Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
mba
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate

Bericht door mba » za 28 okt, 2023 13:30

Vwb de spiegelverstelling kan ik je op dit moment niet helpen. Mijn voorraad zelfherstellende zekeringen is op. En als ik dit al voor anderen zou repareren hoef ik er niets op te verdienen, daarom heb ik een uitgebreide handleiding geschreven hoe dit issue te fixen.

Hieronder een paar foto’s van de handgrepen.
Eerst ontlakt komen er hoogglans grepen onderuit. Nu begrijp ik dat jij een Griffin hebt en daarvan is de facia hoogglans pianoblack evenals je deurstrips als het goed is. Misschien passen dan wel deze hoogglans grepen.
Toen ik mijn Aero bestelde was het maar de vraag of ik nog een Aero zou krijgen of dat het al een Griffin zou zijn. Toen de 9-5 werd afgeleverd bij de dealer bleek het gelukkig nog een Aero te zijn, maar ik had al wel op de lijst staan dat als het een Griffin zou zijn, al dat zwart door het zilvergrijs van de Aero vervangen zou worden. Bij dat zilvergrijs misstaan die hoogglans grepen, dus heb ik ze gematteerd. Zie de andere twee foto’s vergelijk hoogglans met mat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Spatje » za 28 okt, 2023 13:34

Ik rij er nu 12 jaar mee rond. Ik denk niet dat ik elk jaar een witte 9-5 DE heb gezien. Blijft een zeldzaamheid, al begrijp ik dat de kans minstens verdubbeld is afgelopen tijd.
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » za 28 okt, 2023 13:39

@spatje, heb je nog geluk :wink: want bijna had ik ook een witte besteld. Is toch Peppergreen geworden want ik vond het wit niet echt wit.

Uiteindelijk ben ik beide kleuren bij een dealer gaan bekijken. Peppergreen op een 9-3 want geen 9-5 op dat moment. Maar dat witte op een 9-5 is specifiek 9-5 en niet 9-3 ( veel witter), kostte iets meer moeite. Wit is mijn favoriete kleur (heb nog een witte 900 classic), maar dit was te crème.
Hoewel jouw 9-5 toch witter lijkt dan wat ik destijds bekeken heb zou je denken dat echt het allerlaatste toch meer neigt naar het wit van de 9-3.

Uit de configurator van destijds (zomer 2008) ben ik lang aan het puzzelen geweest (ook qua wielen):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Ewout » za 28 okt, 2023 14:05

Zowel op de 9-3 als op de 9-5 waren polar white (beigewit) en arctic white (witwit) verkrijgbaar.
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » za 28 okt, 2023 14:12

Bijzonder want de dealer gaf aan alleen het cremewit te kunnen krijgen op de 9-5. Ik had een weekend lang ook die kleurstalen mee naar huis van de kleuren ( die soort 92 1:18 modelletjes).

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 28 okt, 2023 14:25

Misschien lag het in Nederland anders. Hier in de regio rijden in elk geval een arctic white 9-5 estate en een polar white 9-3 sedan. Ik weet niet of laatstgenoemde import is of niet. Eerstgenoemde wel.
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 28 okt, 2023 21:27

Wat een gave wagen, gefeliciteerd!
Maar goed, vandaag een van de dingetjes al afgevinkt: spiegelverstelling doet het weer volledig. Inderdaad de schakelaar die niet meer jovel was, dus volgens de handleiding hier op het forum deze opengemaakt en opgepoetst. Spiegels gaan weer alle kanten op :wink:
En uit nieuwsgierigheid, welk topic is dit? Mijn spiegels werken niet helemaal top meer en zekeringen in kap heb ik al vervangen maar werken nog niet optimaal.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 28 okt, 2023 23:04

Gele aero schreef:
za 28 okt, 2023 21:27
Wat een gave wagen, gefeliciteerd!

En uit nieuwsgierigheid, welk topic is dit? Mijn spiegels werken niet helemaal top meer en zekeringen in kap heb ik al vervangen maar werken nog niet optimaal.
Dankjewel!

Topic is deze: viewtopic.php?f=47&t=136228

@nba, wat je niet heb kan je niet weggeven, dan zal ik zelf is gaan kijken hoe dat het beste aan te pakken is. Ik las ook al op een ander forum dat je met een beetje geluk alleen de top van de oude zekering eraf kan halen en je dan net genoeg pin over hebt om er een nieuwe aan vast te solderen. We gaan het zien :wink:

Qua handgrepen, dank voor de foto's. Het is een Griffin, maar ik heb donker walnoten achtige accenten in het dash en de sierstrippen op de deuren. Misschien dat iemand die mooier vond en heeft overgezet i.p.v. de zwarte pianolak delen. Het maakt het wat mij betreft net wat "levendiger" met her en der een patroontje in het hout, dus van mij mag het blijven :mrgreen:

