd snap. Volgens mij rijden er genoeg 9-5's met HD veren icm sachs dempers rond (Zie ook opmerking van Johssons die toch redelijk goed ingelezen is).
Maar mooi op tijd klaar dus.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 15 jun, 2023 16:32

Denk omdat de HD veren stugger zijn, en de gewone schokbrekers moeite zouden kunnen hebben deze in 'bedwang' te houden. (deze moet immers de opgeslagen energie weg kunnen dempen, stuggere veer = meer energie, of iig dezelfde energie in kortere tijd afgegeven. :D )

Staat er iig mooi bij.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 15 jun, 2023 19:03

el-barro schreef:
wo 14 jun, 2023 22:20
Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan Julia en Danny en een paar HD-veren mee genomen, ze zijn alleen van PP Sweden, daar wordt ik nog niet direct enthousiast van, maar deze vakantie zullen ze getest worden.
De bilsteins had ik al eerder op de kop getikt duss.....
Morgen staat een klussessie op de planning!
Beetje spannend is het wel zo vlak voor de vakantie, maar wat kan er nou eigenlijk mis gaan :wow:
Vaak bun je te bange!
Je kunt het!!
Ik heb het ook al vaker gedaan.
Er zijn op youtube ook nog leuke filmpjes te vinden.

En idd Vaak bu’j te bang.

Kleine tip.
Bij die van mij kreeg ik de bout van de schokbreker onder er niet goed in. Had het idee dat de draad intern niet lekker meer liep.🫣🤔
De bout er van de andere kant in gedraaid.Toen weer opnieuw geprobeerd.
Toen lukte het wel.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 16 jun, 2023 23:21

Staat mooi op de poten nu. Klasse! Komt na een tijdje gebruik achter nog iets lager te liggen is mijn ervaring :O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 18 jun, 2023 15:44

el-barro schreef:
do 15 jun, 2023 12:02
Waarom de hd veren alleen icm bilsteins gemonteerd kunnen worden ben ik nog niet achter, want als je oud en nieuw vergelijkt zie je geen verschil in passing.
Er is vrij lang een run geweest waarbij de onderste winding, die op de schokdemper staat, net een haartje groter van diameter was dan een originele veer. Dan kon 'ie met een beetje pech over de schotel heen schieten en ben je ff aan het rommelen om de boel weer een beetje OK te krijgen. Bilstein B6 hebben een aluminium ring waar de veer op staat die wat groter van buitendiameter is dan de originele ring waar de veer op staat. Met B6'en was er dus geen enkel probleem. Zo te lezen lijkt dat gecorrigeerd te zijn.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 18 jun, 2023 22:45

Ik had al zo'n vermoeden dat dat de rede zou zijn. Volgens mij is de opening nu de zelfde diameter.
Auto heeft het trouwens qua vering uitmuntend gedaan, wat een verschil! De oude waren blijkbaar helemaal op, veren en schokbrekers. Zelfs met afgeladen auto met aanhanger een beter gevoel dan hiervoor zonder belading. Ik kan het iedereen aanraden en de tijd en kosten vallen ook alles mee.

Wel een ander minpuntje: na de werkzaamheden aan de carterontluchting heb ik het blok vanonder afgespoten met ontvetter en daarna afgespoeld, na de rit er na kwam er blauwe rook onder de kap vandaan, de olie die van het blok af kwam was op en tussen de catalysator gelopen, dat was zo over dacht ik...
Nu nog geen 1000km verder komt er bij stilstand nog steeds rook onder de kap vandaan... ook is het pijl van max tot 1/4 gezakt, dus 3/4 olie kwijt. Toch maar even een blik er onder werpen op de volgende camping of er niet iets los is geschoten wat makkelijk te verhelpen is.
Ach, zo maak je nog eens wat mee he 8)

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 18 jun, 2023 22:57

:shock: je neemt het goed op! Ik zou gek worden. :lol: Wij gaan ook naar Noorwegen over een paar weken en het is toch altijd weer spannend hoe de 9-5 zich gaat houden. Vorig jaar gingen de Saabs op het forum met bosjes plat tijdens de grote vakantie ;-(+ Hoop dat het makkelijk op te lossen is!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 19 jun, 2023 8:13

Het zit even niet mee! Check de oliedruksensor even, daar zou hij kunnen lekken, al is dit wel heel voor via de sensor. Even goed voelen of die slangen goed aangesloten zitten op de opvangbak.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 19 jun, 2023 8:17

Het moet in die hoek zitten, we hebben aardig zitten rukken en trekken aan de leidingen en opvangbak. Even een mooi plekje vinden om er onder te schuiven. Ik heb gelukkig wel twee assteunen mee, maar krikken zal met het schaarkrikje moeten.
De een heeft vissen als hobby en ik sleutelen, waarom zou dat niet allebei op de camping kunnen! :D

Plaats reactie