Pagina 1 van 1
Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: di 16 jun, 2026 11:46
door DeadorAlive
Voor de apk moeten de schokdempers achter worden vervangen.
Ik wil eigenlijk gelijk een upgrade. Bilstein B6 beste keus?
Ik zie ze nu alleen voor 180-190 per stuk en op veel sites niet leverbaar. Ziet iemand ze ergens leverbaar voor een redelijke prijs?
Normaal heb je ze voor 90-110 toch?
Heeft dit wellicht te maken met de situatie in het midden oosten?
Is er een goed alternatief dat direct leverbaar is en wel redelijk geprijsd?
Of kan ik nu de garage beter OEM schokdempers laten monteren en later een keer alle 4 bilstein b6 nemen, wanneer de prijzen weer wat normaler zijn?
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: di 16 jun, 2026 12:15
door Tissa
Ik heb uiteindelijk voor Kayaba gekozen, scheelt een hoop gedoe
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: di 16 jun, 2026 12:16
door Sverre
Ik zit toevallig zelf ook te kijken voor nieuwe schokdempers, maar dan de B8 variant + verlagingsveren misschien is dat een optie? op maptun staat een set van 4 schokbrekers + veren voor €675 incl BTW, en ook nog eens op voorraad.
Dat is even duur als 4 B6 Schrokbrekers voor 180 per stuk, waarvan zover ik ook kan vinden, de achterzijde niet leverbaar is...
maar dan moet je bij jezelf bedenken of verlagen van ~35mm iets is wat je wilt.
https://maptun.com/p/suspension-kit-9-3-XT-30092
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 0:56
door DeadorAlive
Tissa schreef: ↑di 16 jun, 2026 12:15
Ik heb uiteindelijk voor Kayaba gekozen, scheelt een hoop gedoe
Wat bedoel je precies met minder gedoe? Makkelijker leverbaar en goedkoper?
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 0:58
door DeadorAlive
Sverre schreef: ↑di 16 jun, 2026 12:16
Ik zit toevallig zelf ook te kijken voor nieuwe schokdempers, maar dan de B8 variant + verlagingsveren misschien is dat een optie? op maptun staat een set van 4 schokbrekers + veren voor €675 incl BTW, en ook nog eens op voorraad.
Dat is even duur als 4 B6 Schrokbrekers voor 180 per stuk, waarvan zover ik ook kan vinden, de achterzijde niet leverbaar is...
maar dan moet je bij jezelf bedenken of verlagen van ~35mm iets is wat je wilt.
https://maptun.com/p/suspension-kit-9-3-XT-30092
Verlagen doe ik liever niet denk ik. Ik hou m het liefst vrij origineel, met hooguit een paar duidelijke upgrades.
Of heeft het verlagen geen nadelen?
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 8:00
door Roeland92
DeadorAlive schreef: ↑wo 17 jun, 2026 0:58
Verlagen doe ik liever niet denk ik. Ik hou m het liefst vrij origineel, met hooguit een paar duidelijke upgrades.
Of heeft het verlagen geen nadelen?
Ik heb precies hetzelfde. Volgens mij is de keus of Aero veren (1 cm lager) of aftermarket maar dan zit je meteen op 3,5 cm lager.
Aero veren met Bilstein B4 of B6 is ook mogelijk.
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 8:44
door busy
De B6 is nog leverbaar op autodoc het zijn nooit goedkope dempers geweest. en als je dit doet neem dan de aero veren van lesjofor (OEM) erbij. sachs is niet meer leverbaar. B4 is de vervanger van de standaard schokdemper en leverbaar.
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 10:08
door Tissa
DeadorAlive schreef: ↑wo 17 jun, 2026 0:56
Wat bedoel je precies met minder gedoe? Makkelijker leverbaar en goedkoper?
Ja precies die twee. En werkt sowieso goed. Het verschil met oude, originele dempers is enorm.
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 10:58
door Viggenblue
Ik rijd met b8 en dus 35mm verlaging. Vind de auto niet bijzonder laag staan. Kan makkelijk nog wel wat lager. Ik heb met mijn standaard bumpers zonder lip nergens last van drempels. Het is alleen wel erg stug en strak. Ik vind het fijn rijden, maar origineel is zeker zachter. Ik ben er heel tevreden mee en zou het zo nog een keer monteren.
Denk niet dat de prijs nog significant gaat dalen per demper. Ik heb vgm 130 ps betaald 2 jaar terug. Let er op dat je om de dempers aan de voorkant te installeren een speciale tool nodig hebt, omdat de Bilstein moer anders is.
Re: Bilstein b6 voor 9-3 uit 2001
Geplaatst: wo 17 jun, 2026 14:06
door DeadorAlive
Dank allen!
Ik had een beetje haast dus ik heb de monteur ze gewoon laten vervangen voor de apk.
Het zal sowieso al beter rijden omdat de oude versleten waren.
In de toekomst wil ik misschien wel de wegligging gaan verbeteren, al moet ik zeggen dat ik er na 22.000 km in 10 maanden al aardig aan gewend ben.
De leen-Twingo voelde wel echt als een speelgoedautootje vergeleken met die degelijke ouwe Saab..