Dit had een mooi topic moeten worden over mijn eerste Saab. Met alle plannen die ik heb/had voor het opknappen. Om gezellig info en ideeën uit te wisselen over deze mooie wagen.
Toen het eerder dit jaar duidelijk werd dat ik een auto zou gaan kopen, dacht ik na. Over wat voor wagen het zou moeten worden. Iets simpels en kleins, iets waar ik (als leek) zelf wat aan zou kunnen sleutelen. Het liefst iets ouds en simpels. Een Suzuki Swift? Opel Corsa B? Maar nee, ik wilde toch wat meer auto, en karakter. Af en toe zag ik een Saab op de weg, en vooral de 900 vond ik erg gaaf. Vervolgens ben ik me wat gaan inlezen en al snel kwam ik het Saabforum tegen. Net zoals de vele garages die zich nog altijd bezig houden met Saab onderhoud en onderdelen. Een auto met karakter, en waarover zo veel informatie te vinden is, met een levendige club mensen eromeen, perfect!
Ondertussen kwam ik erachter dat een goede Saab 900 classic wat meer ging kosten dan mijn budget. Dan maar een 900NG of 9-3OG. Iets moderner, maar wat makkelijker te krijgen, en met een goede beschikbaarheid aan onderdelen. Na veel lezen was ik tot de conclusie gekomen dat ik een Saab 9-3OG of 900NG wilde. Hatchback of coupe, maar wel met schuifdak! En met een i motor; dus zonder turbo. De mogelijkheden van T5/T7 motoren (tuning, openSID etc) zijn tof, maar goed, een turbo kan kapot, sommige hebben last van black sludge, en 130pk met een B204i is voor mij ook prima.
Zodoende kwam ik enkele weken geleden de perfecte 9-3 voor mij op het spoor. Athans, dat dacht ik. Een 9-3 2.0i OG Hatchback, met ruim 180k op de klok (NAP), airco, 2e eigenaar en met schuifdak! Hij zag er ook nog eens netjes uit voor zijn leeftijd. Helaas wel zonder onderhoudsgeschiedenis. Maar met de proefrit wist ik zeker: ik wil Saab rijden. Wel was te merken dat de wegligging niet geweldig was, en het stuurhuis (denk ik) wat werk nodig heeft en de motor bij acceleratie niet altijd zuiver loopt. Maar goed, ik vind het dan ook geen enkel probleem om er geld in te steken en er een toffe auto van te maken. Met uitzoek werk, en hulp van een kennis met eigen werkplaats, moest er toch wel wat moois van te maken zijn!
En zo kocht ik kort geleden voor een kleine 2500e mijn eerste Saab, bij een betrouwbaar ogende garage, met zowaar een paar weken 'garantie' en een grote beurt.

Inmiddels ben ik helaas heel wat minder enthousiast geworden. De vele kleine gebreken (SID met dode pixels, kappote koplampwisser, spiegelstelknop die aandacht nodig heeft, defecte speakers, lekkende achterlicht afdichting, slot bestuurder aan gort, lekkende ruitensproeier etc.) vind ik leuk om zelf aan te pakken. De af en toe haperende motor, en ook een vreemd geluid afkomstig van ergens bij de multiriem, daar heb ik wat hulp bij nodig. Helaas deed ook de airco het niet.
Vandaag terug geweest naar de garage voor de airco, en wat blijkt: Er zit helemaal geen airco in
Tot dus ver nog enigzins te overzien. Maar toen kwam ik vandaag ergens achter.
Toen ik de auto recent kocht, zat er maar 1 sleutel bij (zonder banaan of afstandsbediening). Garagehouder zei dat ik zo een sleutel kon laten bijmaken bij een sleutel boer. Omdat ik niet het risico wilde dat ik de sleutel kwijt zou raken (en de Twice zou moeten vervangen..), wilde ik vandaag een sleutel bij maken. Naar een goede sleutelmaker geweest, die aangaf dat hij mijn huidige sleutel (transponder) kon clonen en op basis van de sleutelcode gelijk een nieuwe sleutel kon slijpen. Meerdere clones geprobeerd, maar nee hoor: "Key not recognized".
Vervolgens naar een echte Saab garage gegaan. De beste man was zo vriendelijk om er gelijk een Tech2 aan te hangen en te kijken of ie een nieuwe sleutel voor mij kon koppelen. Maar toen kwam ik achter het probleem... Zonder afstandsbediening, dus met alleen een kale sleutel, schijn je nooit meer een nieuwe sleutel aan je Twice te kunnen koppelen......
Dat betekend dat ik dus voor altijd alleen deze ene versleten sleutel heb. Tot ik hem kwijt raak en de Twice eruit moet...
Samengevat
- Net ogende 9-3 2.0i met >180k (zonder onderhoudsgeschiedenis) gekocht voor ~2500E
- Verkocht alszijnde met airco, maar er zat geen airco op (alleen het knopje op de MCC)
- Vele kleine gebreken
- Soms haperende motor en geluid vanuit multiriem regio
- Geleverd met 1 kale sleutel zonder mogelijkheid tot bijmaken (door ontbreken banaan/afstandsbediening)
- Ik verwacht nog aardig wat werk qua motoronderhoud en onderstel
- Het mag best wat kosten, maar het moet wel ergens op slaan
Maar ik vraag me af of ik nog wel doormoet met deze auto, of toch beter een andere kan gaan zoeken...
Wat denken jullie?




