In mijn vorige daily 9-5 2.3 heb ik nieuw gasklephuis laten plaatsen en alle vage motorklachten inclusief inhouden bij kruissnelheid op de snelweg waren toen definitief verdwenen.
Kan je overwegen. Een nieuw gasklephuis kan je makkelijk verhuizen naar een andere 9-5 als deze het uiteindelijk begeeft.
Pech
-
Marius0404
- Donateur (7x)

Re: Pech
zijn we weer
eventjes alleen maar ritjes om de hoek.
afgelopen weekend 450 km heen en terug net over de grens.
op de heenweg reed ie super en trok ook lekker door naar hogere snelheden.
op de terugweg was er opeens weer het inhouden, vooral met cruisecontrol; die maar even uitgezet, maar hij 'pruttelt' bij constante snelheid.
Bij gasgeven geen probleem.
uiteindelijk zonder vertraging thuisgekomen, maar prettig is het niet.
MAP sensor en gasklephuis zijn vervangen; het GKH door een gebruikt exemplaar.
maar weer even verder puzzelen.
eventjes alleen maar ritjes om de hoek.
afgelopen weekend 450 km heen en terug net over de grens.
op de heenweg reed ie super en trok ook lekker door naar hogere snelheden.
op de terugweg was er opeens weer het inhouden, vooral met cruisecontrol; die maar even uitgezet, maar hij 'pruttelt' bij constante snelheid.
Bij gasgeven geen probleem.
uiteindelijk zonder vertraging thuisgekomen, maar prettig is het niet.
MAP sensor en gasklephuis zijn vervangen; het GKH door een gebruikt exemplaar.
maar weer even verder puzzelen.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Balen Marius! Allemaal heel herkenbaar… zeker dat akkefietje in Italië…
Het kunnen ook de EVAP klepjes zijn, als die gammel worden hebben ze ook dit vage inhouden tot gevolg. Doorblazen is een goede manier om ze te testen, alleen even puzzelen waar/welke slang los te halen. Het zijn terugslagkleppen, dus goed te merken. Er zijn vervangende setjes te krijgen.
Ook die centrale stekker op het schutbord (die ‘9392’ noemde), die kan heeeel vervelend zijn. Loshalen, corrosie weghalen (zoveel mogelijk), en helemaal ondersprayen met contactspray.
Het kunnen ook de EVAP klepjes zijn, als die gammel worden hebben ze ook dit vage inhouden tot gevolg. Doorblazen is een goede manier om ze te testen, alleen even puzzelen waar/welke slang los te halen. Het zijn terugslagkleppen, dus goed te merken. Er zijn vervangende setjes te krijgen.
Ook die centrale stekker op het schutbord (die ‘9392’ noemde), die kan heeeel vervelend zijn. Loshalen, corrosie weghalen (zoveel mogelijk), en helemaal ondersprayen met contactspray.
-
Smokingace
- Geregistreerd lid
En daarom twijfel ik al zo lang of ik nou inderdaad zonodig een Caab model 2008 moet gaan kopen om lekker mee op roadtrip te gaan…NeufegliseThierry schreef: ↑do 01 aug, 2024 12:15Herkenbaar, zowel de frustratie als dat de verwerking al weer op gang gekomen is.
Feit is nu eenmaal dat veel van onze SAABjes een leeftijd hebben dat als je net het een er aan gefixt hebt een ander nieuw probleem zich kan voordoen. Alle onderdelen zijn immers onderhevig aan slijtage niet alleen vanwege de kilometers die we maken maar ook veroudering van materialen.
Ik zie het ook aan mijn 9-5 OG estate, ik heb daar in totaal dit jaar een bedrag aan besteed waarvoor ik een nieuwe Volkswagen T-cross voor had kunnen kopen. Is dat het waard: wat mij betreft zeker. Maar ben ik dan gevrijwaard voor pech? nee, recent is de airco condensator (die overigens nieuw was) kapot gegaan door steenslag. En er zullen de komende tijd nog wel meer spullen stuk gaan. Omdat nu eenmaal niet alles nieuw gemaakt is.
Het is dus of accepteren dat onze SAABjes niet 100% bedrijfszeker zijn maar er ondertussen (relatief goedkoop) van blijven genieten of het spaarvarken kapot slaan en een nieuwe auto kopen. Aan dat laatste ben ik nog niet toe....
Enne: sterkte met de verwerking, hoop dat dat proces snel voorbij is.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

even langs de reacties
@Theo, inderdaad, het kan op het eind een kleinigheidje zijn, maar vind maar eens de spelt in de hooiberg (jaja, gewoon stug door blijven zoeken
)
@Smokingace, tuurlijk heb je gelijk met je aarzeling: die van mij heeft ook al weer 490K gelopen en je kunt overal pech mee krijgen. Als je een goed onderhouden Caab kunt kopen, heb je al plezier voor je aan de rit begint.
@Philip, sympathiek, ik pb.
@Theo, inderdaad, het kan op het eind een kleinigheidje zijn, maar vind maar eens de spelt in de hooiberg (jaja, gewoon stug door blijven zoeken
@Smokingace, tuurlijk heb je gelijk met je aarzeling: die van mij heeft ook al weer 490K gelopen en je kunt overal pech mee krijgen. Als je een goed onderhouden Caab kunt kopen, heb je al plezier voor je aan de rit begint.
@Philip, sympathiek, ik pb.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

3 maanden en 3000 km verder, was het hikje er nog steeds, af en toe, altijd op de snelweg bij constante snelheid.
de wagen maar even voor langere tijd bij de Saabfarm te B, achtergelaten; dan konden ze 'm daar een keer bij een lange rit gebruiken (het was echt een gevalletje dat je klacht bij de dokter afwezig was
)
lang verhaal en de nodige kilometers verder: er is waarschijnlijk een kabelbreuk ergens bij het gasklephuis.
een kompleet nieuwe kabelboom is economisch gezien geen optie; daarom -als ik het goed zeg- is de connector bij de smoorklep losgekoppeld.
tijd om afscheid, dankjewel te gaan zeggen voor een half miljoen kilometer.
de wagen maar even voor langere tijd bij de Saabfarm te B, achtergelaten; dan konden ze 'm daar een keer bij een lange rit gebruiken (het was echt een gevalletje dat je klacht bij de dokter afwezig was
lang verhaal en de nodige kilometers verder: er is waarschijnlijk een kabelbreuk ergens bij het gasklephuis.
een kompleet nieuwe kabelboom is economisch gezien geen optie; daarom -als ik het goed zeg- is de connector bij de smoorklep losgekoppeld.
tijd om afscheid, dankjewel te gaan zeggen voor een half miljoen kilometer.