De 9-5 2.0T van eerste eigenaar/familie

1997-2010
Plaats reactie
pveelen
Geregistreerd lid

De 9-5 2.0T van eerste eigenaar/familie

Bericht door pveelen » vr 03 jan, 2025 18:57

Een paar jaar geleden spotte ik een collega van mij ineens met een Saab 9-5. Altijd was ik al geïnteresseerd in Saabs, dus toen ik informeerde naar de auto bleek deze van haar oom te zijn geweest die in 1999 bij Boy Heynen in Roermond deze nieuw bestelde. Tot zijn dood in 2021 reed hij deze Saab en zijn neef nam deze over. Ik zei dat hij mij moest bellen als die 'm wegdeed.

De Saab deed een tijd dienst als extra auto maar na een keer stil te zijn komen staan naast de snelweg (BDP-sensor) was het vertrouwen en kochten ze een andere auto. Vervolgens heeft het nog even geduurd voordat die er afscheid van wilde nemen en ik de Saab kon overnemen. Gezien ze op een boerderij wonen en de APK allang verlopen was werd die met name gebruikt om te verplaatsen tussen de buren en op het erf. Hij was dus vies en zonder APK met een boel dingen die versleten waren. Met 263.000 km gelopen en een heel nette verkoopprijs nam ik 'm dan toch over in februari 2024.

Onderstaand heb ik sinds de aanschaf gedaan [x] en staat nog op de planning []

- [ ] Kofferklepvervangen
- [ ] Aerolip voorbumper monteren
- [x] Carterzeef schoonmaken / black sludge checken —> saab sleuteldag 26 oktober
- [x] Remklauw LV vervangen
- [x] “Cobra” inlaatbuis monteren
- [x] Schokdempers voor en achter
- [x] Remschijven en -blokken vervangen voor en achter
- [x] SID2 repareren
- [x] Roest / gat kuip reservewiel herstellen
- [x] Airco laten bijvullen
- [x] Luchtmassameter nieuw
- [x] Winterbanden & -velgen
- [x] Kachelmotor repareren / vervangen
- [x] Chiptuning stage 1 door DionHPT
- [x] Nieuwe zomerbanden & -velgen (2005 5-spoke)
- [x] Handrem- en pookknophoes vervangen
- [x] Mattenset vervangen
- [x] Logo’s klep en motorkap vervangen
- [x] Gasveer motorkap vervangen
- [x] Vacuümslangen vervangen (2 a 3 meter 4mm inwendige slang)
- [x] EVAP mod toepassen
- [x] Goed poetsen
- [x] APK
- [x] Grote onderhoudsbeurt (olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en bougies)

Bij aanschaf:

Afbeelding

pveelen
Geregistreerd lid

Re: De 9-5 2.0T van eerste eigenaar/familie

Bericht door pveelen » vr 03 jan, 2025 19:02

Deze handgeschreven briefjes en de factuur zaten er nog bij. Hij heeft dus uitgerekend wat de auto zou kosten als die een S zou bestellen en wat die zou kosten als die de opties los zou laten monteren.

Het werd uiteindelijk een S die verder zeer kaal is. Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot en de belangrijkste functies had die: climate control en cruise control.

Afbeelding

Afbeelding

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » vr 03 jan, 2025 19:06

Hierbij foto's van een boel werkzaamheden

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » vr 03 jan, 2025 19:09

Deze auto staat als Youngtimer op mijn eenmanszaak en is dus bedoeld voor de kilometers. Na 11 maanden staat de teller nu op 286.xxx km dus een 22 tot 23 duizende kilometer al in afgelegd en slechts één keer stil komen te staan, maar dat lag aan mezelf.

Nadat ik de BS had verwijderd op de sleuteldag moest ik haast maken met opruimen omdat het eigenlijk al tijd was om te gaan. De dag erna stond ik met een olielampje brandend en lag de hele onderkant van de auto onder de olie: ik was de slang van de carterventilatie vergeten terug te steken...

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 03 jan, 2025 19:46

Mooi hoor. Ik heb ook altijd een zwak voor auto’s met weinig eigenaren of kilometers. Wat kapot is kan gerepareerd worden, en wat vies is kan schoongemaakt worden. Mijn 9-5 is van hetzelfde kaliber, zie onderschrift.
Die velgen staan er goed onder!

Wat is die schijf op je schroefmachien?

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » za 04 jan, 2025 10:18

Thnx. Jouw topics heb ik ook al helemaal doorgelezen. Die schijf is een setje van de action: https://www.action.com/nl-nl/p/2576668/borstelset/ Werkt prima op tapijt en matten.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 04 jan, 2025 15:34

pveelen schreef:
za 04 jan, 2025 10:18
Thnx. Jouw topics heb ik ook al helemaal doorgelezen. Die schijf is een setje van de action: https://www.action.com/nl-nl/p/2576668/borstelset/ Werkt prima op tapijt en matten.
Tof, nog nooit gezien maar dat ga ik ook eens proberen. Bij de Seat van m’n vrouw eerst dan :)

Plaats reactie