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » zo 29 okt, 2023 10:23

Wat je schrijft over de zekering klopt. Ze zitten alleen onregelmatig diep/ondiep. Maar als je het kopje kunt vinden en de pootjes ziet zodat je kunt solderen ben je er ook.
En vwb dat zwarte pianolak kan ik het helemaal met je eens zijn :wink: en ik ben nog een stap verdergegaan: normaliter is het deel waar de versnellingspook in zit bij de DE zwart. Bleek dat optioneel dat ook een paneeltje in kleur facia kan zijn zoals bij de voorgangers van de DE. Dat heb ik dus in hetzelfde zilverkleur bijbesteld. Is dat bij jouw DE ook gebeurd maar dan in hout?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » zo 29 okt, 2023 14:40

mba schreef:
zo 29 okt, 2023 10:23
Is dat bij jouw DE ook gebeurd maar dan in hout?
Die is niet leverbaar in dark walnut. Kwam ik achter nadat ik een houten cover had gekocht NOS die de rodige houtkleur heeft... Heb 'm nog steeds liggen mocht iemand interesse hebben. :lol:
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 30 okt, 2023 15:41

Lampjes

Het zal weer wat lichter zijn in het interieur. De raamschakelaars, sigarettenaansteker, automaatkeuzeverlichting en de knop voor de deurvergrendeling geven allemaal weer hun karakteristieke groene gloed. De knoppen links in het dashboard moeten nog even wachten, R&D heeft per abuis de verkeerde lampjes in het zakje gedaan met het juiste codenummer en laten die nou net niet passen :mrgreen:

Afbeelding
Lampje van de sigarettenaansteker is een beetje klungelen om hem los te krijgen. Het zijn standaard W2x4.6d lampjes, maar met een groen hoedje erover geschoven voor de eerder omschreven groene gloed. Dat hoedje is flexibel en kan je heeeeel voorzichtig los krijgen (zal een beetje vastgebakken zitten door de hitte van het lampje) en op het nieuwe lampje zetten. Niet meteen er af proberen te pulken want dan heb je ineens 4 hoedjes in je handen :wink:

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 07 nov, 2023 19:25

Vandaag, twee weken na aankoop van deze witte slee, was ik weer in Apeldoorn met Saab. De 1000km was namelijk gepasseerd na inbouw van het gereviseerde blok, wat betekende dat er een oliewissel gedaan werd. Heerlijk langeafstandscruiser, zo'n 9-5, die ondanks z'n gewicht toch nog netjes 8L/100km doet met een ritje Zaandam-Apeldoorn-Zaandam. Beter dan de 9-3 heeft gedaan :mrgreen:

Afgelopen weekend ook weer licht in de duisternis gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan weer zien wat ik doe :)

En een eventueel meereizende passagier op de achterbank heeft vanaf nu ook een manier om z'n telefoon op te laden, sterker nog, beide passagiers kunnen dat nu:

Afbeelding

Een Saab3DPrint USB lader in het blinde vakje rechts van de sigarettenaansteker. Mocht er nog iemand zijn met een lege telefoon kunnen ze die via de sigarettenaansteker zelf opladen. Moderner kan bijna niet :wink:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » wo 08 nov, 2023 14:31

Lekker bezig!
Wat ik ook altijd doe is de sigarettenaansteker eruit halen en een dummy dop erin, kan er iig niemand lopen klooien met een gloeiend voorwerp :idea:
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: eerste upgrades

Bericht door vel0city » vr 17 nov, 2023 13:37

Ik heb de auto nog niet eens een maand, maar toch is het al tijd voor upgrades :wink:

De uitlaat staat al even op het lijstje. Niet alleen hing 'ie niet meer lekker door wat ruime rubbers, de roestduivel was ook al aardig aan het huishouden aan de dempers. Ondanks dat 'ie nog nergens lek was vond ik het toch tijd voor wat nieuws en wat moois. Dus één bestelling later, ouwe eruit;

Afbeelding

nieuwe erin:
Afbeelding

Afbeelding

En het klinkt precies goed. Bij normaal rijden en constante snelheid is 'ie net wat meer aanwezig maar niet overdreven, maar met de rechtervoet wat meer in het "gaan met die banaan" gebied ronkt het geheel lekker door 8)

Ook nog wat kleine dingetjes aangepakt: deurrubber linksachter had wat clipjes opgevreten en de gasveren in de achterklep waren na 14 jaar wel eens op. De klep bleef nog wel open staan maar je moest hem het hele stuk omhoog helpen.

Afbeelding

Afbeelding

En om de sportieve flair buiten af te maken zitten er onderop de deuren nu van die mooie zilveren strips, om de combi met de zilveren dakrails af te maken. Knapt er erg van op :)

Afbeelding

Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: eerste upgrades

Bericht door Gele aero » vr 17 nov, 2023 13:55

Mooi werk! En zo te zien was het nog de eerste uitlaat want middendemper en einddemper uit één stuk, toch bijzonder van wat voor een kwaliteit de originele uitlaat was, zeker als je hier op het forum leest dat veel ook betere merken naar 1,5 a 2 jaar serieus beginnen te roesten en soms al lekken. Je keuze voor een ferrita is dus goed te begrijpen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie