Goedendag,
Ik wil zelf mijn Uitlaatspruitstuk gaan vervangen bij mijn 9-5 estate uit ‘98.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of is de demontage een ingewikkeld werkje?
Spruitstuk en de pakkingen heb ik al liggen. (nieuwe draadeinden ook voor het geval dat)
Mvg A.Burgers.
Uitlaatspruitstuk vervangen
-
SebastiaanBosma
- Geregistreerd lid
Re: Uitlaatspruitstuk vervangen
Als je het uitlaatspruitstuk wilt verwijderen én de moeren komen allemaal netjes los (....) dan zul je zien dat ie er nog niet af wil, omdat de tapeinden van je blok horizontaal liggen en de tapeinden of de turbo verticaal... één van de twee zul je dus allemaal moeten verwijderen (met contramoer zou dat in theorie moeten lukken).
Echter breken de tapeinden vaak al af voordat je de moeren eraf hebt (als er nu al niet enkele gebroken zijn....)
Ik heb dit zomer een afgebroken tapeind gehad met blok los in de garage... toen was ik erg blij dat ik een lasapparaat bij de hand had om er een moertje op te kunnen lassen; daarna kwam tapeind er gelukkig uit

De tapeinden breken namelijk altijd af vlakliggend aan je cilinderkop....
Echter breken de tapeinden vaak al af voordat je de moeren eraf hebt (als er nu al niet enkele gebroken zijn....)
Ik heb dit zomer een afgebroken tapeind gehad met blok los in de garage... toen was ik erg blij dat ik een lasapparaat bij de hand had om er een moertje op te kunnen lassen; daarna kwam tapeind er gelukkig uit

De tapeinden breken namelijk altijd af vlakliggend aan je cilinderkop....
-
ReinO
- Donateur (2x)

Ze breken heus niet allemaal af altijd, maar daar heb je niets aan wanneer er wel 1 afbreekt en
dan heb je plan B nodig. En het is handig om die vooraf klaar te hebben liggen.
warme motor en wd 40 en eerst ff 1mm de andere kant op wist je natuurlijk al
- moertje/boutje er op lassen
- gaatje boren en een tegendraads tapeind gebruiken
En gereedschap waarmee het lukt natuurlijk (mens is ook gereedschap).
dan heb je plan B nodig. En het is handig om die vooraf klaar te hebben liggen.
warme motor en wd 40 en eerst ff 1mm de andere kant op wist je natuurlijk al
- moertje/boutje er op lassen
- gaatje boren en een tegendraads tapeind gebruiken
En gereedschap waarmee het lukt natuurlijk (mens is ook gereedschap).
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Turbo los zal ook betekenen banjobouten los van koelwater en olie. Koperen ringetjes kun je dan ook het beste vervangen, zitten aan weers kanten. Koper plaatje tussen voetpakking turbo vervangen. Bij montage turbo met een spuit olie inspuiten zodat die meteen olie heeft bij starten.
Het is een klus wat goed te doen is, zeker als alles meezit. Als dingen afbreken etc. wordt het een beetje klooien, ook door ruimte gebrek bij het hermonteren van de banjoleidingen. ESAABPARTS en SAABWISONLINE zijn fijne hulpmiddelen in geval van waar wat of hoe ook alweer.
Succes
Het is een klus wat goed te doen is, zeker als alles meezit. Als dingen afbreken etc. wordt het een beetje klooien, ook door ruimte gebrek bij het hermonteren van de banjoleidingen. ESAABPARTS en SAABWISONLINE zijn fijne hulpmiddelen in geval van waar wat of hoe ook alweer.
Succes
-
Bukko
- Geregistreerd lid
Ok bedankt voor de uitleg, we gaan het proberen